The didactic dimension of information technologies and communications

Authors

  • Elena María Díaz Rosabal Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, Universidad de Granma
  • Jorge Manuel Díaz Vidal Facultad de Ciencias Médicas, Universidad Médica de Granma
  • Ana Elisa Gorgoso Vázquez Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, Universidad de Granma
  • Yoennys Sánchez Martínez Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, Universidad de Granma
  • Gleivis Riverón Rodríguez Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, Universidad de Granma
  • Damisela de la Cruz Santiesteban Reyes Centro de Información y Gestión Tecnológica, Bayamo

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.08.15.002

Keywords:

TIC, Didactic, Significant Learning, Abilities, Human Moral Values

Abstract

The employ of Information Technologies and the Communications (TIC) in the educational space is a theme frequently debated, but no for petitioner sufficiently studied. This article has the purpose to achieve a theoretic approach to so complex and controversial subject. The descriptive research accomplished of type bibliographic revision with qualitative focus, it was held in hermeneutics, the analysis of contents and the analytical synthetic method. Enter the findings they stand out, that these technologies adequately utilized make easy the teacher's work and they contribute the cognitive, procedural development and the apprentice's attitude; But still the teachers' capacitation is necessary to continue; Through strategies that they procure the technological teaching, the development of competitions and the construction of digital knowledge.

References

Suasnabas-Pacheco, L. S., Ávila-Ortega, W. F., Díaz-Chong, E., Rodríguez-Quiñonez, V. M. (2017). Las Tics en los procesos de enseñanza y aprendizaje en la educación universitaria. Dominio de las Ciencias, 3 (2), 721—749. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6326781

IIPE-UNESCO. (2015). La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en los Sistemas Educativos. Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación. UNESCO. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001507/150785s.pdf

Cuevas, F., García, J. (2014). Las TIC en la formación docente. Trabajo presentado en Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación, Buenos Aires, Argentina. Recuperado de: https://www.oei.es/historico/congreso2014/memoriactei/1159.pdf

Rozo-García, H. (2015). Formación docente para la integración de las TIC en los procesos de enseñanza y aprendizaje: Los ambientes personales de aprendizaje. Trabajo presentado en Conferencia Virtual Educa México, Guadalajara, Jalisco.

Fernández-Batanero, J. M., Torres-González, J. A. (2015). Actitudes docentes y buenas prácticas con TIC del profesorado de Educación Permanente de Adultos en Andalucía. Revista Complutense de Educación, 26, 33-49. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.43812

Rodríguez, A. (2002). Los multimedia e hipermedia como un nuevo entorno de aprendizaje. Presentado en I Congreso de Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Formación, Madrid, España.

Martínez-Domínguez, M. (2018). Acceso y uso de tecnologías de la información y comunicación en México: Factores determinante. PAAKAT: revista de tecnología y sociedad, 8 (14), 1-18. doi: http://dx.doi.org/10.18381/pk.a8n14.316

De la Torre Barba, S., Carranza-Alcántar, M. R., Islas-Torres, C., Moreno-García, H. (2009). El rol de los alumnos ante el uso de las TIC´s en el proceso de enseñanza aprendizaje. Recursos digitales para el aprendizaje. Universidad autónoma de Yucatán Mérida, México. Recuperado de: http://repositorio.cualtos.udg.mx:8080/jspui/handle/123456789/315

Gálvez-Albarracín, E. J. (2014). Tecnologías de información y comunicación, e innovación en las MIPYMES de Colombia. Cuadernos de Administración, 30 (51), 71-79. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/cuadm/v30n51/v30n51a08.pdf

Colectivo Educación Infantil y TIC. (2014). Recursos educativos digitales para la educación infantil (REDEI). Zona Próxima, (20), 1-21. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=853/85331022002

Sánchez-Nuñéz, L., Conde-Velez, S., Ávila-Fernández, J. A., Mirabent-Martínez, M. D. (2015). Implicaciones, uso y resultados de las TIC en educación primaria. Estudio cualitativo de un caso. Revista electrónica de Tecnología Educativa (Edutec), (53), 1-17. doi: https://doi.org/10.21556/edutec.2015.53.581

del Castillo-Saiz, G. D., Sanjuan-Gómez, G., Gómez-Martínez, M. (2018). Tecnologías de la información y comunicación: desafío que enfrentar la universidad de ciencias médicas. EDUMECENTRO, 10 (1), 2. Recuperado de: http://www.scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-2874201800010001

Luna, D. (2018). Rompiendo Límites: Cómo transformamos la vida de los colombianos a través de las TIC. Bogotá: Losung. Recuperado de: https://davidluna.com.co/wp-content/uploads/2018/07/Publicacion-Rompiendo-Li%CC%81mites.pdf

UNESCO. (2018). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en la Educación. Recuperado de: http://www.unesco.org/new/es/havana/areas-of-action/education/tic-en-la-educacion/

Cabero, J. (2000). Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Madrid: Síntesis.

López-Moreno, M. (2015). Uso de las TIC en el aula. Recuperado de: https://www.nubemia.com/uso-de-las-tic-en-el-aula/#

Fernández-Fernández, I. (2018). Las TICS en el ámbito educativo. Recuperado de: https://educrea.cl/las-tics-en-el-ambito-educativo/

González, C. (2017). La importancia de las TIC´s en Educación. Recuperado de: https://www.emagister.com/blog/la-importancia-las-tics-educacion/

Sierra-Llorente, J., Bueno-Giraldo, I., Monroy-Toro, S. (2016). Análisis del uso de las tecnologías TIC por parte de los docentes de las Instituciones educativas de la ciudad de Riohacha. Revista Omnia, 22 (2). Recuperado de: https://www.redalyc.org/jatsRepo/737/73749821005/html/index.html

Méndez-Garrido, J. M., Delgado-García, M. (2016). Las TIC en centros de Educación Primaria y Secundaria de Andalucía. Un estudio de casos a partir de buenas prácticas. Digital Education, (29), 134-165. doi: https://doi.org/10.1344/der.2016.29.134-165

Parra-Ortiz, J. M. (2003). La Educación en valores y su práctica en el aula. Tendencias Pedagógicas, (8), 69-88. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1012022

Díaz Vidal, J., Guerra González, M., López Aguilar, S. (2005). El trabajo político ideológico y la formación de valores humanos en las clases de la asignatura taller de computación. Revista Pedagogía Universitaria, 10 (5), 78-82. Recuperado de: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/351

Núñez, V. F. (2001). Psicología y Salud. Ciudad de la Habana: Editorial Ciencias Médicas.

Gi-Unday, Z. (2004). La enseñanza problémica en el desarrollo de la independencia cognoscitiva. Recuperado de: https://www.monografias.com/trabajos12/laindepcg/laindepcg2.shtml

Villalba-Robles, J. E., García-Gastélum, T. S., Gaxiola-Camacho, S. M., Borbolla-Ibarra, J. E. (2017). Experiencia de enseñanza-aprendizaje con la plataforma virtual en la facultad de medicina veterinaria y zootecnia de la Universidad Autónoma de Sinaloa. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 5 (10), 48-53. Recuperado de: http://www.riti.es/ojs2018/inicio/index.php/riti/article/view/63

Colás-Bravo, M. P., De Pablos-Pons, J., Ballesta-Pagan, J. (2018). Incidencia de las TIC en la enseñanza en el sistema educativo español: una revisión de la investigación. RED. Revista de Educación a Distancia, 18 (56), 1-23. doi: http://dx.doi.org/10.6018/ red/56/2

Fernández-Cruz, F. J., Fernández-Díaz, M. J. (2016) Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales. Comunicar, 46 (24), 97-105. doi: https://doi.org/10.3916/C46-2016-10

Garrido-Porras, S. (2018). Las TIC, las TAC y las habilidades del docente. Recuperado de: https://blogs.imf-formacion.com/blog/corporativo/neuropsicologia/habilidades-docente/

Caballero, G., González, D., Martínez, Z., Rodríguez, Y. (2016). Importancia del software como estrategia pedagógica. Recuperado de: https://es.slideshare.net/INFORMATICAUPEL1/importancia-del-software-como-estrategia-pedagogica

Bernabé-Rondón, A., Mora-Avila, O., Machado-Figueroa, O. G., Romero-Rodríguez, R. (2017). Puesta en práctica de las aulas virtuales, en la formación de los estudiantes universitarios. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 5 (9), 48-54. Recuperado de: http://www.riti.es/ojs2018/inicio/index.php/riti/article/view/39

Published

2020-01-28

How to Cite

Díaz Rosabal, E. M., Díaz Vidal, J. M., Gorgoso Vázquez, A. E., Sánchez Martínez, Y., Riverón Rodríguez, G., & Santiesteban Reyes, D. de la C. (2020). The didactic dimension of information technologies and communications. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 8(15), 8–15. https://doi.org/10.36825/RITI.08.15.002

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)