Relationship between investigative, digital, and informational competencies in normal school students
DOI:
https://doi.org/10.36825/RITI.12.26.011Keywords:
Digital Competence, Teaching Competence, Teacher, Research, Teaching - Learning ProcessAbstract
The purpose of the research was to determine if there is a relationship between investigative skills and the development of digital and informational skills in normal school students from Sinaloa, within the framework of their training process. From a quantitative approach, a non-experimental, transectional and descriptive-correlational design was used; a questionnaire was applied as a data collection instrument to a sample of 154 students who were studying the eighth semester of the bachelor’s degree in Primary Education. The results are aimed at analyzing the categories of investigative, digital and informational competencies. Each of them is detailed and the skills acquired by the study subjects are emphasized, which were developed in accordance with the guidelines and demands of the teachers. The conclusions focus on areas of opportunity for further research. As it is an activity that is carried out superficially, students acquire few research skills, which invites us to reflect on the role of the teacher in the training of future teachers and the need to reformulate research work as an opportunity to contribute to the educational process of young people with disabilities. analytical and critical sense, who will be the next trainers of boys and girls.
References
Pérez López, K. (2024). Alfabetización digital, informacional e investigativa en la formación docente: desarrollo de competencias en estudiantes normalistas [Tesis de maestría]. Universidad Autónoma de Sinaloa, Culiacán, México. http://repositorio.uas.edu.mx/jspui/handle/DGB_UAS/578
Lizárraga Juárez, A., López Ramírez, E., Martínez Iñiguez, J. E. (2020). Apropiación tecnológica en el manejo de competencias digitales por los profesores de escuelas normales en México. Revista Boletín Redipe, 9 (6), 157-167. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i6.1009
Beltrán López, D. (2020). La formación de profesores en el estado de Sinaloa: 1874-1984. Debates por la Historia, 8 (2), 124-126. https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v8i2.531
Tadeu, P. (2020). La competencia científico-tecnológica en la formación del futuro docente: algunos aspectos de la autopercepción en respeto a la integración de las TIC en el aula. Educatio Siglo XXI, 38 (3), 37-54. https://doi.org/10.6018/educatio.413821
Girón Escudero, V., Cózar Gutiérrez, R., González-Calero Somoza, J. A. (2019). Análisis de la autopercepción sobre el nivel de competencia digital docente en la formación inicial de maestros/as. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22 (3), 193-218. https://doi.org/10.6018/reifop.373421
Suárez-Triana, Y. M., Rincón-Durán, R., Niño-Vega, J. A. (2020). Aplicación de herramientas web 3.0 para el desarrollo de competencias investigativas en estudiantes de educación media. Pensamiento y Acción, (29), 3-20. https://doi.org/10.19053/01201190.n29.2020.11069
Ayala Gamarra, O. Y. (2022). Relación de las competencias informacionales y competencias investigativas en estudiantes de la Escuela Profesional de Educación, Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo – Huaraz, 2019 [Tesis de Maestría]. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú. https://hdl.handle.net/20.500.12672/17809
Flores, R. C. (2019). Estudio exploratorio de las competencias investigativas de los futuros docentes de Educación Primaria. Magister: Revista miscelánea de investigación, 31 (1), 17-24. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7081935
Rubio Moreno, M., Félix Salazar, V. (2016). La valoración de la investigación en la formación docente inicial. En T. Yurén, L. M. Ibarra Uribe, A. E. Escalante Ferre. (Eds) Investigación en educación y valores: Ética, ciudadanía y derechos humanos (pp. 504-515). Universidad Autónoma del Estado de Morelos. https://libros.uaem.mx/archivos/epub/investigacion_educacion_violencia/investigacion_educacion_valores.pdf#page=504
Hernández Mendoza, S. L., Samperio Monroy, T. I. (2018). Enfoques de la Investigación. Boletín Científico de las Ciencias Económico Administrativas del ICEA, 7 (13), 67-68. https://doi.org/10.29057/icea.v7i13.3519
Cabrejos Luna, A. V., Montenegro Montenegro, J. A. (2017). Nivel de competencias investigativas de los docentes de la Escuela Profesional de Enfermería de la Universidad Señor de Sipán Chiclayo 2016 [Tesis de Licenciatura]. Universidad Señor de Sipán, Pimentel, Perú. https://hdl.handle.net/20.500.12802/3050
Gutiérrez-Castillo, J. J., Cabero-Almenara, J., Estrada-Vidal, L. I. (2017). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario. Revista Espacios, 38 (10), 112-123. http://www.revistaespacios.com/a17v38n10/17381018.html
Rubio García, V. (2015). Las competencias informacionales en educación secundaria obligatoria [Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona, España. https://hdl.handle.net/10803/367215
Castañeda, C. D. S., González, R. R., Isidro, S. G., de Ixtlahuaca, E. N. (2018). La práctica reflexiva en la elaboración del informe de prácticas profesionales. 2do. Congreso de Nacional de Investigación sobre Educación Normal (CONISEN) 2018, Aguascalientes, Aguascalientes, México.
Díaz-Barriga, A. (2021). Política de la educación normal en México. Entre el olvido y el reto de su transformación. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26 (89), 533-560. https://www.comie.org.mx/v5/sitio/wp-content/uploads/2021/04/RMIE_89.pdf
Escobar Gutiérrez, M. C. (2018). Los organizadores gráficos. Una estrategia didáctica para mejorar la comprensión lectora [Tesis de Maestría]. Universidad Externado de Colombia. https://doi.org/10.57998/bdigital.handle.001.1099
Cupare Castro, O. J., Resplandor Barreto, G. E. (2023). Estrategias didácticas para el desarrollo de competencias investigativas en estudiantes universitarios. Prohominum, 5 (1), 126–143. https://doi.org/10.47606/ACVEN/PH0175
Martínez Márquez, M. A. (2023). Blended learning, de los lineamientos y políticas para la implementación de cursos en línea, a las prácticas en usos de las TIC. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 11 (23). https://doi.org/10.36825/RITI.11.23.010
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Investigación en Tecnologías de la Información
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global del conocimiento.
El texto publicado en la Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI) se distribuye bajo la licencia Creative Commons (CC BY-NC), que permite a terceros utilizar lo publicado citando a los autores del trabajo y a RITI, pero sin hacer uso del material con propósitos comerciales.