Education 4.0 in the university context. A systematic literature review
DOI:
https://doi.org/10.36825/RITI.12.26.008Keywords:
Education 4.0, Systematic Review, Higher EducationAbstract
Education 4.0 represents an emerging paradigm in higher education, oriented toward technological innovation and the integration of advanced digital tools, with the aim of transforming teaching and learning models. This study presents a systematic review of scientific literature published between 2020 and 2023, analyzing the challenges, advances, and opportunities involved in the adoption of Education 4.0 in universities. The methodology used consisted of a systematic review that employed search strings across multiple academic databases, applying specific inclusion and exclusion criteria. Research exploring innovative pedagogical practices was reviewed, considering each work’s contribution to advancing the field. The results highlight those reforms in higher education, supported by governmental policies, are key to implementing this new paradigm. The incorporation of disruptive technologies such as artificial intelligence and virtual laboratories into educational plans is identified as an opportunity to enhance the quality of education and personalize teaching according to students’ needs. However, continuous teacher training is also required to ensure the effective integration of these tools.
References
Hernández Ortega, J., Álvarez-Herrero, J. (2021). Gestión educativa del confinamiento por COVID-19: percepción del docente en España. Revista española de educación comparada, 38, 129-150. https://doi.org/10.5944/reec.38.2021.29017
Ramírez Jiménez, M. R., Rivera Orozco, C. E., Hernández Contreras, J., Solorio Núñez, M. T. (2020). Educación 4.0: Acercamiento A Una Nueva Manera De Aprender Con Herramientas Online. Revista Cognosis, 5 (2), 1-12. http://dx.doi.org/10.33936/cognosis.v5i2.1997
Hussin, A. A. (2018). Education 4.0 made simple: Ideas for teaching. International Journal of Education and Literacy Studies, 6 (3), 92-98. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.6n.3p.92
Álvarez, J., Labraña, J., Brunner, J. J. (2021). La educación superior técnico profesional frente a nuevos desafíos: La Cuarta Revolución Industrial y la Pandemia por COVID-19. Revista Educación, Política y Sociedad, 6 (1), 11-38. https://doi.org/10.15366/reps2021.6.1.001
González-Hernández, I. J., Armas-Álvarez, B., Coronel-Lazcano, M., Maldonado-López, N., Vergara-Martínez, O., y Granillo-Macías, R. (2021). El desarrollo tecnológico en las revoluciones industriales. Ingenio y Conciencia Boletín Científico de la Escuela Superior Ciudad Sahagún, 8 (16), 41-52. https://doi.org/10.29057/escs.v8i16.7118
Bonilla Molina, L. (2021). Modelación de la educación y escolaridad desde las revoluciones industriales. Acción y Reflexión Educativa, 46, 27-54. https://doi.org/10.48204/j.are.n46a2
Orellana-Daube, D. F. (2020). El efecto global de la actual revolución tecnológica 4ª revolución industrial y la industria 4.0 en acción. Revista GEON (Gestión, Organizaciones Y Negocios), 7 (2), 1-24. https://doi.org/10.22579/23463910.194
Bin Ismail, S. M., Haniff, W. A. A. W. (2020). Education 4.0: The Effectiveness of VARK Learning Style towards Actualising Industrial Revolution 4.0. Journal of Educational and Social Research, 10 (3), 52-59. https://doi.org/10.36941/jesr-2020-0045
Yarahmadi, F. (2021). Exploring the Emergence of Industrial Revolution 4.0: A Journey to Higher Education 4.0. En N. Faghih, A. H. Samadi (Eds.) Dynamics of Institutional Change in Emerging Market Economies. Contributions to Economics (pp. 263-274). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-61342-6_11
Del Campo-Ponz, C., Chisvert-Tarazona, M. J., Palomares-Montero, D. (2019). Percepción de una comunidad educativa sobre el desarrollo profesional docente en la educación 2.0. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23 (2), 421-439. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i2.9694
González Rivera, P. L. (2022). Educación en situaciones de crisis, pedagogías emergentes y estrategias docentes. Mendive, 20 (2), 692–701. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2246
Becerra, L. Y. (2020). Tecnologías de la información y las Comunicaciones en la era de la cuarta revolución industrial: Tendencias Tecnológicas y desafíos en la educación en Ingeniería. Entre Ciencia e Ingeniería, 14 (28), 76-81. https://doi.org/10.31908/19098367.2057
Flores Rivera, L. D., Meléndez Tamayo, C. F. (2024). Estrategias de aprendizaje digital en entornos virtuales educativos. Revista Innova Educación, 6 (2), 7-22. https://doi.org/10.6018/educatio.414901
Molina Cusme, J. J. (2024). Análisis del mundo virtual con relación a la Educación 4.0. Revista Ingenio Global, 3 (1), 29–45. https://doi.org/10.62943/rig.v3n1.2024.73
Jiménez León, R., Cisneros Cohernour, E. (2023). Educación 4.0. Reencuentro. Análisis De Problemas Universitarios, 35 (86), 15-40. https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/1222
George-Reyes, C. E., Ramírez-Montoya, M. S., López-Caudana, E. O. (2023). Imbricación del Metaverso en la complejidad de la educación 4.0: Aproximación desde un análisis de la literatura. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 66, 199–237. https://doi.org/10.12795/pixelbit.97337
Espinosa Izquierdo, J., Villamar Bravo, J., Quijije Acosta, K., Mesa Vázquez, J. (2023). Ecosistemas digitales de aprendizaje y educación 4.0 una aproximación a las pedagogías emergentes. Polo del Conocimiento, 8 (9), 134-158. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/6005
Gibert Delgado, R. P., Gorina Sánchez, A., Reyes-Palau, N. C., Tapia-Sosa, E. V., Siza Moposita, S. F. (2023). Educación 4.0: Enfoque innovador apoyado en la inteligencia artificial para la educación superior. Universidad y Sociedad, 15 (6), 60-74. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000600060&lng=es&tlng=es
Vidal Ledo, M. J., Triana Álvarez, E. A., Reyes Camejo, T., y González Rodríguez, R. (2023). La educación 4.0 y su aplicación en la educación médica superior. Educación Médica Superior, 37 (3), 1-21. https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3972/1518
Reyes Bedoya, D. (2022). Recursos digitales y tecnológicos en la educación 4.0 técnica y tecnológica. Aula virtual, 3(8), 235-246. https://core.ac.uk/download/pdf/553214446.pdf
Meza-Salcedo, G., Rubio-Rodríguez, G. A., Mesa, L. X., Blandón, A. (2020). Carácter formativo y pedagógico de la revisión de literatura en la investigación. Información tecnológica, 31 (5), 153-162. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000500153
Rey-Sánchez, S. P., Vergara-Calderón, R. S., Rodriguez-Barboza, J. R., Pablo-Huamani, R. (2023). Educación 4.0 en estudiantes universitarios peruanos en situación postpandemia: Education 4.0 in Peruvian university students in post-pandemic situation. Scientific Research Journal CIDI, 3 (5), 1-22. https://doi.org/10.53942/srjcidi.v3i5.110
Gupta, A., Sawhney, S., Nanda, A., Shabaz, M., Ofori, I. (2023). Transforming Learning to Online Education 4.0 during COVID‐19: Stakeholder Perception, Attitude, and Experiences in Higher Education Institutions at a Tier‐III City in India. Education Research International, 2023 (1), 3217552. https://doi.org/10.1155/2023/3217552
Tobar Litardo, J. E., Rodríguez Wong, C. A., Garcés Suárez, E. F. (2023). La formación de los docentes para la enseñanza de la industria 4.0 en la educación superior. RECIAMUC, 7 (2), 180-194. https://doi.org/10.26820/reciamuc/7.(2).abril.2023.180-194
Qian, Y., Vaddiraju, S., Khan, F. (2023). Safety education 4.0– A critical review and a response to the process industry 4.0 need in chemical engineering curriculum. Safety Science, 161, 106069. https://doi.org/10.1016/j.ssci.2023.106069
Cano Ibarra, S. T., Galván Morales, P., Briseño Canchola, S., Plascencia Cano, M. A. (2022). Probabilidad y Estadística Basada en Retos: Enfoque Educativo STEM y Educación 4.0 (Challenge-Based Probability And Statistics: Stem Educational Approach And Education 4.0). Pistas Educativas, 43 (141). https://pistaseducativas.celaya.tecnm.mx/index.php/pistas/article/view/2710/2166
Goldin, T., Rauch, E., Pacher, C., Woschank, M. (2022). Reference architecture for an integrated and synergetic use of digital tools in education 4.0. Procedia Computer Science, 200, 407-417. https://doi.org/10.1016/j.procs.2022.01.239
Layco, E. P. (2022). Mathematics Education 4.0: TeachersCompetence and SkillsReadiness in Facing the Impact of Industry 4.0 on Education. Journal of Positive School Psychology, 6 (2), 1233-1259. https://www.journalppw.com/index.php/jpsp/article/view/1642
Gonzales, G., Costan, F., Suladay, D., Gonzales, R., Enriquez, L., Costan, E., Atibing, N. M., Aro, J. L., Evangelista, S. S., Maturan, F., Selerio, E., Ocampo, L. (2022). Fermatean fuzzy DEMATEL and MMDE algorithm for modelling the barriers of implementing education 4.0: Insights from the Philippines. Applied Sciences, 12 (2), 689. https://doi.org/10.3390/app12020689
Srivani, V., Hariharasudan, A., Pandeeswari, D. (2022). English language learning using education 4.0 in Karimnagar, India. World Journal of English Language, 12 (2), 325. https://doi.org/10.5430/wjel.v12n2p325
Velásquez Pérez, T., Flórez Villamizar, L., Castro Silva, H. F. (2022). Pedagogías emergentes & educación 4.0: hacia un modelo de enseñanza holístico. Revista Boletín Redipe, 11 (1), 551-564. https://doi.org/10.36260/rbr.v11i1.1662
Jam, N. A. M., Puteh, S. (2022). Exploring the teaching and learning indicators towards education 4.0 in MTUN, Malaysia. International Journal of Information and Education Technology, 12 (2), 179-184. https://doi.org/10.18178/ijiet.2022.12.2.1602
Miranda, J., Navarrete, C., Noguez, J., Molina-Espinosa, J., Ramírez-Montoya, M., Navarro-Tuch, S. A., Bustamante-Bello, M., Rosas-Fernández, J., Molina, A. (2021). The core components of education 4.0 in higher education: Three case studies in engineering education. Computers & Electrical Engineering, 93, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.compeleceng.2021.107278
Matsumoto-Royo, K., Ramírez-Montoya, M. S., Conget, P. (2021). Opportunities to develop lifelong learning tendencies in practice-based teacher education: Getting ready for education 4.0. Future Internet, 13 (11), 292. https://doi.org/10.3390/fi13110292
López-Bernal, D., Balderas, D., Ponce, P., Molina, A. (2021). Education 4.0: Teaching the Basics of KNN, LDA and Simple Perceptron Algorithms for Binary Classification Problems. Future Internet, 13 (8), 193. https://doi.org/10.3390/fi13080193
Ramírez-Montoya, M. S., Loaiza-Aguirre, M. I., Zúñiga-Ojeda, A., Portuguez-Castro, M. (2021). Characterization of the Teaching Profile within the Framework of Education 4.0. Future Internet, 13 (4), 91. https://doi.org/10.3390/fi13040091
Sinche Crispín, F. V., Gordillo Flores, R. E., Baldeón Tovar, M. T., Medina Pelaiza, L. E., Armada Pacheco, J. (2021). El reto de la Educación 4.0 a nivel universitario de cara a la emergencia por Covid-19. Boletín de Malariología y Salud Ambiental, 61 (4), 717-724. https://doi.org/10.52808/bmsa.7e5.614.020
Ishak, R., Mansor, M. (2020). The relationship between knowledge management and organizational learning with academic staff readiness for education 4.0. Eurasian Journal of Educational Research, 20 (85), 169-184. https://dergipark.org.tr/en/pub/ejer/issue/52308/685555
Alda, R., Boholano, H., Dayagbil, F. (2020). Teacher Education Institutions in the Philippines towards Education 4.0. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19 (8), 137-154. https://doi.org/10.26803/ijlter.19.8.8
Hımmetoglu, B., Aydug, D., Bayrak, C. (2020). Education 4.0: Defining the teacher, the student, and the school manager aspects of the revolution. Turkish Online Journal of Distance Education, 21(Special Issue-IODL), 12-28. https://doi.org/10.17718/tojde.770896
Bujang, S. D. A., Selamat, A., Krejcar, O., Maresova, P., Nguyen, N. T. (2020). Digital Learning Demand for Future Education 4.0—Case Studies at Malaysia Education Institutions. Informatics, 7 (2), 13. https://doi.org/10.3390/informatics7020013
Jamaludin, R., McKay, E., Ledger, S. (2020). Are we ready for Education 4.0 within ASEAN higher education institutions? Thriving for knowledge, industry and humanity in a dynamic higher education ecosystem?. Journal of Applied Research in Higher Education, 12 (5), 1161-1173. https://doi.org/10.1108/JARHE-06-2019-0144
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Investigación en Tecnologías de la Información
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global del conocimiento.
El texto publicado en la Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI) se distribuye bajo la licencia Creative Commons (CC BY-NC), que permite a terceros utilizar lo publicado citando a los autores del trabajo y a RITI, pero sin hacer uso del material con propósitos comerciales.