Information repository proposal for academic information generated by Instituto Tecnológico de Tepic
DOI:
https://doi.org/10.36825/RITI.09.19.007Abstract
This paper describe a proposal to develop a web site to work as technical, academic and scientific information repository, which contain the daily products made by students and teachers from Tecnológico Nacional de México campus Instituto Tecnológico de Tepic. This proposal comes to cover the opportunity that occurs with the generation of knowledge that is developed in the academic and research work of the institution, by students, teachers and researchers of the different careers and postgraduate courses offered by IT Tepic, and that currently does not have a space where this information is presented and made available to anyone who can use it to base their own scientific development process. The development of this proposal will be worked in conjunction with an Academic Body of the Instituto Tecnológico de Nogales, and once it is implemented, it will subsequently be offered to the other technological institutes of the Tecnológico Nacional de México.
References
Díaz Rodríguez, Y., Sánchez Tarragó, N. (2010). Propuesta para el diseño de un repositorio de tesis doctorales para el sector Salud en Cuba. ACIMED, 21 (3), 283-297. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/pdf/aci/v21n3/aci03310.pdf
Duperet Cabrera, E., Pérez Martínez, D. G., Cedeño Rodríguez, M. Y., Ramírez Mustelier, A., Montoya Acosta, L. A. (2015). Importancia de los repositorios para preservar y recuperar la información. MEDISAN, 19 (10), 1283-1290. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/pdf/san/v19n10/san141910.pdf
González Pérez, L.I., Glasserman Morales, L. D., Ramírez Montoya, M. S., García-Peñalvo, F. J., (2017). Repositorios como soportes para diseminar experiencias de innovación educativa. En M. S. Ramírez-Montoya y J. R. Valenzuela González (Eds.). Innovación Educativa. Investigación, formación, vinculación y visibilidad (pp. 259-272). Madrid, España: Síntesis.
CONACYT. (2021). Repositorio Institucional de CONACYT. Recuperado de: https://conacyt.repositorioinstitucional.mx/jspui/
Tecnológico Nacional de México. (2019). Repositorio Institucional del TecNM. Recuperado de: http://dgest.gob.mx/academicas/repositorio-institucional-del-tecnm
Doria, M. V., Inchaurrondo, C. I. (2012). Iniciativas del Acceso Abierto a la información científica y académica en el campo Ingeniería. Revista Iberoamericana de Educación en Tecnología y Tecnología en Educación, (7), 66-75. Recuperado de: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/18290
Serrano Vicente, R., Melero Melero, R., Abadal, E. (2014). Indicadores para le evaluación de repositorios institucionales de acceso abierto. Anales de Documentación, 17 (2), 1-12. doi: https://doi.org/10.6018/analesdoc.17.2.190821
Budapest open Access Initiative. (2019). Iniciativa de Budapest para el Acceso Abierto. Recuperado de: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/translations/spanish-translation
UNESCO. (2019). ¿Qué es Acceso Abierto?. Recuperado de: https://es.unesco.org/open-access/%C2%BFqu%C3%A9-es-acceso-abierto
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Investigación en Tecnologías de la Información

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global del conocimiento.
El texto publicado en la Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI) se distribuye bajo la licencia Creative Commons (CC BY-NC), que permite a terceros utilizar lo publicado citando a los autores del trabajo y a RITI, pero sin hacer uso del material con propósitos comerciales.