Comparative analysis of student entrepreneurship in the different undergraduate programs of the UACyA-UAN
DOI:
https://doi.org/10.36825/RITI.08.15.010Keywords:
Entrepreneurship, University, Students, InfluencesAbstract
This research aim is to show an analysis of the interest in entrepreneurship of the students who are studying the last semester of the university degree. A study with a quantitative approach was proposed, with a simple transversal descriptive method. For this purpose, documentary research was carried out; For the data collection, the survey technique was used. The information comes from a sample of 183 students from the degrees of the Academic Unit of Accounting and Administration of the Autonomous University of Nayarit (UACyA-UAN), in Mexico. The tabulation and analysis are shown using the SPSS statistical program. Among the most important results, it is mentioned that, with regard to gender, the Bachelor of Marketing is the most frequent in males (55.56%) and in the desire of their students to undertake (36%). Concerning the influence of the subjects of entrepreneurship, the appreciation of the Degree in International Business shows 100%. Likewise, they will prevail over the university as influential for business creation. The academies should continue to work in a collegial manner to support and encourage students to be entrepreneurs.
References
Sánchez García, J., Ward, A., Hernández, B., Florez, J. L. (2017). Educación Emprendedora: estado del arte. Propósitos y Representaciones. Revista de Psicología Educativa, 5 (2), 401-473. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n2.190
García, E. (2007). Formación de emprendedores. Distrito Federal: Grupo Editorial Patria.
Pérez, A., Torralba, A. (2015). Medición del emprendedurismo en el municipio de Puebla: diagnóstico para el desarrollo empresarial. Tec Empresarial, 9 (1), 19-30. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5053600
Hernández Ruiz, K. E., González Tamayo, L. A., Herrera Avilés, M. (2015). Emprendimiento universitario: generalidades y primeros resultados del taller de sensibilización para profesores sobre espíritu emprendedor (1era. Ed.). Monterrey, N. L.: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey.
Valdés Díaz de Villegas, J. A., Sánchez Soto, G. A. (2012). Las Mipymes en el contexto mundial: sus particularidades en México. Iberofórum. Revista de Ciencias Sociales de la Universidad Iberoamericana, VII (14), 126-156. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=211026873005
Santander. (2018). Fortaleciendo las capacidades para el emprendimiento en México: un análisis del fracaso en emprendimientos universitarios. Recuperado de: https://edesi.ibero.mx/uploads/materiales/ef628673c13b8d06721ea62ae9c630cb.pdf
Medina, E., Moncayo, O., Jácome, L., Albarrasin, M. (2017). El emprendimiento en el sistema universitario. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 8 (1), 163-178. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6630552
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista de Investigación en Tecnologías de la Información
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global del conocimiento.
El texto publicado en la Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI) se distribuye bajo la licencia Creative Commons (CC BY-NC), que permite a terceros utilizar lo publicado citando a los autores del trabajo y a RITI, pero sin hacer uso del material con propósitos comerciales.