FACTORS OF COMPETITIVENESS OF THE FURNITURE INDUSTRY IN MESILLAS, CONCORDIA, SINALOA, MEXICO. ELECTRONIC COMMERCE AS A SOLUTION

Authors

  • Mirna Sulema Oleta Luna Facultad de Ciencias Económico y Administrativas de Mazatlán, Universidad Autónoma de Sinaloa
  • Blanca Isela Ramirez Facultad de Ciencias Económico y Administrativas de Mazatlán, Universidad Autónoma de Sinaloa
  • Concepción Suastegui Barrera Facultad de Ciencias Económico y Administrativas de Mazatlán, Universidad Autónoma de Sinaloa
  • Sandra Olivia Qui Orozco Facultad de Informática Mazatlán, Universidad Autónoma de Sinaloa
  • Alma Ruth Juárez Bedolla Facultad de Informática Mazatlán, Universidad Autónoma de Sinaloa
  • Lucio Guadalupe Quirino Rodriguez Facultad de Informática Mazatlán, Universidad Autónoma de Sinaloa

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.04.07.002

Keywords:

Competitiveness, Marketing, Quality Product, Innovative Design, E-Commerce

Abstract

The objective of this research is to analyze the competitiveness factors of the furniture industry of Mesillas, Concordia Sinaloa, based on the National Model for Competitiveness, micro and small businesses. An approach to the design of an innovative business model; The variables used in the model are: knowledge of the environment and development of the strategy, relationship with clients and other aspects indicated in the model. An instrument was applied to a universe of 17 companies with workshops and furniture. The results allow to identify the factors of competitiveness that occur in the furniture industry, the handicraft product and its innovative designs are pointed out as a competitive advantage. It is concluded that marketing is one of the weaknesses that the furniture industry currently has in this region because they compete in the same market segment and do not have the necessary financing to venture into other markets. Therefore, the implementation of an e-commerce Web service is proposed through free, robust, friendly software with little maintenance requirement, which can be operated and updated by the same personnel that works in the furniture store.

References

INEGI. La Micro, Pequeña y Mediana y gran empresa. Estratificación de los Establecimientos. Censos Económicos (2009). México, 2011. URL: http://www.inegi.org.mx/est/contenidos/espanol/proyectos/censos/ce2009/pdf/Mono_Micro_peque_mediana.pdf . (07.07.2014).

Rodríguez Valencia, J. Administración de pequeñas y medianas empresas. México: CENGASE Learning, 2002, pp. 47-48.

Secretaria de Economía. Reglas de Operación del Fondo Nacional Emprendedor. 2013. URL: http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5328349&fecha=28/12/2013. (05.04.2014).

Jones, C.; Motta, J.; Alderete, M. V. Gestión estratégica de tecnologías de información y comunicación y adopción del comercio electrónico en Mipymes de Córdoba, Argentina. Estudios Gerenciales 32, 138(2016), pp. 4–13.

Newall, J. E. The Challenge of competitiveness. Business Quarterly, 1992, no. 56, pp. 94-100.

Hernández Pérez, G. D. Competitividad y éxito. Algunas tendencias actuales y su repercusión para el sector empresarial. CEDE. 2000.

Villarreal, R. El modelo de competitividad sistémica de los agro negocios en la cadena global de valor. México: IOSD y CECID. 2006, pp. 6

Porter, M. Ventaja Competitiva. Creación y sostenimiento de un desempeño superior. Editorial: CECSA. 1985.

Porter, M. E. Estrategia Competitiva. Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia. México: Patria. 2011.

Hernández Sampieri, R.; Fernández Collado, C.; Baptista Lucio, P. Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill. 2014.

Instituto para el Fomento a la Calidad Total, A.C. Modelo Nacional para la Competitividad. Micro y Pequeñas Empresas. Un enfoque al diseño de un modelo de negocios innovador. 2012. URL: http://www.compite.org.mx/Eventos/2012/CIC_Mendoza.pdf. (18.01.2016).

Koontz, H.; Weihrich H.; Cannice M. Estrategias, políticas premisas de la planeación en Administración: Una perspectiva global y empresarial. México: Mc Graw Hill, 2012.

Nava González, W.; Breceda Pérez, J. A. México en el contexto internacional de solución de controversias en línea de comercio electrónico. Anuario Mexicano de Derecho Internacional, vol. XV(2015), pp. 717-738.

Published

2016-06-20

How to Cite

Oleta Luna, M. S., Ramirez, B. I., Suastegui Barrera, C., Qui Orozco, S. O., Juárez Bedolla, A. R., & Quirino Rodriguez, L. G. (2016). FACTORS OF COMPETITIVENESS OF THE FURNITURE INDUSTRY IN MESILLAS, CONCORDIA, SINALOA, MEXICO. ELECTRONIC COMMERCE AS A SOLUTION. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 4(7), 6–11. https://doi.org/10.36825/RITI.04.07.002

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)