The didactic dimension of information technologies and communications
DOI:
https://doi.org/10.36825/RITI.08.15.002Keywords:
TIC, Didactic, Significant Learning, Abilities, Human Moral ValuesAbstract
The employ of Information Technologies and the Communications (TIC) in the educational space is a theme frequently debated, but no for petitioner sufficiently studied. This article has the purpose to achieve a theoretic approach to so complex and controversial subject. The descriptive research accomplished of type bibliographic revision with qualitative focus, it was held in hermeneutics, the analysis of contents and the analytical synthetic method. Enter the findings they stand out, that these technologies adequately utilized make easy the teacher's work and they contribute the cognitive, procedural development and the apprentice's attitude; But still the teachers' capacitation is necessary to continue; Through strategies that they procure the technological teaching, the development of competitions and the construction of digital knowledge.
References
Suasnabas-Pacheco, L. S., Ávila-Ortega, W. F., Díaz-Chong, E., Rodríguez-Quiñonez, V. M. (2017). Las Tics en los procesos de enseñanza y aprendizaje en la educación universitaria. Dominio de las Ciencias, 3 (2), 721—749. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6326781
IIPE-UNESCO. (2015). La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en los Sistemas Educativos. Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación. UNESCO. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001507/150785s.pdf
Cuevas, F., García, J. (2014). Las TIC en la formación docente. Trabajo presentado en Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación, Buenos Aires, Argentina. Recuperado de: https://www.oei.es/historico/congreso2014/memoriactei/1159.pdf
Rozo-García, H. (2015). Formación docente para la integración de las TIC en los procesos de enseñanza y aprendizaje: Los ambientes personales de aprendizaje. Trabajo presentado en Conferencia Virtual Educa México, Guadalajara, Jalisco.
Fernández-Batanero, J. M., Torres-González, J. A. (2015). Actitudes docentes y buenas prácticas con TIC del profesorado de Educación Permanente de Adultos en Andalucía. Revista Complutense de Educación, 26, 33-49. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.43812
Rodríguez, A. (2002). Los multimedia e hipermedia como un nuevo entorno de aprendizaje. Presentado en I Congreso de Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Formación, Madrid, España.
Martínez-Domínguez, M. (2018). Acceso y uso de tecnologías de la información y comunicación en México: Factores determinante. PAAKAT: revista de tecnología y sociedad, 8 (14), 1-18. doi: http://dx.doi.org/10.18381/pk.a8n14.316
De la Torre Barba, S., Carranza-Alcántar, M. R., Islas-Torres, C., Moreno-García, H. (2009). El rol de los alumnos ante el uso de las TIC´s en el proceso de enseñanza aprendizaje. Recursos digitales para el aprendizaje. Universidad autónoma de Yucatán Mérida, México. Recuperado de: http://repositorio.cualtos.udg.mx:8080/jspui/handle/123456789/315
Gálvez-Albarracín, E. J. (2014). Tecnologías de información y comunicación, e innovación en las MIPYMES de Colombia. Cuadernos de Administración, 30 (51), 71-79. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/cuadm/v30n51/v30n51a08.pdf
Colectivo Educación Infantil y TIC. (2014). Recursos educativos digitales para la educación infantil (REDEI). Zona Próxima, (20), 1-21. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=853/85331022002
Sánchez-Nuñéz, L., Conde-Velez, S., Ávila-Fernández, J. A., Mirabent-Martínez, M. D. (2015). Implicaciones, uso y resultados de las TIC en educación primaria. Estudio cualitativo de un caso. Revista electrónica de Tecnología Educativa (Edutec), (53), 1-17. doi: https://doi.org/10.21556/edutec.2015.53.581
del Castillo-Saiz, G. D., Sanjuan-Gómez, G., Gómez-Martínez, M. (2018). Tecnologías de la información y comunicación: desafío que enfrentar la universidad de ciencias médicas. EDUMECENTRO, 10 (1), 2. Recuperado de: http://www.scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-2874201800010001
Luna, D. (2018). Rompiendo Límites: Cómo transformamos la vida de los colombianos a través de las TIC. Bogotá: Losung. Recuperado de: https://davidluna.com.co/wp-content/uploads/2018/07/Publicacion-Rompiendo-Li%CC%81mites.pdf
UNESCO. (2018). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en la Educación. Recuperado de: http://www.unesco.org/new/es/havana/areas-of-action/education/tic-en-la-educacion/
Cabero, J. (2000). Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Madrid: Síntesis.
López-Moreno, M. (2015). Uso de las TIC en el aula. Recuperado de: https://www.nubemia.com/uso-de-las-tic-en-el-aula/#
Fernández-Fernández, I. (2018). Las TICS en el ámbito educativo. Recuperado de: https://educrea.cl/las-tics-en-el-ambito-educativo/
González, C. (2017). La importancia de las TIC´s en Educación. Recuperado de: https://www.emagister.com/blog/la-importancia-las-tics-educacion/
Sierra-Llorente, J., Bueno-Giraldo, I., Monroy-Toro, S. (2016). Análisis del uso de las tecnologías TIC por parte de los docentes de las Instituciones educativas de la ciudad de Riohacha. Revista Omnia, 22 (2). Recuperado de: https://www.redalyc.org/jatsRepo/737/73749821005/html/index.html
Méndez-Garrido, J. M., Delgado-García, M. (2016). Las TIC en centros de Educación Primaria y Secundaria de Andalucía. Un estudio de casos a partir de buenas prácticas. Digital Education, (29), 134-165. doi: https://doi.org/10.1344/der.2016.29.134-165
Parra-Ortiz, J. M. (2003). La Educación en valores y su práctica en el aula. Tendencias Pedagógicas, (8), 69-88. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1012022
Díaz Vidal, J., Guerra González, M., López Aguilar, S. (2005). El trabajo político ideológico y la formación de valores humanos en las clases de la asignatura taller de computación. Revista Pedagogía Universitaria, 10 (5), 78-82. Recuperado de: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/351
Núñez, V. F. (2001). Psicología y Salud. Ciudad de la Habana: Editorial Ciencias Médicas.
Gi-Unday, Z. (2004). La enseñanza problémica en el desarrollo de la independencia cognoscitiva. Recuperado de: https://www.monografias.com/trabajos12/laindepcg/laindepcg2.shtml
Villalba-Robles, J. E., García-Gastélum, T. S., Gaxiola-Camacho, S. M., Borbolla-Ibarra, J. E. (2017). Experiencia de enseñanza-aprendizaje con la plataforma virtual en la facultad de medicina veterinaria y zootecnia de la Universidad Autónoma de Sinaloa. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 5 (10), 48-53. Recuperado de: http://www.riti.es/ojs2018/inicio/index.php/riti/article/view/63
Colás-Bravo, M. P., De Pablos-Pons, J., Ballesta-Pagan, J. (2018). Incidencia de las TIC en la enseñanza en el sistema educativo español: una revisión de la investigación. RED. Revista de Educación a Distancia, 18 (56), 1-23. doi: http://dx.doi.org/10.6018/ red/56/2
Fernández-Cruz, F. J., Fernández-Díaz, M. J. (2016) Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales. Comunicar, 46 (24), 97-105. doi: https://doi.org/10.3916/C46-2016-10
Garrido-Porras, S. (2018). Las TIC, las TAC y las habilidades del docente. Recuperado de: https://blogs.imf-formacion.com/blog/corporativo/neuropsicologia/habilidades-docente/
Caballero, G., González, D., Martínez, Z., Rodríguez, Y. (2016). Importancia del software como estrategia pedagógica. Recuperado de: https://es.slideshare.net/INFORMATICAUPEL1/importancia-del-software-como-estrategia-pedagogica
Bernabé-Rondón, A., Mora-Avila, O., Machado-Figueroa, O. G., Romero-Rodríguez, R. (2017). Puesta en práctica de las aulas virtuales, en la formación de los estudiantes universitarios. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 5 (9), 48-54. Recuperado de: http://www.riti.es/ojs2018/inicio/index.php/riti/article/view/39
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista de Investigación en Tecnologías de la Información
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global del conocimiento.
El texto publicado en la Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI) se distribuye bajo la licencia Creative Commons (CC BY-NC), que permite a terceros utilizar lo publicado citando a los autores del trabajo y a RITI, pero sin hacer uso del material con propósitos comerciales.