Educational impact on pandemic on higher education students in northern Jalisco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.11.24.001

Keywords:

Connectivity, Academic Experience, Educational Impact, Virtual Modality

Abstract

This article presents a study conducted with higher education students from the northern region of Jalisco, whose objective was to know the impact that the COVID-19 pandemic had on their professional training, focusing on three axes, academic performance, academic experience and connectivity, through an educational research with a multiple case study method that includes three phases: preactive, interactive and postactive, which allowed comparing situations of urban, rural and native towns, all the information collected was organized and analyzed statistically through the use of specialized software that made it possible, among other things, to note the dispersion of data, variances and quadratic means that allowed discarding the hypotheses formulated from the lived experience, as well as determining factors, similarities between the geographic spaces and actions of the students that gave way to the fact that there was no negative impact with the change from a hybrid to a virtual modality.

References

García Aretio, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24 (1), 9-32. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080

García, L. (2020). Coronavirus. Educación y uso de tecnologías en días de pandemia. http://ciencia.unam.mx/leer/1006/educacion-y-uso-de-tecnologias-en-dias-de-pandemia

Rivoir, A., Morales, M. J. (2021). Políticas digitales educativas en América Latina frente a la pandemia de COVID-19. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000378636

Lión, C. (2019). Los desafíos y oportunidades de incluir tecnologías en las prácticas educativas. Análisis de casos inspiradores. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375589

CEPAL. (2020). Universalizar el acceso a las tecnologías digitales para enfrentar los efectos del COVID-19. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45938-universalizar-acceso-tecnologias-digitales-enfrentar-efectos-covid-19

Terrero Madrid, M. A. (2021). El uso de las TIC en la educación superior en México ante el COVID-19. Alternancia – Revista de Educación e Investigación, 3 (5), 126-138. https://revistaalternancia.org/index.php/alternancia/article/view/683

Gobierno del Estado de Jalisco. (2022). Municipios del Estado de Jalisco. https://www.jalisco.gob.mx/es/jalisco/municipios/

Municipios.mx. (2022). Municipios del Estado de Zacatecas. http://www.municipios.mx/zacatecas/

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2022). Censo de población y vivienda 2020. https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/2020/#Datos_abiertos

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2022). Características del Entorno Urbano y Localidad. https://www.inegi.org.mx/rnm/index.php/catalog/331

Reza, G. (2021). De 8%, rezago educativo tras pandemia en Jalisco. Proceso. https://www.proceso.com.mx/nacional/2021/11/15/de-8-rezago-educativo-tras-pandemia-en-jalisco-275852.html

Secretaría de Planeación, Administración y Finanzas (SEPAJ). (2017). Plan de Desarrollo Regional de la Región Norte del Estado de Jalisco 2015 – 2025. https://sepaf.jalisco.gob.mx/gestion-estrategica/planeacion/planes-regionales-desarrollo

CONAPO. (2022). Índices de marginación 2020. https://www.gob.mx/conapo/documentos/indices-de-marginacion-2020-284372

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2022). Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la Información en los Hogares (ENDUTIH). https://www.inegi.org.mx/programas/dutih/2021/

CEPAL-UNESCO (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf

CETYS Trends (2023). Los retos de la educación en México ante una pandemia. https://www.cetys.mx/trends/educacion/los-retos-de-la-educacion-en-mexico-ante-una-pandemia/

Segura Lazcano, G. A., Vilchis Torres, I. (2021). Sociedad escolar y pandemia en México; la educación en línea: de refugio temporal a definitivo. Apertura, 13 (2), 142-157. https://doi.org/10.32870/ap.v13n2.2006

Reyna, S. (2021). Educación virtual en México: el reto de la conectividad. https://www.crsannicolas.org/educacion-virtual-en-mexico-el-reto-de-la-conectividad

Navarro Miranda, N. (2017). Hiperconectividad humana, el umbral de una era. Forbes. https://www.forbes.com.mx/hiperconectividad-humana/

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2021). En México hay 84.1 millones de usuarios de internet y 88.2 millones de usuarios de teléfonos celulares: ENDUTIH 20201.

https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2021/OtrTemEcon/ENDUTIH_2020.pdf

Educared. (2023) Rendimiento académico. https://www.ecured.cu/Rendimiento_acad%C3%A9mico

Poot Caamal, K. G., Quiñonez Pech, S. H., Canto Herrera, P. J. (2022). Percepción de estudiantes del nivel superior respecto a la afectividad en los entornos virtuales. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 10 (22), 118–128. https://doi.org/10.36825/RITI.10.22.009

Sánchez Rasmos, B. O., Capacha Huamaní, A. V., Capcha Huamaní, M. L., Quispe Olano, D. J., Reza Condori, S. Z. (2021). Estrés académico en estudiantes universitarios en contexto de la pandemia por covid-19: una revisión sistemática. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5 (6), 11279-11290. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1167

Chávez Márquez, I. L. (2021). Ansiedad en universitarios durante la pandemia de COVID-19: un estudio cuantitativo. Psicumex, 11 (1), 1–26. https://doi.org/10.36793/psicumex.v11i1.420

Grupo Banco Mundial. (2020) COVID-19: impacto en la educación y respuestas de política pública. https://thedocs.worldbank.org/en/doc/143771590756983343-0090022020/original/Covid19EducationSummaryesp.pdf

Libera Bonilla, B. E. (2007). Impacto, impacto social y evaluación del impacto. ACIMED, 15 (3), 1-9. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352007000300008&lng=es&tlng=es

Dubet, F., Martuccelli, D. (1998). Sociología de la experiencia escolar. Losada.

Nobile, M., (2014). Emociones, agencia y experiencia escolar: el papel de los vínculos en los procesos de inclusión escolar en el nivel secundario. Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad, 6 (14), 68-80. https://www.redalyc.org/pdf/2732/273230864007.pdf

Banco Interamericano de Desarrollo. (2020). Convivir con el coronavirus. ¿Cómo dar continuidad a la educación? https://www.gub.uy/agencia-uruguaya-cooperacion-internacional/sites/agencia-uruguaya-cooperacion-internacional/files/documentos/publicaciones/Convivir-con-el-coronavirus-Como-dar-continuidad-a-la-educacion.pdf

Hernández Agramonte, J. M., Näslund Hadley, E., Namen, O., Peña de Osorio, B. (2021). 3000 profesores comparten sus experiencias de aprendizaje remoto COVID-19. https://blogs.iadb.org/educacion/es/docentescovid/

Espinosa Mosqueda, R., Rodríguez Venegas, R., Olvera Maldonado. M.G. (2017). El uso de las TIC, TAC, TEP, para desarrollar competencias empresariales y comunicativas en los estudiantes universitarios, Revista Tecsistecatl, 9 (21). http://www.eumed.net/rev/tecsistecatl/n21/tic-tac-tep.html

Santiago Ruiz, A. A., García Rodríguez, J. F., Santiago, P. R. (2019). Movilidad Estudiantil…nuevas experiencias académicas, otros significados. Atenas, 1 (45), 36-43. https://www.redalyc.org/journal/4780/478058273003/478058273003.pdf

Soto Ramírez, E. R., Escribano Hervis, E. (2019). El método estudio de caso y su significado en la investigación educativa. En D. M. Arzola Franco (Ed.) Procesos formativos en la investigación educativa, Diálogos, reflexiones, convergencias y divergencias (pp. 203-222). Red de Investigadores Educativos Chihuahua AC. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7042305

Martínez Bonafé, J. (1988). El estudio de casos en la investigación educativa. Revista Investigación en la Escuela, (6), 41-50. http://hdl.handle.net/11441/59162

Gómez, M. M. (2006). Los enfoques Cuantitativo y Cualitativo. En M. M. Gómez, Introducción a la Metodología de la Investigación Científica (pp. 60). Brujas.

Garza Mercado, A. (2009). La investigación. En A. Garza Mercado, Manual de técnicas de investigación para estudiantes de ciencias sociales y humanidades (pp. 22). El colegio de México.

Coordinación de Control Escolar (CUNorte). (2022). Matrícula22A.xlsx.

Abascal, E., Grande Esteban, I. (2005). Métodos de muestreo. En E. Abascal, I. Grande Esteban, Análisis de Encuestas (pp. 69). ESIC Editorial.

Hernández Ávila, C. E, Carpio Escobar, N. (2019). Introducción a los tipos de muestreo. Revista ALERTA, 2 (1), 75-79. https://doi.org/10.5377/alerta.v2i1.7535

Goss-Sampson, M. A. (2018). Análisis estadístico con JASP: una guía para estudiantes. https://openaccess.uoc.edu/bitstream/10609/102926/6/An%C3%A1lisis%20estad%C3%ADstico%20con%20JASP%20una%20gu%C3%ADa%20para%20estudiantes.pdf

Published

2023-07-10

How to Cite

Cornejo Álvarez, J. F., Cárdenas Gándara, T. de J., & Frausto Loera, M. Ángel. (2023). Educational impact on pandemic on higher education students in northern Jalisco. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 11(24), 1–14. https://doi.org/10.36825/RITI.11.24.001