Design of an application as a support tool for the teaching-learning of basic algebra
DOI:
https://doi.org/10.36825/RITI.09.18.006Keywords:
Algebra, Application, Tool, Teaching, LearningAbstract
Algesquares is an innovative method based on the algebraic tiles created by Caleb Gattegno, which seeks a more dynamic student experience, instead of teaching algebra by the traditional method. The present work aimed to present the design of an application that functions as a teaching tool for students and teachers, in Basic Algebra topics, through a board with colored cards marked with a positive and negative sign that solve issues such as reduction of terms like, multiplication, factoring, etc. Students will be the protagonists of their own learning and will play an active role in and out of the classroom, obtaining points through solving interactive algebraic exercises, increasing levels and difficulty. Algesquares, seeks to capture the student's attention, motivate and interest them, encouraging students to be self-taught, advancing in the application gradually and advancing at their own pace, building meaningful learning in students, developing mathematical skills, knowledge and skills, to continue their school training.
References
Planea. (2016). Estadísticas de resultados 2016. Recuperado de: http://planea.sep.gob.mx/ms/estadisticas_2016/
Flores Torres, I., González Cruz, G., Rodríguez Rivera, I. (2013). Estrategias de enseñanza para abatir la apatía del alumno de secundaria. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, (10), 1-8. Recuperado de: http://1-11.ride.org.mx/index.php/RIDESECUNDARIO/article/view/316/309
Maz Machado, A. (2012). TIC y matemáticas: una integración en continuo progreso. Revista de educación Mediática y TIC (Edmetic), 1 (2), 4-6. doi: https://doi.org/10.21071/edmetic.v1i2.2848
Carvajal Peraza, L. J., Covarrubias Santillán, J. M., González Zúñiga, J. J., Uriza Peraza, J. J. (2019). Uso de tecnología en el aprendizaje de matemáticas universitarias. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 7 (13), 77-82. Recuperado de: https://www.riti.es/ojs2018/inicio/index.php/riti/article/view/171/299
Mathies. (2019). Algebra Tiles by Mathies. Recuperado de: https://play.google.com/store/apps/details?id=air.ca.mathclips.algebratiles&hl=es_CL
Aguilar Navarro, M. E., Ventura Ventura, W. A., De Jesús Argueta, A., Hernández Acosta, J. A. (2016). Algeblocks (Tesis de Licenciatura). Universidad Gerardo Barrios Facultad de Ciencias Empresariales y Tecnología. Recuperado de: https://www.ugb.edu.sv/component/rsfiles/descargar-archivo/archivos.html?path=Investigaciones%2B2016%252FALGEBLOCKS.pdf&Itemid=464
Soto, F., Mosquera, S., Gómez, C. P. (2005). La Caja de Polinomios. Matemáticas: Enseñanza Universitaria, 13 (1), 83-97. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/468/46800108.pdf
López Barraza, L. M. (2017). Políticas educativas para el uso de TIC en la enseñanza: inclusión de flipped classroom. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 5 (10), 7-12. Recuperado de: https://www.riti.es/ojs2018/inicio/index.php/riti/article/view/5/2
Ayil Carrillo, J. S. (2018). Entorno virtual de aprendizaje: una herramienta de apoyo para la enseñanza de las matemáticas. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 6 (11), 34-39. Recuperado de https://www.riti.es/ojs2018/inicio/index.php/riti/article/view/84/75
Bernabé Rondón, A., Mora Avila, O. M., Machado Figueroa, O. G., Romero Rodríguez, R. (2017). Puesta en práctica de las aulas virtuales, en la formación de los estudiantes universitarios. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 5 (9), 48-54. Recuperado de: https://www.riti.es/ojs2018/inicio/index.php/riti/article/view/39/35
Lavín Zatarain, S., Zaldívar Colado, A., Rodelo Moreno, J. A., Zaldívar Martínez, J. J. (2019). Utilización del smartphone por estudiantes del nivel superior. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 7(14), 89-97. Recuperado de: https://www.riti.es/ojs2018/inicio/index.php/riti/article/view/209/320
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Investigación en Tecnologías de la Información
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global del conocimiento.
El texto publicado en la Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI) se distribuye bajo la licencia Creative Commons (CC BY-NC), que permite a terceros utilizar lo publicado citando a los autores del trabajo y a RITI, pero sin hacer uso del material con propósitos comerciales.