EXPERIMENTAL INVESTIGATIONS ASSISTED BY VIDEO ANALYSIS: AN EXAMPLE IN THE UNIVERSITY PHYSICS TEACHING

Authors

  • José Luis Abeleira Ortíz Departamento Matemática Física. Universidad de Las Tunas
  • Noelio Vázquez Vargas Departamento Matemática Física. Universidad de Las Tunas

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.06.12.008

Keywords:

Video Analysis, Methodology, University Physics Teaching

Abstract

Video analysis is an informatics tool that could offer a solution to complex constrains mainly regarding with time, cost or safety that are encountered when experimental researches are included in the University Physics teaching. Regardless video analysis is a powerful tool to teach mechanical and optical topics, its use requires more diffusion principally in Didactics of Physics. In the current article, a methodology to design, execution and evaluation of experimental activities assisted by video analysis during University Physics teaching is proposed. In addition, the proposed methodology is exemplified, to solve an activity, which demands the measurement of damped coefficient of a mass-spring system. Based on previous knowledge, the students independently learn a new content at the end of an experimental research. 

References

Garza Rivera, R. G. (1999). La enseñanza de las ciencias básicas en la formación de ingenieros. Ingenierías, II (5), 55-58. Recuperado de: http://www.ingenierias.uanl.mx/5/pdf/5_Rogelio_Garza_la_ensenanza_de_las_ciencias.pdf

Gil Pérez, D., de Guzmán Ozámiz, M. (2005). Enseñanza de las ciencias y la Matemática. Organización de estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Recuperado de: https://www.oei.es/historico/oeivirt/ciencias.pdf

Alvarez Martínez de Santelices, C. (2011). Estrategia de enseñanza aprendizaje para perfeccionar el desempeño de las prácticas de laboratorio de Física General.VI Taller Iberoamericano de Enseñanza de la Física Universitaria, La Habana, Cuba.

Díaz Rosabal, E. M., Santiesteban Reyes, D. de la C., Gorgoso Vázquez, A. E. (2016). La independencia cognoscitiva mediada por las tecnologías de la información y la comunicacion. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 4 (8), 28-33.

Valverde Berrocoso, J., Garrido Arroyo, M. C., Fernández Sánchez, R. (2010). Enseñar y aprender con tecnologías: un modelo teórico para las buenas prácticas con TIC. Revista Universitaria Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 11(1), 203-229.

Abeleira Ortiz, J. L., Vázquez Vargas, N., Peña Duarte, C. (2018). Tendencias en la enseñanza de la física universitaria respecto al desempeño investigativo experimental y el empleo de recursos informáticos. En Ciencia e innovación tecnológica, vol. II, en el capítulo Ciencias Pedagógicas. Coedición Editorial Académica Universitaria-Opuntia Brava. Las Tunas. Recuperado de: http://edacunob.ult.edu.cu

Sifredo Barrios, C., Ayala Espinosa, L. (2010). El trabajo experimental asistido por recursos informáticos en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Física. En VII Congreso Internacional Didáctica de las ciencias. Cuba.

Brown, D. (2017). Tracker, video analysis and modeling tool. Recuperado de: https://physlets.org/tracker/

Yavorski, B, Detlaf, A. (1988). Prontuario de física. Moscú: Mir.

Romo Guadarrama, G. Hernández Millán, G. (2009) El uso de trabajos prácticos por indagación como estrategia para acercar a los alumnos del bachillerato al conocimiento de la naturaleza de la ciencia. En actas del X Congreso Nacional de Investigación Educativa, Veracruz, México.

Abeleira Ortíz, J. L., Vázquez Vargas, N., Peña Duarte, C. R. (2017). Evaluación del desempeño investigativo experimental de los estudiantes de la carrera Matemática Física. Ciencia e innovación tecnológica, EDACUN, 249-259.

Published

2018-12-05

How to Cite

Abeleira Ortíz, J. L., & Vázquez Vargas, N. (2018). EXPERIMENTAL INVESTIGATIONS ASSISTED BY VIDEO ANALYSIS: AN EXAMPLE IN THE UNIVERSITY PHYSICS TEACHING. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 6(12), 50–56. https://doi.org/10.36825/RITI.06.12.008