INFORMATION MANAGEMENT, KEY STRATEGY IN THE TEACHING OF RESEARCH
DOI:
https://doi.org/10.36825/RITI.06.12.004Keywords:
Research, Social Sciences, Information Management, Design Research Proposals, Higher EducationAbstract
Based on the teaching experience, the authors identify some difficulties that students have to design research proposals related to information management in the Areas of Economic and Administrative Sciences, as well as Social Sciences and Humanities of the Universidad Autónoma de Nayarit (UAN). Attention is given to the development of skills for obtaining adequate information, but emphasizing its use within training of research. With this, we emphasize that the tools offered by the courses contents related to information management are not being incorporated into the practical activities of the students in the subsequent semesters. On the other hand, placing them in the first semester, means that students do not need to use the skills learned until more advanced semesters, this ends up becoming a didactic obstacle.
References
Maldonado, C. (2013). Significado e Impacto social de las ciencias de la complejidad. Bogotá: Ediciones Desde Abajo.
Parra Sandoval, R., Parra Sandoval, F., y Lozano, M. (2006). Tres talleres: Notas para una pedagogía de la investigación etnográfica en la escuela. Bogotá: Convenio Andrés Bello. Unidad Editorial.
Guerrero Useda, M. E. (2007). Formación de habilidades para la investigación desde el pregrado. Acta Colombiana de Psicología, 10(2), 190-192.
Augusto Hernández, C. (2003). Investigación e investigación formativa. Nómadas, (18), 183-193.
Miyahira Arakaki, J. M. (2009). La investigación formativa y la formación para la investigación en el pregrado. Revista Médica Heredia, 20(3), 119-122.
Beneitone, P., y Esqueteni, C. (2007). Reflexiones y perspectivas de la educación superior en América Latina: Informe final-Tuning. Bilbao: Universidad de Deusto-Universidad de Groningen.
Didriksson, A. (2010). Sobre las (In)competencias en la Educación. Dialéctica, nueva época, 33 (42), 77-90.
Mota, E. F. (2008). Universidad, Currículum y Formación Profesional. Ponencia presentada en Latin American University Group for the Study and Improvement of Education (GULERPE), Universidad Autónoma de Guadalajara, 1-8.
Arévalo, J. A. (2007). Gestión de la Información, gestión de contenidos y conocimiento [versión electrónica]. Jornadas Grupo SIOU. Recuperado de: http://eprints.rclis.org/11273/1/Jornadas_GRUPO_SIOU.pdf
Vallejos Atalaya, M. (2014). Gestión de la información: Implementando las bases para la Investigación Científica desde nuestra experiencia. Apuntes Universitarios: Revista de Investigación, IV(1), 129-138.
Garmendia Bonilla, L. (2005). La alfabetización informacional como estímulo investigativo: una estrategia en la gestión de la información y el conocimiento. Biblios, 6 (22), 1-12.
Aiello-Sindoni, M. (2009). Difícultades en el aprendizaje de la metodología de la investigación. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 2 (3), 141-155.
Loli Ponce, R. A., Sandoval Vegas, M. H., Ramírez Miranda, E., Quiroz Vasquez, M. F., Casquero Navarro, R. A., y Rivas Díaz, L. H. (2015). La enseñanza aprendizaje de la investigación. Representación social desde la perspectiva estudiantil: Anales de la Facultad de Medicina, 76 (1), 47-56.
Ros, J., y Cayero, M. E. (2003). De la gestión de la información a la gestión del conocimiento. Investigación Bibliotecológica, 17 (34), 54-69.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista de Investigación en Tecnologías de la Información
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global del conocimiento.
El texto publicado en la Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI) se distribuye bajo la licencia Creative Commons (CC BY-NC), que permite a terceros utilizar lo publicado citando a los autores del trabajo y a RITI, pero sin hacer uso del material con propósitos comerciales.