BLENDED LEARNING FOR TEACHING A PERSONAL DEVELOPMENT SUBJECT

Authors

  • Gladis Ivette Chan Chi Facultad de Educación, Universidad Autónoma de Yucatán
  • Mirian Georgina Cab Canul Facultad de Educación, Universidad Autónoma de Yucatán
  • Juan Santiago Ayil Carrillo Facultad de Educación, Universidad Autónoma de Yucatán

Keywords:

Virtual Learning Environment, Blended Learning, Students, Higher Education, Learning Management System Moodle

Abstract

The main objective of this study was to identify the experience of 27 students based on teacher training in regard to blended learning through the learning management system (LMS) Moodle.  It is an obligatory subject of personal development instructed through blended-learning (mixed) in the first semester of the Education degree in a public University in Yucatan state. A quantitative approach, a descriptive study and a non-experimental design were used. The results showed that 77.77% (21) logged in to the platform twice a week; 92.59% (25) only used it to upload their tasks; 40.47% (11) employed mainly The Forum tool; and 88.89% (24) considered that its use almost always promoted their learning. Furthermore, opportunity areas were found, such as including a greater number of collaborative activities, focusing on the student´s motivation to learn and organizing the contents learn more easily.

References

Castell, M. (2000). Globalización, Sociedad y Política en la era de la información. Bitácora Urbano-Territorial, 4 (1), 42-53. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4008342

UNESCO. (2004). Las tecnología de información y comunicación en la formación docente. Guía de Planificación. Montevideo, Uruguay: Trilce.

Plan Nacional de Desarrollo. (2013). Plan Nacional de Desarrollo 2013-2018. Recuperado de: http://www.sev.gob.mx/educacion-tecnologica/files/2013/05/PND_2013_2018.pdf

Programa sectorial de Educación. (2013). Programa sectorial de Educación 2013-2018. Recuperado de http://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/4479/4/images/PROGRAMA_SECTORIAL_DE_EDUCACION_2013_2018_WEB.pdf

PDI- UADY. (2010). Plan de Desarrollo Institucional 2010-2020 de la Universidad Autónoma de Yucatán. Mérida, Yucatán, México: UADY.

Ramírez, M. (2015). Impacto del blended learning en la educación superior. Atenas. Revista Científico Pedagógica, 3 (31), 55-62. Recuperado de https://www.redalyc.org/html/4780/478047207006/

Silva, A., Gómez, M., Ortega, M. (2015). Blended learning: una alternativa para desarrollar las competencias que promueve la Reforma Integral de Educación Media Superior. CPU-e, Revista de Investigación Educativa (20), 150-166. Recuperado de: https://www.redalyc.org/html/2831/283133746007/

Fernández-Papillón, A. (2009). Las plataformas e-learning para la enseñanza y el aprendizaje universitario en internet. In Las plataformas de aprendizaje. Del mito a la realidad. Biblioteca Nueva, Madrid. Recuperado de: http://eprints.ucm.es/10682/

Vásquez, M. (2017). Aplicación de modelo pedagógico blended learning en educación superior. Didáctica, Innovación y multimedia (DIM). Revista Científica de Opinión y Divulgación, 14 (35), 1-17. Recuperado de: https://www.raco.cat/index.php/DIM/article/download/323296/413907

Sánchez Olavarría, C. (2014). B-learning como estrategia para el desarrollo de competencias. El caso de una universidad privada. Revista Iberoamericana de Educación, 67 (1), 85-100. Recuperado de: https://rieoei.org/historico/deloslectores/6622Sanchez.pdf

Quiñónez, S., Guillermo, M. (2009). Opinión de los estudiantes acerca de su participación en el curso multimedia educativa en la modalidad de b-learning. En Prieto, M., Sánchez, S., Ochoa, X., y Pech, S. (2009). Editores. Recursos digitales para el aprendizaje. Mérida, México: Ediciones de la Universidad Autónoma de Yucatán.

Morán, L. (2012). Blended-learning. Desafío y oportunidad para la educación actual. Revista Electrónica de Investigación Educativa, (39), 1-19. Recuperado de: http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/download/371/108/

GNU General Public License. (2014). Documentación de Moodle. Recuperado de: https://docs.moodle.org/all/es/Caracter%C3%ADsticas

Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: Muralla.

Veytia Bucheli, M. G., Leyva Ortiz, J. A. (2017). La enseñanza de la literatura en la Licenciatura en Educación con Moodle. Revista Apertura. Revista de innovación educativa, 9 (1), 64-79. Recuperado de: http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/915

Hernández, G. (2015). Análisis del uso y manejo de la plataforma Moodle en docentes de matemáticas, para el desarrollo de competencias integrales en estudiantes de primaria. Revista Q, 10 (19), 1-19. DOI: 10.18566/revistaq.v10n19.a01

Gómez-Lopez, J. R., Reyes-Lizárraga, J. O., Tirado-Osuna, I. (2015). Análisis de uso de la plataforma moodle en estudiantes universitarios. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 3 (5), 24-28. Recuperado de:

http://www.riti.es/ojs2018/inicio/index.php/riti/article/view/41/22

Maz, A., Bracho R., Jiménez, N., Adamuz N. (2012). El foro de la plataforma Moodle: un recurso de la participación cooperativa para el aprendizaje de las matemáticas. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 1 (2), 30-43. Recuperado de: http://www.uco.es/servicios/ucopress/ojs/index.php/edmetic/article/view/2850/2738

Maury-Sintjago, E., Pereira-Centurión, T., Labbé-Gilbert, M., Sepúlveda, P., Valdebenito, C. (2015). Caracterización del uso de la plataforma MOODLE por estudiantes de ciencias de la salud. Revista EDUMECENTRO, 7 (1), 4-17, Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000100002

Meritxell, H., Guitert, M., González., C. (2013). El trabajo colaborativo virtual: herramienta de formación del profesorado de educación física. Revista Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (24), 24-27. Recuperado de: https://www.redalyc.org/html/3457/345732290005/

Published

2019-05-22

How to Cite

Chan Chi, G. I., Cab Canul, M. G., & Ayil Carrillo, J. S. (2019). BLENDED LEARNING FOR TEACHING A PERSONAL DEVELOPMENT SUBJECT. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 7(13), 61–69. Retrieved from https://riti.es/index.php/riti/article/view/123

Issue

Section

Artículos