Blended learning, from the guidelines and policies for the implementation of online courses, to the practices in the use of ICT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.11.23.010

Keywords:

Education, B-Learning, ICT, Characterization

Abstract

It is unquestionable that information and communication technologies (ICTs) have the potential to innovate teaching and improve learning, also that thanks to them the educational systems got ahead during the pandemic; however, it is also indisputable that the impact of virtual education was negative, as demonstrated by studies that speak of a drop in learning and an increase in failure and school dropout. In this order of ideas, the objective set out in the present investigation consisted of characterizing the teaching practices in the use of ICT, within the framework of the "Guidelines and policies for the implementation of online courses", of the University Center of the North ( CUNorte), from the University of Guadalajara (U. de G.); the study was cross-sectional, from the qualitative paradigm, ethnomethodological perspective, inductive method, ethnographic orientation and explanatory scope. The results showed a gap between the institutional proposal on the use of technologies in school processes and what happens in reality; and, as main areas of opportunity, the need to work on a techno-pedagogical design, as a comprehensive proposal on the use of technologies and a training program that prioritizes and meets the needs of teachers.

 

Author Biography

Marco Antonio Martínez Márquez, Universidad de Guadalajara

Licenciado en Derecho por la Universidad Autónoma de Zacatecas, Maestro en Educación con Intervención en la Práctica Educativa por el Centro de Estudios de Posgrado del Gobierno del Estado de Jalisco y Doctor en Sistemas y Ambientes Educativos por la Universidad de Guadalajara.

 

Actualmente Profesor e Investigador de tiempo completo titular “C”, de la Universidad de Guadalajara, con reconocimiento a perfil deseable por la Secretaría de Educación Pública, candidato a investigador nacional por el Sistema Nacional de Investigadores y miembro del Cuerpo Académico en consolidación UDG-CA-762 Educación superior: Estudios de género, tecnología e internacionalización.

References

IIEG (2019). Norte. Diagnóstico de la Región. Marzo 2019. https://iieg.gob.mx/contenido/Municipios/01_norte_diagnostico.pdf

CUNorte (2004). Dictamen de Creación del Centro Universitario del Norte de la Universidad de Guadalajara. http://www.hcgu.udg.mx/sites/default/files/sesiones_cgu/2004-2005/Educaci%C3%B3n%2C%20Hacienda%20y%20Normatividad/2004-12-16%2000%3A00%3A00/eduhacnor370-16dic04.pdf

Bartolomé Pina, A. (2004). Blended Learning. Conceptos básicos. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (23), 7-20. https://www.redalyc.org/pdf/368/36802301.pdf

Martínez-Márquez, M. A. (2018). El uso de las TIC en la educación. El caso del CUNorte de la U. de G Revista de Sistemas Computacionales, 4 (13), 1-8. https://www.ecorfan.org/spain/researchjournals/Sistemas_Computacionales_y_TICs/vol4num13/Revista_de_Sistemas_Computacionales_y_TIC%60S_V4_N13_1.pdf

CUNorte (2011). Lineamientos y políticas para la implementación de los cursos en línea. Centro Universitario del Norte.

ONU. (2020). Informe de políticas: La educación durante la COVID-19 y después de ella. https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/2020/09/policy_brief_-_education_during_covid-19_and_beyond_spanish.pdf

CEPAL-UNESCO. (2020). Informe COVID-19- La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf

Ambuludí-Marín, J. L., Cabrera-Berrezueta, L. B. (2021). TIC y educación en tiempos de pandemia: Retos y aprendizajes desde una perspectiva docente. Episteme Koinonia, 4 (8), 185-203. http://portal.amelica.org/ameli/journal/258/2582582012/html/

Franco Castro, S.A., Aguirre Pérez, G.R., Aguirre Pérez, M.D., Ortega Acosta, J.C., Fiallos Barrionuevo, A.R. (2023). La educación superior en tiempos de pandemia COVID-19: retos y uso de las TIC. Educación Superior. https://doi.org/10.56918/es.2022.i34.pp11-33

Losada-Sierra, M., Villalba Gómez, J. A. (2021). La pandemia y los retos para la educación. Revista Academia y Virtualidad, 14 (1), 9-11. https://doi.org/10.18359/ravi.5784

Gómez Rueda, S. M. (2021). La realidad de la educación rural en tiempo de pandemia. Rastros y Rostros del Saber, 6 (10), 46-56. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/14601

Corral, Y., Corral, I. (2020). Una mirada a la educación a distancia y uso de las TICs en tiempos de pandemia. Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 14 (1), 143-150. https://revistaeduweb.org/index.php/eduweb/article/view/14/13

Martínez-Márquez, M. A. (2021). ICT uses in education. Theoretical framework proposal for its characterization and analysis. Journal of Systems and Educational Management, 8 (22), 16-23. https://doi.org/10.35429/jsem.2021.22.8.16.23

Coll, C., Mauri, T., Onrubia, J. (2011). La utilización de las tecnologías de la información y la comunicación: Del diseño tecno-pedagógico a las prácticas en uso. En C. Coll, C. Monereo (Coord.). Psicología de la Educación Virtual (pp. 99). Morata.

Martínez-Márquez, M.A., Casillas-Martínez, M.E., Huizar-Ruvalcaba, D., Mota-Macias, S.E. (2019). El uso de las TIC en los sistemas educativos formales. Propuesta de marco metodológico para su caracterización y análisis. Revista Teoría Educativa, 3, (7), 21-33. https://doi.org/10.35429/JET.2019.7.3.21.33

Hernández, R., Fernández, C., Baptista, M. (2010). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill.

Martínez, M. (1984). Investigación cualitativa etnográfica en educación. Trillas.

Pérez, G. (1994). Investigación Cualitativa, Retos e Interrogantes. Tomo II. Técnicas y Análisis de Datos. La Muralla.

Fuentes, A. (1990). Harold Garfinkel: la etnometodología. Revista de Sociología, (5), 115-127. https://doi.org/10.5354/0719-529X.1990.27606

Universidad de Guadalajara. (2007). Modelo educativo siglo 21. Universidad de Guadalajara. https://www.udg.mx/sites/default/files/modelo_Educativo_siglo_21_UDG.pdf

Baños Martínez, V. (2021). Blended learning en tiempos de pandemia ¿Experiencia de éxito en Educación Superior?. Revista INFAD de Psicología, 2 (2), 413,420. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2021.n2.v2.2249

Gómez Reyes, L. (2017). B-Learning: ventajas y desventajas en la educación superior. VII Congreso Virutal Iberoamericano de Calidad en Eudcación Virtual y a Distancia (EduQ@). http://www.eduqa.net/eduqa2017/images/ponencias/eje3/3_47_Gomez_Leydy_-_B-LEARNING__VENTAJAS_Y_DESVENTAJAS_EN_LA_EDUCACION_SUPERIOR.pdf

Bisquerra, R. (1989). Métodos de Investigación Educativa. Guía Práctica. CEAC.

Martínez, M. (2021). El trabajo docente mediado por TIC, frente a las políticas dictadas por el COVID-19 en el CUNorte. Revista Iberoamericana de Ciencias, 8 (2), 30-41. http://www.reibci.org/publicados/2021/ago/4300106.pdf

Vargas, A., Castro, J., Alarcón, J. (2021). Alfabetización digital y tic en la educación secundaria en Chile: Diagnóstico en tiempos de pandemia. Interciencia, 46 (4), 148-155. https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85107412432&partnerID=40&md5=6bed151a48676459c00112cb16db026e

López, M., Herrera, M., Apolo, D. (2021). Educación de calidad y pandemia: retos, experiencias y propuestas desde estudiantes en formación docente de Ecuador. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 14 (2), 1-12. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.33991

Santiago Mijangos, A. D., Jiménez Zúñiga, E. A., Pérez Fonseca, M., Guevara Valtier, M. C. (2021). Uso de las TIC en docentes de una universidad pública del sur de Veracruz. Revista Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, (Edición Especial), 1-15. https://www.scielo.org.mx/pdf/dilemas/v9nspe1/2007-7890-dilemas-9-spe1-00026.pdf

Ávila, P., Peñaloza, B., Guzmán, A. (2022). Aprendizaje invisible y tecnologías. Realidades y voces de los docentes de educación básica en la pandemia COVID-19. Technological Innovations Journal, 1 (2), 7-20. https://doi.org/10.35622/j.ti.2022.02.001

Díaz Vera, J., Gellibert Merchán, S. J., Zapata Mora, S. E. (2021). Las TIC en la educación superior durante la pandemia de la COVID-19.: Las TIC en la educación superior. Revista Científica Sinapsis, 1 (19), 1-14. https://doi.org/10.37117/s.v19i1.405

Danel Ruas, O. O. (2021). To educate in times of pandemic. Learning with social distancing in times of COVID 19. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.24326.29765

Chan Chi, G. I., Rodríguez Pech, J. C. (2022). Retos y dificultades de docente de nivel secundaria en tiempos de Covid-19. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información: RITI, 10 (20), 107-118. https://doi.org/10.36825/RITI.10.20.009

Poot Caamal, K. G., Quiñonez Pech, S. H., Canto Herrera, P. J. (2022). Percepción de estudiantes del nivel superior respecto a la afectividad en los entornos virtuales. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 10 (22), 118-128. https://doi.org/10.36825/RITI.10.22.009

Martínez-Márquez, M.A. (2022). The design of pedagogical technology and the staff formation as central elements in education, mediated by ICT. Journal of Technology and Innovation, 9 (24), 1-11. https://doi.org/10.35429/JTI.2022.24.9.1.11

Benavides, F., Pedró F. (2007). Políticas Educativas sobre Nuevas Tecnologías en los Países Iberoamericanos. Revista Iberoamericana de Educación, (45), 16-69. https://www.redalyc.org/pdf/800/80004503.pdf

Shulman, L. (2005). Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Revista de currículum y formación del profesorado, 9 (2), 1-30. https://www.ugr.es/~recfpro/rev92ART1.pdf

Cutti Riveros, L., Cordero Arroyo, G., Luna Serrano, E. (2012). Diagnóstico de necesidades de formación pedagógica del profesor universitario. Revista educ@rnos, (4), 31-50. https://revistaeducarnos.com/wp-content/uploads/2014/09/educ@rnos4.pdf

Published

2023-06-23

How to Cite

Martínez Márquez, M. A. (2023). Blended learning, from the guidelines and policies for the implementation of online courses, to the practices in the use of ICT. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 11(23), 108–122. https://doi.org/10.36825/RITI.11.23.010

Issue

Section

Artículos