Faculty evaluation of ChatGPT use in higher education in the health sciences
DOI:
https://doi.org/10.36825/RITI.13.30.007Keywords:
Artificial Intelligence, ChatGPT, Higher Education, Educational InnovationAbstract
This study analyzes the perception of health sciences faculty regarding the use of ChatGPT in their teaching practices, within the broader context of the expansion of generative artificial intelligence in higher education. Using a quantitative, non-experimental, descriptive, and cross-sectional design, 196 faculty members from Nutrition, Nursing, Psychology, and Dentistry programs at higher education institutions in Sinaloa, Mexico, participated. A validated 20-item questionnaire was applied, comprising three dimensions that assess perceived usefulness, ease of use and teaching support, as well as learning personalization, critical thinking, and assessment, with a reliability of α = .957. The findings reveal a predominantly positive evaluation of ChatGPT, highlighting its capacity to optimize time, generate instructional materials, and complement traditional teaching without replacing it. Faculty members recognize its potential to diversify pedagogical strategies and address student diversity, although they express reservations regarding the accuracy of the information and its impact on the development of critical thinking. It is concluded that ChatGPT is regarded as an effective didactic resource that contributes to improving educational practice, although its full integration requires ongoing training and ethical guidelines to promote responsible use within health education.
References
Sallam, M., Snygg, J., Allam, D., Kassem, R., & Damani, M. (2025). Artificial Intelligence in Clinical Medicine: A SWOT Analysis of AI Progress in Diagnostics, Therapeutics, and Safety. Journal of Innovations in Medical Research, 4 (3), 1-20. https://doi.org/10.63593/JIMR.2788-7022.2025.06.001
Bolaño-García, M., Duarte-Acosta, N. (2024). Una revisión sistemática del uso de la inteligencia artificial en la educación. Revista Colombiana de Cirugía, 39 (1), 51-63. https://www.redalyc.org/journal/3555/355577357005/html/
Finkel, L., Parra-Contreras, P., Martínez-Solana, Y., Matos-Mejías, C. (2024). ChatGPT como fuente de información en la Educación Superior: valoración de los resultados que proporciona la IA generativa. Profesional de la información, 33 (6), 1-18. https://doi.org/10.3145/epi.2024.0604
Rodríguez Paredes, S. A., Ledesma Pérez, F. E. (2025). ChatGPT y la redacción académica en universitarios. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (92), 179–195. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.92.3431
Consuegra-Fernández, M., Sanz-Aznar, J., Burguera-Serra, J. G., Caballero-Molina, J. J. (2024). ChatGPT: el dilema sobre la autoría de las actividades evaluables en educación universitaria. Revista de Investigación Educativa, 42 (2), 1-18. https://doi.org/10.6018/rie.565391
Zapata Ros, M. (2024). IA generativa y ChatGPT en Educación: Un reto para la evaluación y ¿una nueva pedagogía?. Revista Paraguaya de Educación a Distancia (REPED), 5 (1), 12-44. https://doi.org/10.56152/reped2024-vol5num1-art2
Ramírez Martinell, A., Medina Gual, L., Pisanty Baruch, A., Garduño Teliz, E., Martínez Rámila, K. P. (2024). Inteligencias artificiales generativas en la educación: conversación educativa. Revista Paraguaya de Educación a Distancia (REPED), 5 (2), 76-84. https://doi.org/10.56152/reped2024-dossierIA1-art7
Bravo Clavijo, J. L., García Barberán, F. K., Maliza Muñoz, W. F., Gómez-Rodríguez, V. G. (2024). ChatGPT como recurso de asistencia en la gestión pedagógica. Código Científico Revista De Investigación, 5 (E4), 338–351. https://doi.org/10.55813/gaea/ccri/v5/nE4/497
Lindín, C. (2024). Estrategias para la incorporación de la inteligencia artificial en educación a partir de ChatGPT: Oportunidades y dilemas para profesorado, alumnado e investigación-publicación. Didacticae. Revista de Investigación en Didácticas Específicas, (15), 1-24. https://doi.org/10.1344/did.43107
Gutiérrez-Cirlos, C., Carrillo-Pérez, D. L., Bermúdez-González, J. L., Hidrogo-Montemayor, I., Carrillo-Esper, R., Sánchez-Mendiola, M. (2023). ChatGPT: oportunidades y riesgos en la asistencia, docencia e investigación médica. Gaceta médica de México, 159 (5), 382-389. https://doi.org/10.24875/gmm.230001671
Magallan, L. E., Jalley, M. V., Giorgini, G. N., Berk, M. D., Kamerman, M. A., Lacueva, J. I., Schwartzman, G. (2024). La Inteligencia Artificial Generativa en la escena de la educación superior en ciencias de la salud. Revista del Hospital Italiano de Buenos Aires, 44 (1), 1-6. https://doi.org/10.51987/revhospitalbaires.v44i1.304
Olayo-Valles, J. A. (2024). Diseño de curso de formación docente sobre la implementación de ChatGPT en educación superior. Revista NeyArt, 2 (3), 14–30. https://doi.org/10.61273/neyart.v2i3.59
Singh, H., Tayarani-Najaran, M.-H., Yaqoob, M. (2023). Exploring Computer Science Students’ Perception of ChatGPT in Higher Education: A Descriptive and Correlation Study. Education Sciences, 13 (9), 1-23. https://doi.org/10.3390/educsci13090924
Sila, C., William, C., Yunus, M., Rafiq, K. (2023). Exploring students’ perception of using ChatGPT in higher education. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 13 (12), 4044-4054. http://dx.doi.org/10.6007/IJARBSS/v13-i12/20250
Ogurlu, U., Mossholder, J. (2023). The Perception of ChatGPT among Educators: Preliminary Findings. Research in Social Sciences and Technology, 8 (4), 196-215. https://doi.org/10.46303/ressat.2023.39
Luo, J. (2024). A critical review of GenAI policies in higher education assessment: A call to reconsider the “originality” of students’ work. Assessment & Evaluation in Higher Education, 49 (5), 651-664. https://doi.org/10.1080/02602938.2024.2309963
Pari Mamani, M. I., Almanza Apaza, C. P. (2025). Perspectivas de la Inteligencia Artificial en el campo de la Educación Superior: una revisión de literatura. Dialogos Abiertos, 4 (1), 37–73. https://doi.org/10.32654/DialogosAbiertos.4-1.3
Kwan Chung, C. K., Becker, S. E. (2024). Adopción de la inteligencia artificial ChatGPT en la educación superior: perspectiva de los docentes universitarios en Paraguay. Company Games & Business Simulation Academic Journal, 3 (2), 23-30. http://www.uajournals.com/ojs/index.php/businesssimulationjournal/article/view/1503
Sánchez Vera, M. D. M. (2023). La inteligencia artificial como recurso docente: usos y posibilidades para el profesorado. Educar, 60 (1), 33-47. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1810
Carranza Alcántar, M. D. R., Macías González, G. G., Gómez Rodríguez, H., Jiménez Padilla, A. A., Jacobo Montes, F. M. (2024). Percepciones docentes sobre la integración de aplicaciones de IA generativa en el proceso de enseñanza universitario. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 22 (2), 158-176. https://doi.org/10.4995/redu.2024.22027
Jiménez Ramírez, C. R., Martínez Aguirre, E. G., Zárate Depraect, N. E., Grijalva Verdugo, A. A. (2024). Adopción de la Inteligencia Artificial en la enseñanza: perspectivas de docentes de Educación Superior. Revista Paraguaya de Educación a Distancia (REPED), 5 (2), 5–16. https://doi.org/10.56152/reped2024-dossierIA1-art1
Perezchica-Vega, J. E., Sepúlveda-Rodríguez, J. A., Román-Méndez, A. D. (2024). Inteligencia artificial generativa en la educación superior: usos y opiniones de los profesores. European Public & Social Innovation Review, 9, 1–20. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-593
Aubert, E., Gladkoff, L., Andreoli, S., Perillo, L., Cherbavaz, M. C. (2024). Alquimia didáctica: la interacción de docentes universitarios con la Inteligencia Artificial Generativa. TIES, Revista de Tecnología e Innovación en Educación Superior, (10), 37–60. https://doi.org/10.22201/dgtic.26832968e.2024.10.16
Morán-Ortega, S. A., Ruiz-Tirado, S. G., Simental-López, L. M., Tirado-López, A. B. (2024). Barreras de la inteligencia artificial generativa en estudiantes de educación superior: Percepción docente. Revista de Investigación en Tecnologías de la Investigación, 12 (25), 26-37. https://doi.org/10.36825/RITI.12.25.003
Rojas-Paucar, W., Chávez-Garcés, E. M., Chávez, D. A. R., Ancalla, H. C. (2025). Percepción y experiencias docentes en el uso de la inteligencia artificial generativa en la educación superior: Teaching perceptions and experiences in the use of generative artificial intelligence in higher education. Scientific Research Journal CIDI, 6 (10), 22-37. https://doi.org/10.53942/srjcidi.v6i10.258
Mejía Rivera, S. A. (2025). Implementación de la Inteligencia Artificial: Una estrategia para la planificación y evaluación del aprendizaje. Revista Digital de Investigación y Postgrado, 6 (12), 153-166. https://doi.org/10.59654/5b86nv09
Rodríguez-Rodríguez, J., Reguant-Álvarez, M. (2020). Calcular la fiabilidad de un cuestionario o escala mediante el SPSS: el coeficiente alfa de Cronbach. REIRE Revista d'Innovació i Recerca en Educació, 13 (2), 1-13. https://doi.org/10.1344/reire2020.13.230048
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de Investigación en Tecnologías de la Información

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global del conocimiento.
El texto publicado en la Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI) se distribuye bajo la licencia Creative Commons (CC BY-NC![]()
), que permite a terceros utilizar lo publicado citando a los autores del trabajo y a RITI, pero sin hacer uso del material con propósitos comerciales.
