Educational research based on the ICT from the perspective of UACyA-UAN teachers
DOI:
https://doi.org/10.36825/RITI.08.16.011Keywords:
Educational Research, ICT, Training TeacherAbstract
The purpose of this paper is to know the actual situation of the educational research by using the ICT (Information and Communication Technologies) at the Unidad Académica de Contaduría y Administración from the Universidad Autónoma de Nayarit (UACyA-UAN) to answer the question ¿Why do UACyA-UAN teachers who do not teach the Research Methodology subject move away from educational research, ceasing to promote the use of ICT and therefore do not transfer this culture to their students? by looking after its use and application in teaching as well as its transfer to students. This investigation uses a mixed methodology, a survey of 83 teachers, and individual interviews with four candidates. The result shows that it is necessary to promote research and technology skills in the teachers to archive the student’s interest. It’s concluded that the relationship between ICT and research is vital in modern education and that the lack of teaching development in digital skills for information management causes their withdrawal from these activities, assuming that it corresponds to holders of Research Methodology to carry them out.
References
Puebla Espinosa, A. (2014). Importancia de la investigación educativa. Recuperado de: https://www.transformacion-educativa.com/index.php/articulos-sobre-educacion/54-importancia-de-la-investigacion-educativa
González, N., Zerpa, M. L., Gutiérrez, D., Pirela, C. (2007) La investigación educativa en el hacer docente. Laurus, 13 (23), 279-309. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/761/76102315.pdf
RAE. (2019). Investigar. Recuperado de: https://dle.rae.es/investigar
Albert Gómez, M. J. (2008). La investigación educativa. Claves teóricas. Madrid: McGrawHill. Recuperado de https://www.academia.edu/27287685/La_Investigaci%C3%B3n_Educativa_Claves_Te%C3%B3ricas_Albert_G
Borsotti, C. (1989). La situación problemática. El problema de investigación. Buenos Aires, Argentina: Universidad Nacional de Lujan. Recuperado de: https://derechoarchivos.weebly.com/uploads/2/0/4/5/20459918/unidad_i_la_situacin_problemtica_el_problema_de_investigacin.pdf
Miyahira Arakaki, J. M. (2009). La investigación formativa y la formación para la investigación en el pregrado. Revista Médica Herediana, 20 (3), 119-122. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s1018-130x2009000300001
Conferencia mundial sobre la educación superior. (2009). La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. (Sede de la UNESCO, París, 5-8 de julio de 2009). Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 14 (3), 755-766. doi: https://doi.org/10.1590/S1414-40772009000300013
Tünnermann Bernheim, C. (2018) La internacionalización de la educación superior. Significado, relevancia y evolución histórica. En J. Gacel-Ávila (Coord.) Educación superior, internacionalización e integración en América Latina y el Caribe. Balance regional y prospectiva (pp. 17-40). Córdoba, Argentina: Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Recuperado de http://erasmusplusriesal.org/sites/default/files/libro_la_es_inter_e_integracion_cres.pdf
Campos Saborío, N. (2015) ¿Por qué es importante que el personal docente investigue? Reflexión a partir de datos de una experiencia de investigación etnográfica. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 15 (3), 1-16. doi: http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i3.21071
León Barrios, G. G. (2018). Alfabetización digital y desarrollo de cibercultura. Un programa de intervención en jóvenes de Tijuana. Revista de Investigación en Tecnologías de Información (RITI), 6 (12), 76-83. Recuperado de: https://www.riti.es/ojs2018/inicio/index.php/riti/article/view/114/html
Argueta López, G. V. M., Jiménez Terrazas, C. P. (2017). Gestión del conocimiento en investigadores de la Universidad de Guadalajara (México). Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19 (3), 1-9. doi: https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.3.1151
Peña Espinoza, C. (2019). La importancia de la investigación universitaria y de incorporar la misma en el proceso formativo. Recuperado de: https://dheiuninter.wordpress.com/2019/01/03/la-importancia-de-la-investigacion-universitaria-y-de-incorporar-la-misma-en-el-proceso-formativo/
Martin Rivera, M. H., Ibarra Flores, F. A., Moreno Medina, S., Hernández Flores, G. (2017) Importancia De La Investigación Científica para los Estudiantes En La Licenciatura En Sistemas Administrativos De La Universidad De Sonora Campus Santa Ana. Revista Mexicana de Agronegocios, 41, 788-807. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14153918013
Hernández Arteaga, I. (2009). El docente investigador en la formación de profesionales. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (27), 1-21. Recuperado de: https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/106
Díaz Rosabal, E. M., Díaz Vidal, J. M., Gorgoso Vázquez, A. E., Sánchez Martínez, Y. R., Riverón Rodríguez, G., Santiesteban Reyes, D. C. (2020). La dimensión didáctica de las tecnologías de la información y las comunicaciones. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 8 (15), 8-15. doi: https://doi.org/10.36825/RITI.08.15.002
Aparicio Castro, G. (2018). La importancia de investigar sobre educación superior en gestión empresarial. Journal of Management and Business Education, 1 (2), 80-86. doi: https://doi.org/10.35564/jmbe.2018.0007
Cortés Cortés, M. I., Norman Acevedo, E. E., Ortiz Rodríguez, D. A. (2019). Caracterización de proyectos de investigación formativa de programas virtuales del Politécnico Grancolombiano. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21 (e19), 1-11. doi: https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e19.1992
Peña González, J. I. (2018). Segundo Informe 2017-2018. Universidad Autónoma de Nayarit. Recuperado de: http://www.uan.edu.mx/d/a/udi/informes/INFORME_2do.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista de Investigación en Tecnologías de la Información
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global del conocimiento.
El texto publicado en la Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI) se distribuye bajo la licencia Creative Commons (CC BY-NC), que permite a terceros utilizar lo publicado citando a los autores del trabajo y a RITI, pero sin hacer uso del material con propósitos comerciales.