INFORMATION MANAGEMENT, KEY STRATEGY IN THE TEACHING OF RESEARCH

Authors

  • Karla Yanin Rivera Flores Unidad Académica de Ciencias Sociales, Universidad Autónoma de Nayarit
  • Olivia María Garrafa Torres Unidad Académica de Ciencias Sociales, Universidad Autónoma de Nayarit
  • Emma Lorena Sifuentes Ocegueda Unidad Académica de Economía, Universidad Autónoma de Nayarit

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.06.12.004

Keywords:

Research, Social Sciences, Information Management, Design Research Proposals, Higher Education

Abstract

Based on the teaching experience, the authors identify some difficulties that students have to design research proposals related to information management in the Areas of Economic and Administrative Sciences, as well as Social Sciences and Humanities of the Universidad Autónoma de Nayarit (UAN). Attention is given to the development of skills for obtaining adequate information, but emphasizing its use within training of research. With this, we emphasize that the tools offered by the courses contents related to information management are not being incorporated into the practical activities of the students in the subsequent semesters. On the other hand, placing them in the first semester, means that students do not need to use the skills learned until more advanced semesters, this ends up becoming a didactic obstacle.

References

Maldonado, C. (2013). Significado e Impacto social de las ciencias de la complejidad. Bogotá: Ediciones Desde Abajo.

Parra Sandoval, R., Parra Sandoval, F., y Lozano, M. (2006). Tres talleres: Notas para una pedagogía de la investigación etnográfica en la escuela. Bogotá: Convenio Andrés Bello. Unidad Editorial.

Guerrero Useda, M. E. (2007). Formación de habilidades para la investigación desde el pregrado. Acta Colombiana de Psicología, 10(2), 190-192.

Augusto Hernández, C. (2003). Investigación e investigación formativa. Nómadas, (18), 183-193.

Miyahira Arakaki, J. M. (2009). La investigación formativa y la formación para la investigación en el pregrado. Revista Médica Heredia, 20(3), 119-122.

Beneitone, P., y Esqueteni, C. (2007). Reflexiones y perspectivas de la educación superior en América Latina: Informe final-Tuning. Bilbao: Universidad de Deusto-Universidad de Groningen.

Didriksson, A. (2010). Sobre las (In)competencias en la Educación. Dialéctica, nueva época, 33 (42), 77-90.

Mota, E. F. (2008). Universidad, Currículum y Formación Profesional. Ponencia presentada en Latin American University Group for the Study and Improvement of Education (GULERPE), Universidad Autónoma de Guadalajara, 1-8.

Arévalo, J. A. (2007). Gestión de la Información, gestión de contenidos y conocimiento [versión electrónica]. Jornadas Grupo SIOU. Recuperado de: http://eprints.rclis.org/11273/1/Jornadas_GRUPO_SIOU.pdf

Vallejos Atalaya, M. (2014). Gestión de la información: Implementando las bases para la Investigación Científica desde nuestra experiencia. Apuntes Universitarios: Revista de Investigación, IV(1), 129-138.

Garmendia Bonilla, L. (2005). La alfabetización informacional como estímulo investigativo: una estrategia en la gestión de la información y el conocimiento. Biblios, 6 (22), 1-12.

Aiello-Sindoni, M. (2009). Difícultades en el aprendizaje de la metodología de la investigación. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 2 (3), 141-155.

Loli Ponce, R. A., Sandoval Vegas, M. H., Ramírez Miranda, E., Quiroz Vasquez, M. F., Casquero Navarro, R. A., y Rivas Díaz, L. H. (2015). La enseñanza aprendizaje de la investigación. Representación social desde la perspectiva estudiantil: Anales de la Facultad de Medicina, 76 (1), 47-56.

Ros, J., y Cayero, M. E. (2003). De la gestión de la información a la gestión del conocimiento. Investigación Bibliotecológica, 17 (34), 54-69.

Published

2018-11-22

How to Cite

Rivera Flores, K. Y., Garrafa Torres, O. M., & Sifuentes Ocegueda, E. L. (2018). INFORMATION MANAGEMENT, KEY STRATEGY IN THE TEACHING OF RESEARCH. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 6(12), 21–27. https://doi.org/10.36825/RITI.06.12.004