Creativity and digital innovation in university students of a Technological Southeast University in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.36825/RITI.08.16.010Keywords:
Creativity, Digital Innovation, Digital Competence, Learning, InternetAbstract
This study focuses on identifying the level of innovation and creativity that students have for accomplishing their learning needs in the context of the pandemic COVID 19. This research had a quantitative method. The used process for data collection consisted in an instrument Questionnaire for the Study of Digital Competence in University Students (CDAES) [1], as instrument that allows to evaluate the creativity and digital innovation. The research concluded the presence of a “Medium” level of creativity and innovation in University Students, which belong to the degree of Computer Science and Information Technology, with a result of 37.0% and about a “high” level, it was 28,4%. In this way, this study suggests to implement strategies to motivate students for reaching a better creativity and innovation level.
References
Gutiérrez-Castillo, J. J., Cabero-Almenara, J., Estrada-Vidal, L. I. (2017). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario. Revista Espacios, 38 (10), 1-27. Recuperado de: https://idus.us.es/handle/11441/54725
García Sánchez, M. R., Reyes, J., Godínez Alarcón, G. (2017). Las Tic en la educación superior, innovaciones y retos. Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas: RICSH, 6 (12) 299-316. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6255413
Rivas, A. (2020). Pedagogía de la excepción ¿Cómo educar en la pandemia? Buenos Aires: Universidad de San Andrés. Recuperado de: https://www.fundacionluminis.org.ar/biblioteca/pedagogia-de-la-excepcion-como-educar-en-la-pandemia
Rodicio-García, M. L., Ríos-de-Deus, M. P., Mosquera-González, M. J., Penado Abilleira, M. (2020). La Brecha Digital en Estudiantes Españoles ante la Crisis de la Covid-19. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9 (3), 103-125. doi: https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.006
Hernández Arteaga, I., Alvarado Pérez, J. C., Luna, S. M. (2015). Creatividad e innovación: competencias genéricas o transversales en la formación profesional. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 44, 135-151. Recuperado de: http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/620/1155
Bravo Figueroa, D. (2009). Desarrollo de la creatividad en la escuela. San José, C. R.: Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana, CECC/SICA. Recuperado de: https://ceccsica.info/sites/default/files/content/Volumen_44.pdf
Del Águila Ríos, Y., Teixera Ferreira Capelo, M. R., Costa Varela, J. M., Guerra Antequera, J., Antequera Barroso, J. A. (2019) Creatividad y Tecnologías emergentes en Educación. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3 (1), 527-534. doi: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v3.1529
COTEC. (2014). Educación digital y cultura de la innovación. Colección Innovación Práctica - Perspectivas del Futuro. Recuperado de: http://www.revistadyna.com/documentos/recursos/Cotec_Educacion_Digital_y_Cultura_innovacion.pdf
Del Hoyo, E. (2020). Innovación digital, aliada para la educación en la “nueva normalidad”. Recuperado de: https://vinculotic.com/educacion/innovacion-digital/
McMillan, J., Schumacher, S. (2010). Investigación educativa: Una introducción conceptual. Madrid: Pearson-Addison Wesley.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación (6ta. Ed,). México: Mc Graw Hill.
García Cadena, C. H. (2006). La medición en las ciencias sociales y en la psicología. En R. Landeros Hernández y M. T. González Ramírez (Comp.), Estadística con SPSS y metodología de la investigación (pp.139-166). México: Trillas.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista de Investigación en Tecnologías de la Información

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global del conocimiento.
El texto publicado en la Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI) se distribuye bajo la licencia Creative Commons (CC BY-NC), que permite a terceros utilizar lo publicado citando a los autores del trabajo y a RITI, pero sin hacer uso del material con propósitos comerciales.