Design of an application as a support tool for the teaching-learning of basic algebra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.09.18.006

Keywords:

Algebra, Application, Tool, Teaching, Learning

Abstract

Algesquares is an innovative method based on the algebraic tiles created by Caleb Gattegno, which seeks a more dynamic student experience, instead of teaching algebra by the traditional method. The present work aimed to present the design of an application that functions as a teaching tool for students and teachers, in Basic Algebra topics, through a board with colored cards marked with a positive and negative sign that solve issues such as reduction of terms like, multiplication, factoring, etc. Students will be the protagonists of their own learning and will play an active role in and out of the classroom, obtaining points through solving interactive algebraic exercises, increasing levels and difficulty. Algesquares, seeks to capture the student's attention, motivate and interest them, encouraging students to be self-taught, advancing in the application gradually and advancing at their own pace, building meaningful learning in students, developing mathematical skills, knowledge and skills, to continue their school training.

References

Planea. (2016). Estadísticas de resultados 2016. Recuperado de: http://planea.sep.gob.mx/ms/estadisticas_2016/

Flores Torres, I., González Cruz, G., Rodríguez Rivera, I. (2013). Estrategias de enseñanza para abatir la apatía del alumno de secundaria. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, (10), 1-8. Recuperado de: http://1-11.ride.org.mx/index.php/RIDESECUNDARIO/article/view/316/309

Maz Machado, A. (2012). TIC y matemáticas: una integración en continuo progreso. Revista de educación Mediática y TIC (Edmetic), 1 (2), 4-6. doi: https://doi.org/10.21071/edmetic.v1i2.2848

Carvajal Peraza, L. J., Covarrubias Santillán, J. M., González Zúñiga, J. J., Uriza Peraza, J. J. (2019). Uso de tecnología en el aprendizaje de matemáticas universitarias. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 7 (13), 77-82. Recuperado de: https://www.riti.es/ojs2018/inicio/index.php/riti/article/view/171/299

Mathies. (2019). Algebra Tiles by Mathies. Recuperado de: https://play.google.com/store/apps/details?id=air.ca.mathclips.algebratiles&hl=es_CL

Aguilar Navarro, M. E., Ventura Ventura, W. A., De Jesús Argueta, A., Hernández Acosta, J. A. (2016). Algeblocks (Tesis de Licenciatura). Universidad Gerardo Barrios Facultad de Ciencias Empresariales y Tecnología. Recuperado de: https://www.ugb.edu.sv/component/rsfiles/descargar-archivo/archivos.html?path=Investigaciones%2B2016%252FALGEBLOCKS.pdf&Itemid=464

Soto, F., Mosquera, S., Gómez, C. P. (2005). La Caja de Polinomios. Matemáticas: Enseñanza Universitaria, 13 (1), 83-97. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/468/46800108.pdf

López Barraza, L. M. (2017). Políticas educativas para el uso de TIC en la enseñanza: inclusión de flipped classroom. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 5 (10), 7-12. Recuperado de: https://www.riti.es/ojs2018/inicio/index.php/riti/article/view/5/2

Ayil Carrillo, J. S. (2018). Entorno virtual de aprendizaje: una herramienta de apoyo para la enseñanza de las matemáticas. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 6 (11), 34-39. Recuperado de https://www.riti.es/ojs2018/inicio/index.php/riti/article/view/84/75

Bernabé Rondón, A., Mora Avila, O. M., Machado Figueroa, O. G., Romero Rodríguez, R. (2017). Puesta en práctica de las aulas virtuales, en la formación de los estudiantes universitarios. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 5 (9), 48-54. Recuperado de: https://www.riti.es/ojs2018/inicio/index.php/riti/article/view/39/35

Lavín Zatarain, S., Zaldívar Colado, A., Rodelo Moreno, J. A., Zaldívar Martínez, J. J. (2019). Utilización del smartphone por estudiantes del nivel superior. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 7(14), 89-97. Recuperado de: https://www.riti.es/ojs2018/inicio/index.php/riti/article/view/209/320

Published

2021-05-20

How to Cite

Cortés Velazquez, F., Castillo Quiroz, G., Cruz Luna, M., & Hernández Cabrera, H. (2021). Design of an application as a support tool for the teaching-learning of basic algebra. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 9(18), 62–76. https://doi.org/10.36825/RITI.09.18.006

Issue

Section

Artículos