Creativity and digital innovation in university students of a Technological Southeast University in Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.08.16.010

Keywords:

Creativity, Digital Innovation, Digital Competence, Learning, Internet

Abstract

This study focuses on identifying the level of innovation and creativity that students have for accomplishing their learning needs in the context of the pandemic COVID 19. This research had a quantitative method. The used process for data collection consisted in an instrument Questionnaire for the Study of Digital Competence in University Students (CDAES) [1], as instrument that allows to evaluate the creativity and digital innovation. The research concluded the presence of a “Medium” level of creativity and innovation in University Students, which belong to the degree of Computer Science and Information Technology, with a result of 37.0% and about a “high” level, it was 28,4%. In this way, this study suggests to implement strategies to motivate students for reaching a better creativity and innovation level.

References

Gutiérrez-Castillo, J. J., Cabero-Almenara, J., Estrada-Vidal, L. I. (2017). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario. Revista Espacios, 38 (10), 1-27. Recuperado de: https://idus.us.es/handle/11441/54725

García Sánchez, M. R., Reyes, J., Godínez Alarcón, G. (2017). Las Tic en la educación superior, innovaciones y retos. Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas: RICSH, 6 (12) 299-316. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6255413

Rivas, A. (2020). Pedagogía de la excepción ¿Cómo educar en la pandemia? Buenos Aires: Universidad de San Andrés. Recuperado de: https://www.fundacionluminis.org.ar/biblioteca/pedagogia-de-la-excepcion-como-educar-en-la-pandemia

Rodicio-García, M. L., Ríos-de-Deus, M. P., Mosquera-González, M. J., Penado Abilleira, M. (2020). La Brecha Digital en Estudiantes Españoles ante la Crisis de la Covid-19. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9 (3), 103-125. doi: https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.006

Hernández Arteaga, I., Alvarado Pérez, J. C., Luna, S. M. (2015). Creatividad e innovación: competencias genéricas o transversales en la formación profesional. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 44, 135-151. Recuperado de: http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/620/1155

Bravo Figueroa, D. (2009). Desarrollo de la creatividad en la escuela. San José, C. R.: Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana, CECC/SICA. Recuperado de: https://ceccsica.info/sites/default/files/content/Volumen_44.pdf

Del Águila Ríos, Y., Teixera Ferreira Capelo, M. R., Costa Varela, J. M., Guerra Antequera, J., Antequera Barroso, J. A. (2019) Creatividad y Tecnologías emergentes en Educación. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3 (1), 527-534. doi: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v3.1529

COTEC. (2014). Educación digital y cultura de la innovación. Colección Innovación Práctica - Perspectivas del Futuro. Recuperado de: http://www.revistadyna.com/documentos/recursos/Cotec_Educacion_Digital_y_Cultura_innovacion.pdf

Del Hoyo, E. (2020). Innovación digital, aliada para la educación en la “nueva normalidad”. Recuperado de: https://vinculotic.com/educacion/innovacion-digital/

McMillan, J., Schumacher, S. (2010). Investigación educativa: Una introducción conceptual. Madrid: Pearson-Addison Wesley.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación (6ta. Ed,). México: Mc Graw Hill.

García Cadena, C. H. (2006). La medición en las ciencias sociales y en la psicología. En R. Landeros Hernández y M. T. González Ramírez (Comp.), Estadística con SPSS y metodología de la investigación (pp.139-166). México: Trillas.

Published

2020-12-21

How to Cite

Preza Medina, S. R., Hernández Chacón, S., & Cebollón Meza, Ángela. (2020). Creativity and digital innovation in university students of a Technological Southeast University in Mexico. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 8(16), 100–107. https://doi.org/10.36825/RITI.08.16.010