University in times of Covid-19: technologies that shorten distances
DOI:
https://doi.org/10.36825/RITI.09.18.008Keywords:
Cognitive Independence, Self-Management of Knowledge, Virtual Teaching-Learning Environments, Meaningful Learning, CommunicationAbstract
The presence in the world of the pandemic known as Covid-19 has brought with it challenges and challenges in all areas, but especially in the educational context. The University of Granma responds to the intention of promoting the use of technologies in the improvement of Higher Education and in current times has had to enhance this aspect due to the need for social distancing. This work presents some of the alternatives that have been adopted in the House of Higher Studies and how young people have assimilated them, based on the experiences obtained in the teaching of the Communication course, which belongs to the Sociocultural Management for Development career from the Faculty of Economic and Social Sciences. The epidemiological situation has not prevented the training of comprehensive and competent professionals, on the contrary, it has enabled students to achieve self-management of knowledge and meaningful learning, using virtual teaching- learning environments.
References
Preza Medina, S. R., Hernández Chacón, S., Cebollón Meza, A. (2020). Creatividad e innovación digital en estudiantes de nivel superior de una Universidad Tecnológica en el Sureste de México. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 8 (16), 100-107. doi: https://doi.org/10.36825/RITI.08.16.010
Chan Chi, G. I., Cab Canul, M. G., Ayil Carrillo, J. S. (2019). Curso virtual para la enseñanza de una asignatura de desarrollo personal. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 7 (13), 61-69. Recuperado de: https://www.riti.es/ojs2018/inicio/index.php/riti/article/view/162/224
Riverón Rodrígeuz, G. (2016). La cultura digital en la sociedad moderna. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 4 (8), 1-6. Recuperado de: https://www.riti.es/ojs2018/inicio/index.php/riti/article/view/9/html
Rivas, A. (2020). Pedagogía de la excepción ¿Cómo educar en la pandemia? Buenos Aires: Universidad de San Andrés. Recuperado de: https://www.fundacionluminis.org.ar/biblioteca/pedagogia-de-la-excepcion- como-educar-en-la-pandemia
García Sánchez, M. R., Reyes, J., Godínez Alarcón, G. (2017). Las Tic en la educación superior, innovaciones y retos. Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas: RICSH, 6 (12) 299- 316. doi: http://dx.doi.org/10.23913/ricsh.v6i12.135
Morán, L. (2012). Blended-learning. Desafío y oportunidad para la educación actual. Revista Electrónica de Investigación Educativa, (39), 1-19. doi: https://doi.org/10.21556/edutec.2012.39.371
Ayil Carrillo, J. S. (2018). Entorno virtual de aprendizaje: una herramienta de apoyo para la Enseñanza de las matemáticas. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 6, (11), 34-39. Recuperado de: https://www.riti.es/ojs2018/inicio/index.php/riti/article/view/84/75
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Investigación en Tecnologías de la Información

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global del conocimiento.
El texto publicado en la Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI) se distribuye bajo la licencia Creative Commons (CC BY-NC), que permite a terceros utilizar lo publicado citando a los autores del trabajo y a RITI, pero sin hacer uso del material con propósitos comerciales.