PREVALENCE OF TIC AND SOCIAL NETWORKING ADDICTION IN UNIVERSITY STUDENTS IN HEALTH AREA

Authors

  • Gloria María Peña García Universidad Autónoma de Sinaloa/Hospital General Dr. Martiniano Carvajal
  • Silvia Verónica Ley Peña Universidad Autónoma de Guadalajara
  • Juan Jesús Castro Balsi Universidad Autónoma de Guadalajara
  • Pedro Pablo Madrid González Universidad Autónoma de Guadalajara
  • Francisco Javier Apodaca Castro Universidad Autónoma de Sinaloa
  • Estefany Carolina Aceves Márquez Universidad Autónoma de Guadalajara

Keywords:

ICT, Addiction

Abstract

The purpose of the study was to discover the relationship between the use of Information and Communication Technologies (ICT) and the addiction to social networks in health students in Mazatlan, Sinaloa. The design was descriptive, transversal and correlational. The sample consisted of n=240 students, both sexes. The sampling was simple random. We used a personal data card and the Young questionnaire (2004), adapted by Oliva et al. (2014) to measure the prevalence of ICT and addiction. The results show that women predominate (62.1%), single (80.4%) and Catholic (84.6%), with an average age of 21.47 years (SD=2.55). They started using the Internet around 14.03 years, at 6.60 years old video games and at 12.07 years old mobile phone. 92.5% of university students showed moderate addiction and 1.7% severe (p=<.01). In women (90.6%), as in men with 95.6%, there was moderate addiction (p=<.01). There was no association of age with hours of use of technology or addictions to social networks (p=>.05).

References

Islas O. (2015). Cifras sobre jóvenes y redes sociales en México. Revista Entre textos, 7 (19), 1-17. ISSN: 2007-5316. Recuperado de: http://entretextos.leon.uia.mx/num/19/PDF/ENT19-1.pdf

Instituto Nacional de estadística y Geografía [INEGI]. (2015). Módulo sobre Disponibilidad y Uso de las Tecnologías de la Información en los Hogares 2014 [MODUTIH]. Recuperado de: http://www.beta.inegi.org.mx/programas/modutih/2014/

Alpuche, S. S. (28 de mayo de 2013). Estadísticas del uso de Internet y redes sociales en México. Recuperado de: http://evolucionmkt.com/blog/2013/05/28/estadisticas-del-uso-de-internet-y-redes-sociales-en-mexico/

Morales Pérez, G. L. (2016). Aspectos educativos de las redes sociales: un análisis de los factores que determinan su puesta en práctica. Tesis Doctoral. Departamento de Didáctica y Organización Educativa. Universidad de Sevilla. Recuperado de: https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/36704

Chacón, A. (2007). La tecnología educativa en el marco de la didáctica. En Ortega Carrillo, J. A., Chacón Medina A. (Coords.). Nuevas tecnologías para la educación en la era digital (pp. 23-40). Madrid: Pirámide.

Cabero Almenara, J. (2000). Las nuevas tecnologías de la información y la comunicación: aportaciones a la enseñanza. En Cabero, J. (Ed.). Nuevas Tecnologías aplicadas a la educación (pp. 15-38). Madrid: Síntesis.

Social Media Marketing. (2011). Breve historia de las redes sociales. Recuperado el 19 de marzo de 2015, de: www.marketingdirecto.com/actualidad/social-mediamarketing/breve-historia-de-las-redes-sociales/

Bostwick, J. M., Bucci, J. A. (2008). Internet sex addiction treated with naltrexone. Mayo Clinic Proceedings. 83 (2), 226-3. doi:10.4065/83.2.226.

Polit, D. F., Hungler, B. P. (1999). Investigación científica en Ciencias de la Salud. 6ª. (Ed.). México: McGraw-Hill Interamericana.

Elashoff, D.J., Dixon, J.W., Crede, M. K., Fotherinham, N. (2000). n´Query Advisor program, version 4.0.

Secretaria de Salud. (1987). Reglamento de la Ley General de Salud en Materia de Investigación para la salud. México.

Young, K. S. (2004). Internet addiction: A New Clinical Phenomena and its Consequences. American Behavioral Scientis, 48 (4), 402-415. doi: 10.1177/0002764204270278

Oliva Delgado, A., Hidalgo García, M. V., Moreno Rodríguez, C., Jiménez García, L., Jiménez Iglesias, A., Antolín Suárez, L., Ramos Valverde, P. (2012). Uso y riesgo de adicciones a las nuevas tecnologías entre adolescentes y jóvenes andaluces. España: Editorial Agua Clara, SL.

Statistical Package for Social Sciences (SPSS). (2008). Versión 22 para Windows.

Marín Díaz, V., Sampedro Requena, B. E., Muñoz González, J. M. (2015). ¿Son adictos a las redes sociales los estudiantes universitarios? Revista Complutense de Educación, (26), 233-251. Recuperado de: http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/46659

Mejía Bejarano, G., Paz Guerrero, J., Quinteros Zúñiga, D. (2014). Adicción a Facebook y habilidades sociales en estudiantes de una universidad privada de Lima. Revista Científica de Ciencias de la Salud.7(1), 7-15.

Gómez, M., Farías, P. (2011). El uso académico de las redes sociales en universitarios. Comunicar, 38 (XIX), 131-138. doi: 10.3916/C38-2012-03-04

Villacrés Roca, J. R. (2016). (2016). Incidence of the Use of Information and Communication Technologies (ICT) on Cultural Traditions of Kichwa Youths in Ecuador. Asian Journal of Latin American Studies, 29 (1), 109-131.

Haeussler, M. F. (2014) Nivel de adicción a las redes sociales que presentan los adolescentes miembros del movimiento juvenil pandillas de la amistad y su relación con las manifestaciones de ansiedad. (Tesis de licenciatura). Universidad Rafael Landívar, Guatemala, Guatemala.

Hernández G. D., Castro A. A. (2014). Influencia de las redes sociales de Internet en el rendimiento académico del área de informática en los estudiantes de los grados 8° y 9° del instituto promoción social del norte de Bucaramanga. (Tesis de Maestría). Universidad del Tolima, Colombia.

Cuyún Echeverría, M. I. (2013). Adicción a redes sociales en jóvenes (estudio realizado con jóvenes de 14-16 años del colegio liceo San Luis de Quetzaltenango). (Tesis de Licenciatura). Facultad de Humanidades. Universidad Rafael Landívar. Quetzaltenango. Recuperado de: http://biblio3.url.edu.gt/Tesario/2013/05/42/Cuyun-Maria.pdf.

Tamez Aguirre, P. J. (2012). Adicción a la Red Social de Facebook y su incidencia en el Rendimiento Académico de estudiantes de la Preparatoria 20 de la Universidad Autónoma de Nuevo León. (Tesis de maestría). Facultad de Psicología. Universidad Autónoma de Nuevo León. Recuperado de: http://eprints.uanl.mx/3354/1/1080256440.pdf

Lam-Figueroa, N., Contreras-Pulache, H., Mori-Quispe, E., Nizama-Valladolid, M., Gutiérrez, C., Hinostroza-Camposano, W., Torrejón-Reyes, E., Hinostroza-Camposano, R., Coaquira-Condori, E., Hinostroza-Camposano, W. D. (2011). Adicción a Internet: desarrollo y validación de un instrumento en escolares adolescentes de Lima, Perú. Rev Perú Med Exp Salud Pública, 28 (3), 462-9.

Caballo, V. (2006). Manual para la evaluación clínica de los trastornos psicológicos: Trastornos de la edad adulta e informes psicológicos. Madrid: Ediciones Pirámide.

Pulido Rull, M. A., Berrenchea Velasco, A., Hugues Meraz, J., Quiroz Estrada, F., Velázquez Terraza, M. J., Yunes Arriaga, C. (2013). Uso problemático de las nuevas tecnologías de la información en estudiantes universitarios. Revista Electrónica de psicología Iztacala, 16 (4),1119-1140.

Published

2019-03-21

How to Cite

Peña García, G. M., Ley Peña, S. V., Castro Balsi, J. J., Madrid González, P. P., Apodaca Castro, F. J., & Aceves Márquez, E. C. (2019). PREVALENCE OF TIC AND SOCIAL NETWORKING ADDICTION IN UNIVERSITY STUDENTS IN HEALTH AREA. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 7(13), 83–91. Retrieved from https://riti.es/index.php/riti/article/view/126

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)