Information and communication technologies in small and medium enterprises: case restaurants in Tecate, B. C., Mexico

Authors

  • Teresa de Jesús Plazola Rivera Facultad de Ciencias de la Ingeniería, Administrativas y Sociales, Universidad Autónoma de Baja California
  • María Soledad Plazola Rivera Facultad de Contaduría y Administración, Universidad Autónoma de Baja California
  • Lourdes Evelyn Apodaca del Angel Lourdes Evelyn Apodaca del Angel Facultad de Contaduría y Administración, Universidad Autónoma de Baja California

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.07.14.016

Keywords:

Information and Communication Technologies, Restaurants, Competitiveness

Abstract

Tecate, BC, Mexico, is enrolled in a program called "Pueblo mágico" which, among other things, is expected to promote tourism development in the place and one of its attractions is the cuisine with which several establishments compete, especially the "low-med" style. It is a quantitative, cross-sectional, descriptive and explanatory study. A census was carried out on 19 restaurants considered “small and medium enterprises” (PyMES), in order to determine if they have information and communication technologies (ICTs) and if there is any relationship with variables that characterize them, such as, the academic level of the owner and his age. The majority of respondents indicated that they have ICTs, being those with a bachelor's degree and those between 45 and 65 years of age who use them most. Most of the restaurants in Tecate, B.C. Mexico, do use ICTs.

References

INEGI. (2019). Directorio Estadístico Nacional de Unidades Económicas. Recuperado de: https://www.inegi.org.mx/app/mapa/denue/

COPLADE. (2018). Perfil sociodemográfico del municipio de Tecate 2018. Gobierno del Estado de Baja California. Recuperado de: http://www.copladebc.gob.mx/publicaciones/2018/Mensual/Abril.pdf

Gobierno del Estado de Baja California. (2019). Gobierno del Estado de Baja California. Recuperado de: http://www.bajacalifornia.gob.mx/portal/nuestro_estado/municipios/tecate/sectores.jsp

Smith, A. (2015). La riqueza de las naciones. (C. Rodríguez, Trad.). Recuperado de: http://ceiphistorica.com/wp-content/uploads/2016/04/Smith-Adam-La-Riqueza-de-las-Naciones.pdf

Ricardo, D. (1959). Principios de economía política y tributación: obras y correspondencia, vol. I. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Labarca, N. (2007). Consideraciones teóricas de la competitividad empresarial. Revista Omnia, 13 (2), 158-184. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/737/73713208.pdf

Porter, M. (2009). Ventaja competitiva. Creación y sostenimiento de un desempeño superior. México, D. F.: Grupo editorial Patria, S. A. de C. V.

Saavedra García, M. L. (2012). Una propuesta para la determinación de la competitividad en la PyMe Latinoamericana. Revista Pensamiento y Gestión, (33), 93-124. Recuperado de: http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/pensamiento/article/view/4898

Esser, K., Hillerbrand, W., Measner, D., Meyer-Stamer, J. (1996). Competitividad Sistémica: nuevo desafío para las empresas y la política. Revista CEPAL, (59), 39-52. Recuperado de: https://repositorio.cepal.org/handle/11362/12025

Salim, L., Carbajal, R. (2006). Competitividad: marco conceptual y análisis sectorial para la provincia de Buenos Aires. Buenos Aires: Ministerio de Economía. Gobierno de la Provincia de Buenos Aires. Recuperado de: https://studylib.es/doc/7601045/competitividad--marco-conceptual-y-an%C3%A1lisis-sectorial-par. Argentina.

Saavedra García, M. L., Milla Toro, S. O., Tapia Sánchez, B. (2013). Determinación de la competitividad de la PYME en el nivel micro: El caso de del Distrito Federal, México. FAEDPYME International Review (FIR), 2 (4), 18-32. Recuperado de: http://faedpyme.ojs.upct.es/index.php/revista1/article/view/38

Antelo, E. (2008). Tecnologías de información al servicio de la competitividad. Bolsa Boliviana de Subcontratación. Serie Tecnologías de Información y Comunicación (TIC), Caracas: CAF. Recuperado de: http://scioteca.caf.com/handle/123456789/440

Gutiérrez-Diez, C., Sapién-Aguilar, A., Piñón-Howlet, L. (2013). Desempeño organizacional de microempresas en México. European Scientific Journal, 9 (28), 102-112. Recuperado de: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.976.8274&rep=rep1&type=pdf

Juárez, E. (2016). Sólo el 10% de los negocios en México tienen TPV. El Economista. Recuperado de: https://www.eleconomista.com.mx/sectorfinanciero/Solo-10-de-los-negocios-en-Mexico-tiene-TPV-20160718-0039.html

Villafranco, G. (2017). Sólo el 6% de Pymes aprovecha las tecnologías de la información. Forbes México. Recuperado de: https://www.forbes.com.mx/solo-6-pymes-aprovecha-las-tecnologias-la-informacion/

Araujo Sandoval, O. I., Mieles Bachiocoria, S. F., Arévalo Hermida, R. D. (2018). Las TIC en los sectores económicos de la zona norte de Manabí-Ecuador. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 6 (12) 107-111. Recuperado de: http://www.riti.es/ojs2018/inicio/index.php/riti/article/view/141/html

Heinze Martin, G., Olmedo Canchola, V. H., Andoney Mayén, J. V. (2017). Uso de las tecnologías de la información y comunicación (TIC) en las residencias médicas en México. Acta Médica Grupo Ángeles, 15 (2), 150-153. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-72032017000200150

Vega Arellano, J. M., Romero Rubio, S. A., Guzmán Lares, G. (2018). Marketing digital y las finanzas de las PYMEs. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 6 (12), 100-106. Recuperado de: http://www.riti.es/ojs2018/inicio/index.php/riti/article/view/108

Saavedra García, M. L., Tapia Sánchez, B. (2013). El uso de las tecnologías de información y comunicación TIC en las micro, pequeñas y medianas empresas (MiPyME) industriales mexicanas. Enlace. Revista venezolana de información, tecnología y conocimiento, 10 (1), 85-104. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=82326270007

Hernández, R., Fernández, C., Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill.

Published

2019-11-10

How to Cite

Plazola Rivera, T. de J., Plazola Rivera, M. S., & Apodaca del Angel, L. E. (2019). Information and communication technologies in small and medium enterprises: case restaurants in Tecate, B. C., Mexico. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 7(14), 190–198. https://doi.org/10.36825/RITI.07.14.016

Most read articles by the same author(s)