Methodological strategy based on ICT to improve the digital skills of teachers
DOI:
https://doi.org/10.36825/RITI.11.24.002Keywords:
ICT, Digital Skills, TeachersAbstract
This article emphasizes ICT in the educational field since they seek to improve its quality and equity at different levels worldwide, which is why its implementation in the teaching-learning process must be fundamental, the objective proposed is to design a methodological strategy based on ICT to improve the digital skills of high school teachers of the Educational Unit "Santa Maria" of the Canton El Carmen. For the purpose of this research, we work with a mixed approach of a descriptive type with a non-experimental design, for the collection of data, the techniques of surveys and interviews are used, applying the pertinent instruments; The population considered was 15 high school teachers and 2 authorities of the institution, being a probabilistic sampling for convenience. It was possible to demonstrate that the design of a methodological strategy based on ICT is of great importance to improve the digital competences of teachers in which they can update, enrich, and develop them in an easy and dynamic way, therefore, it is concluded that Teachers must be in constant learning in terms of the development of skills and abilities that allow them an effective mastery of ICT.
References
Sornoza Menéndez, C. E. (2019). Habilidades de las TIC que requieren los docentes en e bachillerato. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4( 3), 57-65 https://doi.org/https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i3.2899
Ponce Mera, P., Arroyo Vera, Z. (2022). Estrategia didáctica para favorecer el proceso de enseñanza-aprendizaje virtual en niños de educación inicial. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 10 (20), 18–27. https://doi.org/10.36825/RITI.10.20.002
Peñafiel Rodriguez, W. (2020). Educación y Tecnología y competencias TIC. Fides et Ratio - Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 19 (19), 11-14. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-081X2020000100002&lng=es&tlng=es
Ministerio de Educación del Ecuador. (2016). Currículo de EGB y BGU. Introducción General. Quito. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/Introduccion-General.pdf
Berrocal Villegas, C. R., Montalvo Fritas, W., Parihuaman Quinde, G. R., Berrocal Villegas, S. M., Espejo Rivera, R. (2022). Competencias digitales en docentes de educación superior no universitaria. Conrado, 18 (87), 65-73. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2503
Navarro Suárez, A. (2023). Impacto de la implementación de contenido multimedia como estrategia para la creación de cursos digitales inclusivos. Ñawi: arte diseño comunicación, 7 (1), 261-272. https://doi.org/https://doi.org/10.37785/nw.v7n1.a13
Balletbo Fernández, I., Quintana, C. (2022). Incidencia del uso de las TIC en el aprendizaje significativo durante la pandemia del COVID-19 en la Universidad Nacional de Villarrica del Espíritu Santo, Paraguay. Revista científica en ciencias sociales, 4 (2), 18-26. https://doi.org/https://doi.org/10.53732/rccsociales/04.02.2022.18
Torres-Flórez, D., Rincón-Ramírez, A. V., Medina-Moreno, L. R. (2022). Competencias digitales de los docentes en la Universidad de los Llanos, Colombia. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 14 (26). https://doi.org/https://doi.org/10.22430/21457778.2246
Díaz Vera, J. P., Ruiz Ramírez, A. K., Egüez Cevallos, C. (2021). Impacto de las TIC: desafíos y oportunidades de la Educación Superior frente al COVID-19. Revista Científica UISRAEL, 8 (2), 113–134. https://doi.org/https://doi.org/10.35290/rcui.v8n2.2021.448
López García, N. J. (2022). Kahoot!, Plickers y Socrative: recursos TIC para evaluar contenidos educativo-musicales en educación primaria. Apertura, 14 (1), 6-25. http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v14n1.2134
Cruz Pérez, M. A., Pozo Vinueza, M. A., Andino Jaramillo, A. F., Arias Parra, A. D. (2018). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) como forma investigativa interdisciplinaria con un enfoque intercultural para el proceso de formación de los estudiantes. E-Ciencias De La Información, 9 (1). https://doi.org/https://doi.org/10.15517/eci.v1i1.33052
García Sánchez, M. R., Reyes Añorve, J., Godínez Alarcón, G. (2018). Las Tic en la educación superior, innovaciones y retos / The ICT in higher education, innovations and challenges. RICSH Revista Iberoamericana De Las Ciencias Sociales Y Humanísticas, 6 (12), 299 - 316. https://doi.org/https://doi.org/10.23913/ricsh.v6i12.135
González Calatayud, V., Román García, M., Prendes Espinosa, M. P. (2018). Formación en competencias digitales para estudiantes universitarios basada en el modelo DigComp. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (65), 1-15. https://doi.org/https://doi.org/10.21556/edutec.2018.65.1119
Paniagua-Esquivel, C. (2022). Uso de recursos didácticos y tecnologías digitales por parte de personas docentes itinerantes en Costa Rica. Innovaciones Educativas, 24 (37), 92–105. https://doi.org/https://doi.org/10.22458/ie.v24i37.3619
Estrada Araoz, E. G., Mamani Roque, R. (2021). Competencia digital y variables sociodemográficas en docentes peruanos de educación básica regular. Revista San Gregorio, 1 (45), 1-16. https://doi.org/https://doi.org/10.36097/rsan.v0i45.1502
Mendoza Muñoz, G. K., Párraga Muñoz, S. M. (2022). Alfabetización informacional y competencia digital en la gestión pedagógica docente. Revista San Gregorio, 1 (51), 126-138. https://doi.org/https://doi.org/10.36097/rsan.v0i51.2169
Sánchez Trujillo, M. A., Rodríguez Flores, E. A. (2021). Competencia digital en docentes de Ciencias de la Salud de una universidad privada de Lima. Educación Médica Superior, 35 (1), 1-16. https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2060
Díaz-Arce, D., Loyola-Illescas, E. (2021). Competencias digitales en el contexto COVID 19: una mirada desde la educación. Revista Innova Educación, 3(1), 120–150. https://doi.org/https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.01.006
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (INTEF). (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. http://educalab.es/documents/10180/12809/MarcoComunCompeDigiDoceV2.pdf
Zambrano Alcívar, M. V., Rivadeneira Barreiro, M. P. (2022). Competencias digitales del profesorado en carreras universitarias online. Chakiñan, Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, (19), 57–70. https://doi.org/https://doi.org/10.37135/chk.002.19.03
Pérez López, E., Yuste Tosina, R. (2023). La competencia digital del profesorado universitario durante la transición a la enseñanza remota de emergencia. Revista de Educación a Distancia (RED), 23 (72), 1-19. https://doi.org/https://doi.org/10.6018/red.540121
Carriel Peña, T. M., Fosado Tellez, O. A., López Padrón, A. (2022). Competencia Digital Docente del profesorado: Caso cantón Pichincha, Manabí, Ecuador. Revista Cubana de Educación Superior, 41 (1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142022000100027&lng=es&tlng=es
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Investigación en Tecnologías de la Información
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global del conocimiento.
El texto publicado en la Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI) se distribuye bajo la licencia Creative Commons (CC BY-NC), que permite a terceros utilizar lo publicado citando a los autores del trabajo y a RITI, pero sin hacer uso del material con propósitos comerciales.