Perception about the change to electric vehicles in the state of Sinaloa, Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.12.28.004

Keywords:

Electric Vehicles, Electric Stations, Natural Environment

Abstract

The objective of this study is to explore and understand the perception of drivers in the state of Sinaloa in relation to the transition towards the use of electric vehicles (EVs) over gasoline ones. It is based on the hypothesis that the knowledge and appreciation they have of EVs play a fundamental role in the decision to adopt this new technology. Likewise, their perception regarding the functioning, limitations and problems they identified around this transition was analyzed. A study was carried out with a quantitative approach at an explanatory level; A survey was carried out on 2,130 drivers in the state of Sinaloa and among the main results it was found that among the participants, only 1.88% own hybrid cars. Likewise, 67.61% have little knowledge about how electric cars work and that the main barriers to making a change to electromobility are the price (43.66%) and the lack of charging infrastructure (32.86%). In conclusion, to facilitate the transition towards more sustainable mobility in the state of Sinaloa, it is necessary to address both economic and infrastructure barriers. At the same time, awareness and acceptance of electric vehicles among the population must be increased.

References

Barbecho Bautista, P., López Lizárraga, C. L., Medina Rocha, C. E., Tripp-Barba, C., Aguilar Calderón, J. A., Urquiza-Aguiar, L. (2022). Análisis del impacto del uso de vehículos eléctricos en la contaminación usando mapas reales de Mazatlán, México. Revista De Investigación en Tecnologías de la Información, 10(22), 148–157. https://doi.org/10.36825/RITI.10.22.011

Campanari, S., Manzolini, G., Garcia de la Iglesia, F. (2009). Energy analysis of electric vehicles using batteries or fuel cells through well-to-wheel driving cycle simulations. Journal of Power Sources, 186 (2), 646-477. https://doi.org/10.1016/j.jpowsour.2008.09.115

Carrillo, J., de los Santos Gómez, J. S., Briones, J. (2020). Hacia una electromovilidad pública en México. Naciones Unida / (CEPAL). https://hdl.handle.net/11362/46060

Castillo Rodríguez, J. (2024). La producción y uso de autos eléctricos en la Ciudad de México, para la disminución de la contaminación. Revista Universitaria Digital de Ciencias Sociales (RUDICS), 15 (28) 1-6. https://doi.org/10.22201/fesc.20072236e.2024.15.28.1

Castro, I. (2023). Autos eléctricos: estos son los centros de carga que hay en Sinaloa. https://www.luznoticias.mx/2023-03-21/sinaloa/autos-electricos-estos-son-los-centros-de-carga-que-hay-en-sinaloa/159547

CEMDA. (2018). Contaminación del Aire en México. https://www.cemda.org.mx/calidad-del-aire/

CFE. (2024). ¿Qué son las electrolineras?https://www.cfe.mx/paese/serviciospaese/Pages/electrolinieras.aspx

Cisneros Muñoz, C. R. (2023). El futuro de la movilidad eléctrica en la ciudad de México [Tesis de Grado]. Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco. https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/retrieve/4e3a32dc-9e1c-4e29-bfc7-6fe56c4545d6/51356.pdf

Gobierno del Estado de Sinaloa. (2024). Tenencia Vehicular. https://portalfiscal.sinaloa.gob.mx/index.php?option=com_content&view=article&id=163&Itemid=767

Helmers, E., Marx, P. (2012). Electric cars: technical characteristics and environmental impacts. Environmental Sciences Europe, 24 (14), 1-15. https://doi.org/10.1186/2190-4715-24-14

Higueras Castillo, E. (2021). Modelización del comportamiento del consumidor en la adopción de vehículos eléctricos e híbridos (Tesis Doctoral). Universidad de Granada. http://hdl.handle.net/10481/66725

INEGI. (2024). Venta de vehículos híbridos y eléctricos por entidad federativa. https://www.inegi.org.mx/app/tabulados/interactivos/?px=RAIAVL_11&bd=RAIAVL

Landeros Martínez, E. (2023). Contaminación del aire: por qué debe ser un tema urgente. https://futurociudades.tec.mx/es/contaminacion-del-aire-por-que-debe-ser-un-tema-urgente

Linares Zarco, J. (2023). La movilidad eléctrica en México en la tercera década del siglo XXI. Retos y oportunidades. En I. Egurrola Jorge Eduardo [Coord.] Nuevas territorialidades-economía sectorial y reconfiguración territorial. UNAM-AMECIDER. https://ru.iiec.unam.mx/6142/

López Barbosa, A. (2023). Mecanismos complementarios para la transición del parque vehicular eléctrico privado en la Ciudad de México [Tesis de maestría]. Centro de Investigación y Docencia Económicas. http://hdl.handle.net/11651/5692

Montiel Tadeo, O., Morales Fuentes, E., Nolasco Caba, N. (2021). Evaluación de los Costos-beneficios de los autos eléctricos. Káanbal Revista Universitaria, II (11), 16-23. https://kaanbal.olmeca.edu.mx/wp-content/uploads/2023/04/kaanbal-11.pdf#page=18

RAMA (2023). ¿Qué es la contaminación del aire? https://rama.edomex.gob.mx/imeca

Ramírez Lira, D. (2024). Guía de electrolineras en México para recarga de coches eléctricos. https://blog.enerlink.com/guia-de-electrolineras-en-mexico-para-recarga-de-coches-electricos

Rodrigues Teixeira, A. C., Sodré, J. R. (2018). Impacts of replacement of engine powered vehicles by electric vehicles on energy consumption and CO2 emissions. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 59, 375-384. https://doi.org/10.1016/j.trd.2018.01.004

Sánchez, L. G., Fabela, M. J., Vázquez, D., Hernández J. R. (2022). Situación de la electromovilidad en México. NOTAS, (195), https://imt.mx/resumen-boletines.html?IdArticulo=550&IdBoletin=196

Sánchez Gaspariano, L. A., Martínez Gómez, C. I. (2023). Automoción eléctrica en México. RD-ICUAP, 9 (26), 1-12. https://doi.org/10.32399/icuap.rdic.2448-5829.2023.26.1079

SEMARNAT. (2023). Estrategia Nacional de Movilidad Eléctrica. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/832517/2.3.ENME.pdf

Silva Pastor, J. M., Esparza Flores, M. (2021). La normativa de emisiones en el sector automotriz en el contexto de la sustentabilidad: un comparativo entre México y el primer mundo. Memoria Universitaria, 3 (2), 1-18. https://revistas.uaz.edu.mx/index.php/MemUni/article/view/1294

Published

2024-11-25

How to Cite

Tripp-Barba, C., Aguilar Calderón, J. A., Ramírez-Noriega, A., & Martínez Ramírez, Y. (2024). Perception about the change to electric vehicles in the state of Sinaloa, Mexico. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 12(28 Especial), 33–44. https://doi.org/10.36825/RITI.12.28.004

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>