Moodle platform and the WhatsApp application, didactic resources in times of COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.11.23.001

Keywords:

Virtual Education, Information technology and Communications (TIC), Moodle, WhatsApp, Covid-19

Abstract

Despite the advantages that digital technologies offer to the teaching-learning process there are still limitations in their use, which was evidenced, when online education was assumed as an alternative to continue training processes in times of Covid-19. The objective of this article is to analyze the usefulness of the Moodle didactic platform during the sanitary crisis caused by COVID-19 and how this experience has served for its better use in post-pandemic face-to-face courses. For which a descriptive study with mixed focus was carried out, based on hermeneutical, analytical-synthetic and statistical methods. In addition, a survey was applied to the 16 students of the second year of the Sociocultural Management for Development career at the University of Granma. The results obtained indicate that regardless of the initial difficulties and uncertainties, the students quickly adopted online education for the development of the teaching-learning process, achieving, not only the fulfillment of the objectives of the curriculum, but also the quality of learning. They currently advocate maintaining the experience of using ICT in the post-pandemic face-to-face modality.

References

Ministerio de Salud Pública de Cuba. MINSAP. (2021). Protocolo De Actuación Nacional Para La Covid-19. Versión 1.6. La Habana, Cuba. https://covid19cubadata.github.io/protocolos/protocolo-version-6.pdf

Organización Panamericana de la Salud. OPS. (2020). Coronavirus Disease (COVID-19). https://www.paho.org/en/topics/coronavirus-infections/coronavirus-disease-covid-19

Vásquez Soto, M. A., Bonilla Moreno, W. T., Acosta Rosales, L. Y. (2020). La educación fuera de la escuela en época de pandemia por Covid 19. Experiencias de alumnos y padres de familia. Revista electrónica sobre cuerpos académicos y grupos de investigación, 7 (14), 111-134. https://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/213

Gervacio Jiménez, H., Castillo Elías, B. (2021). Impactos de la pandemia COVID-19 en el rendimiento escolar. Revista pedagógica, 23, 1-29. https://doi.org/10.22196/rp.v22i0.6153

Hodges, C., Moore, S., Bond, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. https://www.academia.edu/42679104/The_Difference_Between_Emergency_Remote_Teaching_and_Online_Learning

Vidal Ledo, M., González Longoria, M. C., Armenteros Vera, I. (2021). Impacto de la COVID-19 en la Educación Superior. Revista ECIMED. Educación Médica Superior, 35 (1), 1-15.

http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412021000100023

Colás Bravo, M. P., De Pablos Pons, J., Ballesta Pagán, J. (2018). Incidencia de las TIC en la enseñanza en el sistema educativo español: una revisión de la investigación. RED. Revista de Educación a Distancia, 56 (2), 1-23. http://dx.doi.org/10.6018/red/56/2

Cortés Rincón, A. (2016). Prácticas innovadoras de integración educativa de TIC que posibilitan el desarrollo profesional docente. Un estudio en Instituciones de niveles básica y media de la ciudad de Bogotá (Col) [Tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Barcelona. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/400225/acr1de1.pdf?sequence

Cueva Gaibor, D. A. (2020). La tecnología educativa en tiempos de crisis. Revista Conrado, 16 (74), 341-348. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1370

Snowden, F. M. (2019). Epidemics and Society: From the Black Death to the Present. Yale University.

Crespo Argudo, M. C., Palaguachi Tenecela, M. C. (2020). Educación con tecnología en una pandemia: Un breve análisis. Revista Scientific, 5 (17), 292-310. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.17.16.292-310

Cuello Noriega, N. A., Solano Mindiola, I. (2021). TIC como herramientas de aprendizaje. Uso de las TIC como herramienta de aprendizaje en tiempos de aislamiento social [Tesis de Maestría]. Universidad de la Costa. Barranquilla. https://hdl.handle.net/11323/8246

García Díaz, E., Padial Suárez, J. J., Berrocal de Luna, E. (2021). Plataformas digitales más utilizadas durante la actual pandemia (Covid-19). REIDOCREA, 10 (30), 21-35. http://dx.doi.org/10.30827/Digibug.70942

Jara-Vaca, F. L., Rodríguez-Heredia, S. P., Conde-Pazmiño, L. R., Aime-Yungan, G. G. (2021). Uso de las TIC en la educación a distancia en el contexto del Covid-19: Ventajas e inconvenientes. Polo del Conocimiento, 6 (11), 15-29. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8219323

Parrales Rodríguez, V. R. (2021). Las TIC y la educación en los tiempos de pandemia. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 14 (6), 104-117. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/893

García Zaballos, A. (2020). ¿Cómo la tecnología y la co¬nectividad pueden ayudar a enfrentar la crisis causada por el coronavirus? https://blogs.iadb.org/innovacion/es/tecnologia-y-conectividad-enfrentar-crisis-coronavirus/

Delgado Sánchez, U., Martínez Flores, F. G. (2020). Entornos virtuales de aprendizaje adoptados en la universidad ante el COVID-19. Diálogos sobre educación, 12 (22), 1-14. http://revistadialogos.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/view/829

Robles Rosales, P., Maldonado Duarte, L. M., Lora Ledón, N. D., Arvizu López, B. A. (2020). Análisis del uso de herramientas digitales en tiempos de contingencia en la Licenciatura en Turismo de la Unidad Académica de Turismo y Gastronomía, de la Universidad Autónoma de Nayarit. KIKAME, 10 (10), 132-143. http://kikame.tecnocientifica.com.mx/index.php/kikame/article/view/83

Bonilla Guachamín, J. A. (2020). Las dos caras de la educación en el COVID-19. CienciAmérica, 9 (2), 89-98. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.294

Ramírez-Vera, L., Veytia, M. G., English, R. (2020). Plataformas educativas de nivel básico usadas en homeschooling en México. Edahi Boletín científico de Ciencias Sociales y Humanidades del ICVSHU, 8 (16), 65-70. https://doi.org/10.29057/icshu.v8i16.5454

Viñas, M. (2021). Plataformas educativas en el nivel superior en contexto de emergencia sanitaria por el COVID-19 [Trabajo final integrador]. Universidad Nacional de La Plata, Argentina. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.2131/te.2131.pdf

Viñas, M. (2017). La importancia del uso de plataformas educativas. Letras, 1 (6), 157-169. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.8497/pr.8497.pdf

Acibeiro, M. (2021). ¿Qué es Moodle y para qué sirve? https://www.lucushost.com/blog/que-es-moodle/

Martínez-Sarmiento, L., Gaeta González, M. (2019). Utilización de la plataforma virtual Moodle para el desarrollo del aprendizaje autorregulado en estudiantes universitarios. Educar, 55 (2), 479-498. https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/359306

Maldonado Amezquita, E. (2019). Uso de la plataforma virtual Moodle y su influencia en el aprendizaje significativo en el área de tecnología e informática de los alumnos del curso octavo del colegio educativo técnico industrial del municipio de Garagoa-Boyacá Año 2018 [Tesis de maestría]. Universidad de San Marín de Porres (USMP), Lima. Perú. https://hdl.handle.net/20.500.12727/6044

Panduro Villasis, M., Panduro Manihuari, J. M. (2018). Uso de plataforma Moodle para mejorar el rendimiento académico de los estudiantes de informática I de la facultad de ingeniería de sistemas e informática de la Universidad Nacional de la Amazonia peruana, Iquitos-2018 [Tesis de Grado]. Universidad Privada de la Selva Peruana, Uquitos, Perú. http://repositorio.ups.edu.pe/handle/UPS/56

Vigo-Pinedo, A. (2022). Plataforma Moodle y su influencia en el aprendizaje de ofimática en estudiantes de educación superior tecnológica. Polo del Conocimiento, 7 (1). 51-71. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/3466

Andújar-Vaca, A., Cruz-Martínez, M. S. (2017). Mensajería instantánea móvil: Whatsapp y su potencial para desarrollar las destrezas orales. Comunicar, 50, 43-52. https://doi.org/10.3916/C50-2017-04

Martínez Hernández, I., Cascales-Martínez, A., Gomariz-Vicente, M. A. (2017). Grupos de Whatsapp en familias de Educación Infantil y Primaria. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa-RELATEC, 16 (2), 239-255. https://doi.org/10.17398/1695-288X.16.2.239

Quispe Avila, J. L. (2020). Uso del Whatsapp y su influencia en el aprendizaje colaborativo en los estudiantes de la especialidad de gastronomía del Cetpro Tarma 2019 [Tesis de Maestría]. Universidad de San Marín de Porres (USMP), Lima. Perú. https://repositorio.usmp.edu.pe/handle/20.500.12727/6636

Gómez-Camacho, A., Gómez del Castillo, M. T. (2017). La norma escrita en las conversaciones de WhatsApp de estudiantes universitarios de posgrado. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22 (75), 1077-1094. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v22n75/1405-6666-rmie-22-75-01077.pdf

Bernal Ruiz, C. (2017). Uso problemático de internet e impacto negativo de WhatsApp en la población universitaria [Tesis doctoral]. Universidad de Murcia, España. http://hdl.handle.net/10201/53462

Veytia Bucheli, M. G., Bastidas Terán, F. A. (2020). WhatsApp como recurso para el trabajo grupal en estudiantes universitarios. Universidad de Guadalajara. Revista Apertura, 12 (2), 74-93, http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v12n2.1911

Padrón, C. J. (2013). Estrategias didácticas basadas en aplicaciones de mensajería instantánea WhatsApp exclusivamente para móviles (mobile learning) y el uso de la herramienta para el aprendizaje colaborativo. Revista de Tecnología de la Información y Comunicación en Educación, 7 (2), 123-134. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/eduweb/v7n2/art09.pdf

Meneses, J. (2016). El cuestionario. Universitat Oberta de Catalunya. https://femrecerca.cat/meneses/publication/cuestionario/cuestionario.pdf

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., Baptista Lucio, P. (2017). Metodología de la Investigación (6ta Ed.). McGraw Hill Education. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf

Cascales-Martínez, A., Gomariz Vicente, M. A., Paco Simón, A. (2020). WhatsApp como herramienta educativa en Educacion Primaria: alumnado, docentes y familias. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (58), 71-89. https://doi.org/10.12795/pixelbit.74213

Martínez Márquez, M. A. (2021). Realidades y retos en el uso de las TIC en educación, por la emergencia sanitaria provocada por el COVID-19. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 9 (19), 73-88. https://doi.org/10.36825/RITI.09.19.006

Pérez Montero, G. (2021). Universidad en tiempos de Covid-19: tecnologías que acortan distancias. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 9 (18). https://doi.org/10.36825/RITI.09.18.008

Hernández Suárez, C. A., Prada Núñez, R., Espinel Rubio, G. A. (2022). Competencias TIC del docente en época de no presencialidad: Una mirada desde los estudiantes de comunicación social. Pedagogía y Sociología de la Educación, 17 (1), 432–453. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2022v17n1.7825

Published

2022-12-31

How to Cite

Díaz Rosabal, E. M., Díaz Vidal, J. M., Sánchez Martínez , Y., Gorgoso Vázquez, A. E., Riverón Rodríguez, G., & Tenrero Silva , N. (2022). Moodle platform and the WhatsApp application, didactic resources in times of COVID-19. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 11(23), 1–14. https://doi.org/10.36825/RITI.11.23.001

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)