University professors and blended learning from the perspective of the students
DOI:
https://doi.org/10.36825/RITI.09.18.003Keywords:
University Professors, Blended Learning, Higher EducationAbstract
This article is developed with the purpose of making possible the strengthening of the diversification of educational modalities and institutional decision-making in the Autonomous University of Baja California. The results of a descriptive exploratory study are shared, which contributes in a relevant way to the construction of a diagnosis of current needs for specific teacher training for the operation and assurance of educational quality in blended learning. It reflects on the origin of the blended modality, its current configuration and characterization in the institution, as well as an initial quantitative exploration of the training needs of teachers who operate in this modality, from the perspective of the students. It is reiterated that teachers from all over the world, particularly those of higher education, must be prepared to guide future generations for the appropriation of their learning processes, with a positive attitude and developing technological skills.
References
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (2018). UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. Recovered from: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265721
Universidad Autónoma de Baja California (UABC). (2019). Plan de Desarrollo Institucional 2019-2023. Recovered from: http://www.uabc.mx/planeacion/pdi/2019-2023/PDI_2019-2023.pdf
Universidad Autónoma de Baja California (UABC). (2018). Modelo educativo de la Universidad Autónoma de Baja California. Recovered from: http://www.uabc.mx/planeacion/cuadernos/ModeloEducativodelaUABC2018.pdf
Universidad Autónoma de Baja California (UABC). (2018). Estatuto escolar de la Universidad Autónoma de Baja California. Recovered from: http://sriagral.uabc.mx/Externos/AbogadoGeneral/Reglamentos/Estatutos/03_EstatutoEscolarUABC_ReformasDic032018.pdf
Bosco, M. D., Barrón, H. (2008). La educación a distancia en México: Narrativa de una historia silenciosa. México: SUAFyL, UNAM.
Botello, L. R., Cázares, S. (1998). Programa de Desarrollo de la Educación Semiescolarizada y a Distancia. (unpublished manuscript). México: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Autónoma de Baja California.
Botello, L. R., Vázquez, J. (2017). La Modalidad Semiescolarizada de Estudios de la Facultad de Ciencias Humanas (unpublished manuscript). Mexico: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Autónoma de Baja California.
Botello, L. R., Cázares, S. (1998). Propuesta y presupuesto del proyecto “Innovación para la atención diversificada a la demanda de la Licenciatura en Sociología”. (unpublished manuscript). México: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Autónoma de Baja California.
Castellanos Ramírez, J. C., Niño Carrasco, S. A. (2020) Memoria histórica de la licenciatura en Ciencias de la Educación impartida en la Facultad de Ciencias Humanas de la Universidad Autónoma de Baja California. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11 (732), 1-17. doi: https://www.rediech.org/ojs/2017/index.php/ie_rie_rediech/article/view/732/983
Universidad Autónoma de Baja California (UABC). (2018). Plan de desarrollo 2018 – 2022 Facultad de Ciencias Humanas de la UABC. Recovered from: http://fch.mxl.uabc.mx/plan-de-desarrollo/
De Lange, P., Neumann, A. T., Nicolaescu, P., Klamma, R. (2018). An Integrated Learning Analytics Approach for Virtual Vocational Training Centers. International Journal of Interactive Multimedia and Artificial Intelligence, 5 (2), 32-38. doi: http://dx.doi.org/10.9781/ijimai.2018.02.006
Moreno Guerrero, A. J. (2019) Estudio bibliométrico de la producción científica en Web of Science: Formación Profesional y blended learning. Píxel-BIT Revista de Medios y Educación, (56), 149-168. doi: dhttps://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i56.08
Ruiz Bolivar, C. (2011). Tendencias actuales en el uso del B-Learning: un análisis en el contexto del Tercer Congreso Virtual Iberoamericano sobre la Calidad en Educación a Distancia. Investigación y Postgrado, 26 (1), 9-30. Recovered from: https://www.redalyc.org/pdf/658/65828406002.pdf
Sánchez Olavarría, C. (2014). B-learning como estrategia para el desarrollo de compe¬tencias. El caso de una universidad privada. Revista Iberoamericana de Educación, 67 (1), 85-100. doi: https://doi.org/10.35362/rie671265
Ruhalahti, S., Korhonen, A. M., Rasi, P. (2017). Authentic, dialogical knowledge construction: a blended and mobile teacher education programme. Educational Research, 59 (4), 373-390. doi: https://doi.org/10.1080/00131881.2017.1369858
García Aretio, L. (2018). Blended learning y la convergencia entre la educación presencial y a distancia. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21 (1), 25-32. doi: https://doi.org/10.5944/ried.21.1.19683
Del Hierro, E. (2014). El profesor universitario de cursos virtual-presencial. Opinión de estudiantes y maestros sobre el perfil docente para b-learning (Doctoral Thesis). Instituto Tecnológico de Sonora. Sonora, México. Recovered from: https://www.itson.mx/publicaciones/Documents/tesis-doct/elizabethdelhierro.pdf
Simonson, M., Smaldino, S., Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th Ed.). North Carolina: Information Age Publishing, Inc. Recovered from: https://www.academia.edu/39818858/Teaching_and_Learning_at_a_Distance_Foundations_of_Distance_Education_SIXTH_EDITION
Centro de Educación Abierta y a Distancia (CEAD). (s.f.). Modelo Instruccional de la Universidad Autónoma de Baja California. Recovered from: http://cead.mxl.uabc.mx/servicios/academicos/modelo-instruccional
Perezchica Vega, J. E., Lizalde Martínez, F. E., Sepúlveda Rodríguez, J. A. (2017). Desarrollo de competencias docentes para la educación a distancia: experiencia de una universidad pública mexicana. En M. J. Gallegos Santiango, E. Gallegos Santiago, G. Paz Alvarado, D. G. Toledo Sarracino (Ed.) Redes Académicas e Investigación Educativa (pp. 142-160). Lima, Perú: REDEM. Recovered from: http://www.reed-edu.org/wp-content/uploads/2017/11/REDES-ACAD%C3%89MICAS-DOCENCIA-E-INVESTIGACI%C3%93N-EDUCATIVA.pdf
Hernández, R., Fernández, C., Baptista M. P. (2014). Metodología de la Investigación. (6th Ed.). México: Mc Graw Hill.
Díaz Rosabal, E., Díaz Vidal, J., Gorgoso Vázquez, A., Sánchez Martínez, Y., Riverón Rodríguez, G., Santiesteban Reyes, D. (2020). La dimensión didáctica de las tecnologías de la información y las comunicaciones. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 8 (15), 8-15. doi: https://doi.org/10.36825/RITI.08.15.002
Sifuentes Ocegueda, A., Hoyos Castellanos, C., Sifuentes Ocegueda, E., Valle Escobedo, R. (2018). Evaluación del desempeño docente en instituciones de educación superior de Nayarit, México. Análisis cualitativo usando TIC. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 6 (12), 36-43. Recovered from: https://www.riti.es/ojs2018/inicio/index.php/riti/article/view/134
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Investigación en Tecnologías de la Información

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global del conocimiento.
El texto publicado en la Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI) se distribuye bajo la licencia Creative Commons (CC BY-NC), que permite a terceros utilizar lo publicado citando a los autores del trabajo y a RITI, pero sin hacer uso del material con propósitos comerciales.