The development of comprehensive projects as a tool in education 4.0

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.10.20.004

Keywords:

Integral Projects of Research, Education 4.0, Strategy

Abstract

Education 4.0 requires human resources that are proactive, critical and linked to society at local, state, national and international levels. In view of this need for change, the present work has as its objective demonstrate relevance of an integrative project as a pedagogical strategy in teaching-learning, for the appropriation of knowledge, as well as for the development of transversal skills in higher education students, through the collaboration of three learning units belonging to the Marketing Degree of the Academic Unit of Accounting and Administration (UACyA) of the Autonomous University of Nayarit (UAN). Therefore, it is based on documentary research with a qualitative approach, exploratory and descriptive scope, a field research was also carried out with the M5-1 group, with the collaboration of their teachers, obtaining as a result marketing prospects for the companies that accepted the intervention. It concludes with the theoretical foundation in relation to the benefit and the impulse given by this practice in favor of the development of talents in university education.

References

Echeverría Samanes, B., Martínez Clares, P. (2018). Revolución 4.0, Competencias, Educación y Orientación. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12 (2), 4-34. doi: http://dx.doi.org/10.19083/ridu.2018.831

Naciones Unidas. (2015). Asamblea General. Recuperado de: http://www.agenda2030.mx/docs/doctos/A_RES_70_1_es.pdf

Gómez Alcivar, V., Henríquez Carrera, E., Jordan Yápez, A. E. (2018). Los proyectos integradores de saberes y su incidencia en la producción, gestión del conocimiento y desarrollo de habilidades investigativas de los docentes en formación. Opuntia Brava, 11 (13), 1-8. Recuperado de: http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/794

Institución Educativa José María Córdoba. (2015). Proyectos transversales. Recuperado de: http://www.enjambre.gov.co/enjambre/file/download/190305190#:~:text=PROYECTOS%20TRANSVERSALES,Llamados%20com%C3%BAnmente%20proyectos%20transversales%2C%20son%20estrategias%20pedag%C3%B3gicas%20que%20permiten%20planear,el%20art%C3%ADculo%2036%20del%20decr

Sifuentes Ocegueda, A. T., Castañeda Ibarra, R., Hoyos Castellanos, C. A., Treviño Montemayor, F. (2020). Proyectos Integrales de Investigación en Instituciones de Educación Superior del Estado de Nayarit, México. EDUCATECONCIENCIA, 28 (29), 452-458. Recuperado de: http://tecnocientifica.com.mx/educateconciencia/index.php/revistaeducate/article/view/367

Villamar Gavillanes, A. (2019). Estudio de pertenencia de los Proyectos Integradores de Saberes. Revista Espíritu Emprendedore TES, 3 (13), 1-15. doi: https://doi.org/10.33970/eetes.v3.n3.2019.150

Callejas, A. (2019). La Educación 4.0 Entre Las Tecnologías Del Yo y Explotación De Sí Mismo. Aproximaciones Desde Michel Foucault Y Byung-Chul-Han. Ruiz-Velasco. En E. Ruiz-Velasco Sánchez y J. Bárcenas López (Coord.). Edutecnología y Educación 4.0. (pp. 60-67). México: Sociedad Mexicana de Computación en la Educación A.C. Recuperado de: http://www.telematica.ccadet.unam.mx/recursos/eBook/libros2019/edutecnologia.pdf

Celis, A. B., Trejo, M. C., Gómez, R. A. (2019). Satisfacción Laboral y Formación Continua Del Profesor, Hacia La Educación 4.0. En E. Ruiz-Velasco Sánchez y J. Bárcenas López (Coord.). Edutecnología y Educación 4.0. (pp. 349-358). México: Sociedad Mexicana de Computación en la Educación A.C. Recuperado de: http://www.telematica.ccadet.unam.mx/recursos/eBook/libros2019/edutecnologia.pdf

Dorantes, P., Rodríguez, A., Acosta, A. (2019). La Eductecnología y La Educación Superior 4.0, en la Educación Superior En México: Un Reto de Transformación. En E. Ruiz-Velasco Sánchez y J. Bárcenas López (Coord.). Edutecnología y Educación 4.0. (pp. 639-646). México: Sociedad Mexicana de Computación en la Educación A.C. Recuperado de: http://www.telematica.ccadet.unam.mx/recursos/eBook/libros2019/edutecnologia.pdf

Toro González, J. (2020). Educación 4.0. ¿Modelos Educativo, Pedagógico o didáctico. Revista Docencia Politécnia, 1 (2), 1-2. Recuperado de: https://docplayer.es/172673875-Educacion-4-0-ipn-mx-modelo-educativo-pedagogico-o-didactico.html

Panchí Cosme, A. (2020). Modelo Educativo-Educación 4.0. Revista Docencia Politécnia, 1 (2), 24-35. Recuperado de: https://docplayer.es/172673875-Educacion-4-0-ipn-mx-modelo-educativo-pedagogico-o-didactico.html

De la Iglesia Villasol, M. (2019). Caja de herramientas 4.0 para el docente en la era de la evaluación por competencias. Innovación Educativa, 19 (80), 93-112. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v19n80/1665-2673-ie-19-80-93.pdf

Universidad Autónoma de Nayarit. (2016). Plan de Desarrollo Institucional 2016-2022 de la Universidad Autónoma de Nayarit. Recuperado de: https://www.uan.edu.mx/avisos/plan-de-desarrollo-institucional-2016-2022

Díaz Rosabal, E. M., Gorgoso Vázquez, A. E., Vidal Jorgedíaz, J. M., Sánchez, M. Y., Riverón Rodríguez, G., Tenrero Silva, N. (2021). Las TIC en la formación científico-investigativa de los estudiantes de gestión sociocultural para el desarrollo. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 9 (18), 98-107. doi: https://doi.org/10.36825/RITI.09.18.009

Cabrales Lara, G. F. (2021) Investigación formativa en la formación inicial docente. Apuntes Universitarios, 11 (4), 1-16. doi: https://doi.org/10.17162/au.v11i4.757

Arias-Duque, C., Aristizábal Velásquez, M. E. (2018). Capacidades innovadoras y tendencias tecnológicas en los currículos de los programas de Ingeniería de Sistemas. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 6 (11), 25-33. Recuperado de: https://www.riti.es/ojs2018/inicio/index.php/riti/article/view/83

Velázquez, M. R., Velasteguí Córdova, M. E., Arévalo Haro, M. J. (2016) Los proyectos integradores como tipo de investigación formativa y forma de evaluación en UNIANDES. Revista UNIANDES Episteme, 3 (3), 269-289. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6756330

Parraguez Carrasco, S. M., Chunga Chinguel, G. R., Flores Cubas, M. M., Romero Cieza, R. Y. (2017). El estudio y la investigación documental: estrategias metodológicas y herramientas TIC. Chiclayo, Perú: EMDECOSEGE, S.A.

Published

2022-03-09

How to Cite

Castañeda Ibarra, R., Valle Escobedo, R. M., García Gómez, L. E., & Sifuentes Ocegueda, A. T. (2022). The development of comprehensive projects as a tool in education 4.0. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 10(20), 43–50. https://doi.org/10.36825/RITI.10.20.004

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)