BASIC SCIENCES IN CIVIL ENGINEER TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.36825/RITI.06.12.003Keywords:
Basic Sciences, Expected Learning, Collaborative Learning, Information and Communication TechnologiesAbstract
This communication reflects a research work developed in Universidad Autónoma de Sinaloa, attending the present issue of higher education: Basic sciences in civil engineer training (taking place in the Escuela de Ingeniería Mazatlán), of Sinaloa, Mexico, as a qualitative investigation that pretends to focus on basic sciences as an essential element in the scientific and technological development processes in the training of civil engineers, emphasizing in the problem which prevails, related to the fragmentation and lacking of significance of learned knowledge, cause of the actual development on educational processes, which do not match with the purposes that an integral formation required.
References
Mejía Navarrete, J. (2004). Sobre la investigación cualitativa. Nuevos conceptos y campos de desarrollo. Investigaciones sociales, 8(13), 277 - 299.
De La Mora Ledezma, J. G. (1977). Psicología del Aprendizaje. México: Progreso S.A de C.V.
Zañartu Correa, L. M. (2003). Aprendizaje Colaborativo: una nueva forma de diálogo interpersonal y en red. Revista digital de educación y nuevas tecnologías (28), 35.
Taylor, S., y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de la investigación. Barcelona: Paidós.
Grande, I., y Abascal, E. (2005). Análisis de encuestas. Madrid: ESIC editorial.
Castejón, J. L., y Nava, L. (2009). Aprendizaje, desarrollo y disfunciones. España: Editorial Club Universitario.
Díaz Alcaraz, F. (2002). Didáctica y currículo: Un enfoque constructivista. La Mancha: Ediciones de la Universidad de Castilla. Colección Humanidades.
Rose Boix, T. (1995). Estrategias y recursos didácticos en la escuela rural. Barcelona: Grao.
Ganem, P., y Ragasol, M. (2012). Piaget y Vygotsky en el aula: El Constructivismo como alternativa de trabajo docente. México, DF: Limusa.
Mitcham, C. (1989). ¿Qué es la filosofía de la tecnología? Barcelona: Anthropos. Editorial del hombre.
Díaz Barriga, F., y Hernández Roja, G. (2002). Estrategias docentes para el aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México: Mc Graw Hill.
Romero Álvarez, J. G. (2015). Aprendizaje colaborativo. Diplomado en educación en ciencias. Recuperado de www.cneq.unam.mx/cursos_diplomados/diplomados/basico/educien0607/material_didactico/apren_colaborativo/manual_apren_
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista de Investigación en Tecnologías de la Información

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global del conocimiento.
El texto publicado en la Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI) se distribuye bajo la licencia Creative Commons (CC BY-NC), que permite a terceros utilizar lo publicado citando a los autores del trabajo y a RITI, pero sin hacer uso del material con propósitos comerciales.