COGNITIVE INDEPENDENCE MEDIATED BY INFORMATION TECHNOLOGIES AND COMMUNICATION

Authors

  • María Elena Díaz Rosabal Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, Universidad de Granma
  • Damisela de la Cruz Santiesteban Reyes Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, Universidad de Granma
  • Ana Elisa Gorgoso Vázquez Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, Universidad de Granma

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.04.08.005

Abstract

This article analyzes the contribution of Information and Communication Technologies (ICT) to the development of the independent work system as a tributary of cognitive independence. The methodological strategy was addressed through bibliographic and documentary review methods, which together with the analytical-synthetic analysis of specialized literature. Emphasis is placed on the conceptualization of independent work, and cognitive independence and its characteristics. Special attention is given to the benefits of ICT as a didactic medium that has transformed the teaching-learning process in higher education by modifying the teaching environments that enable collaborative and cooperative interaction between subjects; has provided new methods, procedures and tools for the construction of knowledge and skills; It has reshaped the way of planning, guiding, executing and controlling independent work, which demonstrates the advantages of these technologies for the achievement of cognitive independence.

 

References

Gil, U. Z. La enseñanza problemática en el desarrollo de la independencia cognoscitiva. 2004. URL: http://www.monografias.com/trabajos12/laindepcg/laindepcg.shtml. (11.11.16)

Bruner, J.S. Towards a Theory of Instruction. New York: Norton. 1966.

Bruner, J. S. Desarrollo Cognitivo y Educación. Madrid: Morata. 1988.

Malkin, I. Cuestiones del desarrollo de la actividad cognoscitiva y la independencia de los escolares. Kazan. EEUU. 1966.

Álvarez González, A. Tareas para la estimulación de la independencia cognoscitiva con un enfoque motivador y de implicación cognoscitiva en los escolares primarios. (Tesis presentada en opción al Título Académico de Máster en Ciencias Pedagógicas.) Instituto Superior Pedagógico Félix Varela, Villa Clara. Cuba.1998.

Martínez Llantada, M. La enseñanza problemática. // Revista Educación 43, octubre – diciembre, (1998).

Padial, B., J.J. Las operaciones intelectuales según Leonardo Polo. Departamento de Filosofía de la Universidad de Navarra. Pamplona: Studia Poliana. 2000.

Rojas, C. El Trabajo independiente de los alumnos. Su esencia y clasificación. Revista Varona, 1.1978.

Rojas, C. Bases para un sistema de trabajo independiente de los alumnos. // Revista Educación, XII (44), (1982), pp. 64 -76.

López, H., J. La orientación como parte de la actividad cognoscitiva de los escolares. En Gilberto García Batista (Comp), Compendio de Pedagogía (2ª ed.). Ciudad de la Habana: Editorial Ciencias Médicas, 2007. pp. 102-108.

Núñez, V. F. Psicología y Salud. Ciudad de la Habana: Editorial Ciencias Médicas.2001

Dubrocq, J. Algunas consideraciones sobre el desarrollo de la independencia cognoscitiva de los alumnos a través de las clases de Historia. // Educación, 108, (2009), pp. 13-16.

Majmutov, M. I. La Enseñanza problemática. La Habana: Pueblo y Educación, 1983.

Álvarez de Z, C. Didáctica, la escuela en la vida. La Habana: Pueblo y Educación, 1999.

Pidkasisti, P. I. La actividad cognoscitiva independiente de los alumnos en la enseñanza. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación, 1986.

Hernández, N. J. E.; Torres-Ortiz, Z. C. J.; Monroy, G. C. E.; Martínez, C. S. G. y Barreto, S. H. Criterios para el manejo del trabajo independiente de los estudiantes de nivel superior. Universidad de Colima. CR-CGD-DGES-001, 2015.

Ortiz, E.; Meriño, M. El trabajo independiente en el proceso de enseñanza aprendizaje universitario. // Revista Pedagogía Universitaria, 9(5), (2004).

Belloch, C. Las Tecnologías de la Información y Comunicación en el aprendizaje. Material docente [on-line]. Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Universidad de Valencia. 2012. URL: http://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA1.pdf

Edelson, D. C. The collaboratory notebook. 49(4): Comm. Of the acm. EEUU. 1996. URL:http://nti.uji.es/docs/nti/inet86.html

Cabero, J. Investigaciones sobre la informática en el centro. Barcelona, PPU. 1995.

Rubia, B. y Guitert, M. ¿La revolución de la enseñanza? El aprendizaje colaborativo en entornos virtuales. Valladolid:Universidad de Valladolid, 2014.

Graells., D. P. M. Impacto de las TIC en educación: funciones y limitaciones. 2000. URL: http://www.monografias.com.

Brito VE. El foro electrónico: una herramienta tecnológica para facilitar el aprendizaje colabora¬tivo. // Revista Electrónica de Tecnología Educativa. 17, Marzo. 2010. URL:http://www.uib.es/depart/gte/edutec-e/reve-lec17/brito_16a.htm. (11, 11,16).

Huamán, C. M.; Seclén, C. T. y Flores, C. J. Una metodología e-learning propia en la USMP Virtual. Universidad San Martín de Porres, Lima: EduTicinnova. // Revista de Educación virtual, 2, abril, (2014).

Gutiérrez, M. y Piedra, L. Docencia constructivista en la universidad. Costa Rica: Estación Experimental Fabio Baudrit M. 2012

Valverde, J.; Garrido, Mª C. y Fernández, S. R. Enseñar y aprender con tecnologías: un modelo teórico para las buenas prácticas con TIC. // Revista Universitaria Teoría de la Educación, 11(3). (2010).

Published

2016-12-12

How to Cite

Díaz Rosabal, M. E., Santiesteban Reyes, D. de la C., & Gorgoso Vázquez, A. E. (2016). COGNITIVE INDEPENDENCE MEDIATED BY INFORMATION TECHNOLOGIES AND COMMUNICATION. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 4(8), 28–33. https://doi.org/10.36825/RITI.04.08.005

Most read articles by the same author(s)