ICT in the scientific-research training of sociocultural management for development students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.09.18.009

Keywords:

Scientific-Research Management, Professional Training, ICT

Abstract

In order to analyze the formative process for the management of scientific-research of the students of the career of Socio-Cultural Management for Development of Granma's University (UDG), with emphasis in the role of Information Technologies and a communications (ICT), a descriptive study was conducted systematized by means of bibliographic review methods, hermeneutics, analytical technique-synthetic and statistical and content analysis, besides in the techniques of interview and opinion poll. The findings allowed us to conclude that the process is understood by its interdisciplinary conception and orientation towards the achievement of the culture of scientific research. Students have a medium level of scientific research skills development, highlighting the design, execution and evaluation of sociocultural development projects and the use of Information and Communication Technologies (ICT) in the research process; nevertheless, the professors of the integrative main discipline must draw actions for the perfecting of the process of scientific investigating formation of the students, emphasizing in the use of them ICT.

References

Hernández Suárez, C. A. (2017). Fortalecimiento de Competencias Científicas: La Investigación como Estrategia Pedagógica. Horizontes Pedagógicos, 19 (2), 91-100. doi: https://doi.org/10.33881/0123-8264.hop.19205

Corredor Gómez, O., Saker-García, J. (2018). Perspectiva de la formación científica de docentes en instituciones de educación básica y media –Barranquilla. Educación y Humanismo, 20 (34), 156-172. doi: http://dx.doi.org/10.17081/eduhum.20.34.2862

Valledor Estevill, R. F. (2017). Proyecto de investigación: Preparación para la gestión científico-pedagógica del profesional de la educación. Recuperado de: http://roa.ult.edu.cu/handle/123456789/3695

Ortíz Alarcón, R. (2015). Las ciencias de la educación en una universidad integrada e innovadora. Conferencia Especial Congreso Pedagogía. La Habana: Educación cubana.

Deler Ferrera, G., López-Miranda, E. I. (2018). Gestión institucional de proyectos educativos. VARONA, Revista Científico-Metodológica, (66), 1-8. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000300013

Ortiz Ocaña, A., Arias López, M. I., Pedrozo Conedo, Z. (2018). Metodología ‘otra’ en la investigación social, humana y educativa. El hacer decolonial como proceso decolonizante. Revista FAIA, 7 (30), 172-200. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6575303

Arias, F. G. (2012). El Proyecto de Investigación (6ta. Ed.). Caracas, Venezuela: EPISTEME C. A.

Jiménez Chaves, V. E. (2018). La formación de investigadores en la Universidad. ACADEMO Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 5 (1), 1-2. Recuperado de: https://revistacientifica.uamericana.edu.py/index.php/academo/article/view/82

Ioannidis, J. P. A. (2014). How to make more published research true. PLoS Medicine, 11 (10), 1-6. doi: https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1001747

Briceño Caballero, Y. P, Castro Peña, J. V., Parra Leonel, S. M., Torres López, N. E. (2015). La Práctica Pedagógica: ¿Una utopía o una realidad en la formación de los futuros licenciados? (Tesis de Pregrado). Corporación Universitaria Minuto de Dios, Bogotá D. C.

Domingo, A., Gómez, M. (2015). Registro de aprendizaje reflexivo. Madrid: Narcea.

Galbán, S. (2015). Qué significa “didáctica reflexiva”. Recuperado de: http://practicareflexiva.pro/que-significa-didactica-reflexiva/

González Mirabal, D. (2015). Concepción actual de la formación científico-investigativa inicial del profesional de la Educación. Revista Científica Infociencia, 19 (1), 1-11.

Espinoza Troconi, M. A., Cintra Lugones, A. L., Pérez Martínez, L. C., León Robaina, R. (2016). El proceso de formación científica e investigativa en estudiantes de la carrera de odontología: una mirada desde el contexto venezolano. MEDISAN, 20 (6), 882-889. Recuperado de: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=66134

Asencio Cabot, E. C. (2017). La educación científica: percepciones y retos actuales. Educación y Educadores, 20 (2), 282-296. doi: http://dx.doi.org/10.5294/edu.2017.20.2.7

Núñez López, R., Guerra Pérez, E., Pérez Quintero, S. (2018). Estrategia pedagógica para la formación científico-investigativa del estudiante de carreras pedagógicas. Revista EduSol, 18 (64), 109-125. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6574524

Tobón, S., Pimienta-Prieto, J. H., Juárez-Hernández, L. G., Hernández-Mosqueda, J. S. (2018). Design and validity of a rubric to evaluate pedagogical practices with a socioformative approach. Recuperado de: https://issuu.com/cife/docs/design_rubric_to_evaluate_pedagogic

León Urquijo, A. P., García Jiménez, O. L., Rendón Lara, D. B. (2018). Investigaciones sobre prácticas pedagógicas de maestros en formación de instituciones de educación superior. Revista ESPACIOS, 39 (53), 7. Recuperado de: http://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-07.html

Martín Cuadrado, A. (2011). Desarrollo de las competencias informáticas y la ciudadanía del siglo XXI. En D. Barros, C. Neves, F. Barreto, J. A. Marques, S. Henriques (Coords.) Educação e tecnologías: reflexão, inovação e práticas. Lisboa, Portugal: Universidade Aberta- Portugal. Recuperado de:

http://livroeducacaoetecnologias.blogspot.com/

Díaz Vidal, J. (2013). La evaluación del aprendizaje y las TIC. Cuba: Universidad Médica de Granma.

Alcibar, M. F., Monroy, A., Jiménez, M. (2018). Impacto y Aprovechamiento de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en la Educación Superior. Información Tecnológica, 29 (5), 101-110. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642018000500101

Sánchez Vera, M. M. (2019). El pensamiento computacional en contextos educativos: una aproximación desde la Tecnología Educativa. Research in Education and Learning Innovation Archives, 23, 24-39. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7189051

OCDE. Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. (2006). El programa PISA de la OCDE: Qué es y para qué sirve. Recuperado de: http://www.oecd.org/pisa/39730818.pdf

Cruz Pérez, M. A., Pozo Vinueza, M. A. (2020). Contenido científico en la formación investigativa a través de las TIC en estudiantes universitarios. e-Ciencias de la Información, 10 (1), 1-22. doi: http://dx.doi.org/10.15517/eci.v10i1.36820

Rodríguez Izquierdo, R. M. (2011). Repensar la relación entre las TIC y la enseñanza universitaria: Problemas y soluciones Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 15 (1), 9-22. Recuperado de: http://www.ugr.es/~recfpro/rev151ART1.pdf

Rivera-Flores K. Y., Garrafa-Torres O. M., Sifuentes-Ocegueda E. L. (2018). La gestión de información, estrategia clave en la enseñanza de la investigación. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 6 (12), 21-27. Recuperado de: https://www.riti.es/ojs2018/inicio/index.php/riti/article/view/128

Published

2021-05-27

How to Cite

Díaz Rosabal, E. M., Gorgoso Vázquez, A. E., Díaz Vidal, J. M., Sánchez Martínez, Y., Riverón Rodríguez, G., & Tenrero Silva , N. (2021). ICT in the scientific-research training of sociocultural management for development students. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 9(18), 98–107. https://doi.org/10.36825/RITI.09.18.009

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)