The use of ICT as a strategy to promote five start hotel tourism

Authors

  • Liberato Cervantes Martínez Facultad de Ciencias Económico Administrativas de Mazatlán, Universidad Autónoma de Sinaloa
  • Mirna Sulema Oleta Luna Facultad de Ciencias Económico Administrativas de Mazatlán, Universidad Autónoma de Sinaloa
  • Gladys Lizárraga Pereda Facultad de Ciencias Económico Administrativas de Mazatlán, Universidad Autónoma de Sinaloa
  • Erica Mariela Sánchez Suastegui Facultad de Ciencias Económico Administrativas de Mazatlán, Universidad Autónoma de Sinaloa

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.11.23.002

Keywords:

Tourism, ICT, Tourist Promotional Actions, Hotel Sector Five-Star, Touristic Destinations

Abstract

In Mexico, Mazatlán is one of the most important cities in Sinaloa and the main tourist destination in the state, which is promoted as a sun and beach destination, but not enough to attract five-star hotel tourism since it is one of the options that demand more and better services. The objective of this research is to analyze the use of ICT in the promotion of five-star hotel tourism. A sampling was carried out between the months of February and March 2022, where 4 government institutional web pages, 3 tourism platforms and 2 social network pages were analyzed. The results obtained indicate that there is a lack of clarity in the information that is handled in the pages of the government sector, in relation to information on tourism in general about places of interest and promotion of five-star hotel tourism, the lack of links with the business sector can also be noted, it is important to establish clear and precise policies that help strengthen the relationship with the tourism sector. Finally, the correct use of ICT, as a strategy constitutes a valuable contribution in the positioning of five-star hotel tourism.

References

Fuster García, B., Lillo Bañuls, A., Martínez Mora, C., Ramón Rodríguez, A. (2010). Crecimiento internacional de cadenas hoteleras vacacionales españolas desde una perspectiva global: Un estudio de casos. Cuadernos de turismo, (25), 69-97. https://revistas.um.es/turismo/article/view/109581

Cruz Estrada, I, Miranda Zavala, A., Lobo Rodríguez, M. O. (2019). Innovacion mediante las (TIC): Retos y oportunidades en las empresas turisticas de Puerto Nuevo, Baja California. El periplo sustentable, (36), 372-401. https://www.redalyc.org/journal/1934/193467104012/html/

Fernández Alcantud, A., López Morales, J. M., Moreno Izquierdo, L., Perles-Ribes J. F., Ramón Rodríguez, A., Such-Devesa, M. J. (2017). Innovación y destinos inteligentes: Oportunidad para el know how turístico español. Información Comercial Española; ICE: Estrategia e internacionalización de la empresa turística, (894), 137-150. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6160885

Lemos Gomes, E., Henrique Mosardi, E., Alves Pinto, M. J., Nakatani, M. (2018). Las relaciones entre la información Turística y las tecnologías de la información y la Comunicación: Análisis de publicaciones científicas en revistas latinoamericanas. Estudios y Perspectivas en Turismo, 27 (3), 569-587. https://www.redalyc.org/journal/1807/180757123006/html/

Gonzalez Morales, J. C. (2019). Destinos turísticos inteligentes: Una alerta a las comunidades anfitrionas. Controversias y Concurrencias Latinoamericana, 10 (18), 239-248. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=588662103015

Flores Gamboa, S., Maldonado Alcudia, C. M., León, Santiesteban, M. (2020). El uso de plataformas digitales y aplicaciones en línea para reservar servicios de hospedaje en Mazatlán, México. Revista de Investigación en Tecnología de Información, 8 (15), 85-95. https://doi.org/doi:10.36825/RITI.08.15.008

Santillán-Nuñez, M. A., Velarde-Valdez, M., Obombo-Magio, K. (2015). Tecnologías de información y Comunicación al servicio del turismo en Mazatlán, Sinaloa, México. Ciencias Holguín, XXI (1), 1-10 https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181537107003

Ordaz Coppel, Q. (2017). Plan Estatal de Desarrollo Sinaloa, 2017-2021. Eje Estratégico I: Desarrollo Económico. http://saludsinaloa.gob.mx/wp-content/uploads/2018/transparencia/Plan-Estatal-de-Desarrollo-Sinaloa-2017-2021.pdf

Kotler, P. (1999). Marketing do século XXI. Futura.

Hernández Sampieri. R., Fernández Collado, C., Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6ta. Ed.). Mc Graw Hill.

DATATUR. (2020). Compendio Estadistico del Turismo en México, 2020. Análisis Integral del Turismo. https://www.datatur.sectur.gob.mx/ITxEF/ITxEF_SIN.aspx

Secretaría del Turismo de México. (2022). Turismo. https://www.gob.mx/sectur/archivo/articulos

Secretaría del Turismo de México. (2022). Visitmexico.com. https://www.visitmexico.com/sinaloa/mazatlan

Secretaría del Turismo en Sinaloa. (2022). Sinaloa travel. https://sinaloa.travel/destinos/mazatlan

Ayuntamiento de Mazatlán. (2015). Turismo de Mazatlán. https://mazatlan.gob.mx/?tag=turismo

Despegar. (2022). Hoteles en Mazatlán. https://www.despegar.com.mx/hoteles/hl/4948/i1/hoteles-en-mazatlan

Tripadvisor. (2021). Hoteles economicos en Mazatlán. https://www.tripadvisor.com.mx/SmartDeals-g150792-Mazatlan_Pacific_Coast-Hotel-Deals.html

Zona Turíostica. (2022). Hoteles en Mazatlan . 16 hoteles para reservar ahora: Zona turistica. https://www.zonaturistica.com/hoteles-en/474/mazatlan-sinaloa.html

Hotel Pueblo Bonito Golf & Spa Resorts, Mazatlán. (2022). Facebook PuebloBonito. https://es-la.facebook.com/PuebloBonitoResort/

Hotel Riu Emerald Bay, Mazatlán. (2022). Facebook Riu Hotel Emerald Bay. https://www.facebook.com/RIU-Hotels-and-Resorts-106265070747903/?rf=601976096505069

Published

2023-01-07

How to Cite

Cervantes Martínez , L., Oleta Luna, M. S., Lizárraga Pereda , G., & Sánchez Suastegui , E. M. (2023). The use of ICT as a strategy to promote five start hotel tourism . Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 11(23), 15–21. https://doi.org/10.36825/RITI.11.23.002

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)