Beyond algorithms: Teachers' challenges and perceptions of generative artificial intelligence in virtual education
DOI:
https://doi.org/10.36825/RITI.13.29.012Keywords:
Artificial Intelligence, Higher Education, Teaching, Perceptions, Virtual LearningAbstract
Generative Artificial Intelligence (GAI) has transformed the educational field by enabling automated content creation in a manner similar to human reasoning. This study analyzes the knowledge, use, perceptions, and challenges faced by teachers when integrating GAI into their virtual teaching practices at the Faculty of Mathematical and Physical Sciences of the University of Guayaquil. Using a quantitative approach with a non-experimental, descriptive, and cross-sectional design, the research involved a sample of 132 teachers, selected from a total of 201 through probabilistic sampling, ensuring a 95% confidence level and a 5% margin of error. The results reveal a growing interest in GAI but also significant barriers such as a lack of training, the absence of institutional regulations, and ethical concerns. The study highlights the need for specific teacher training programs in GAI and the implementation of institutional policies to regulate its use. Furthermore, it is recommended to continue investigating the factors influencing the adoption of these tools to enhance their application in virtual education and optimize student learning.
References
Galván Fernández, C., Calderón-Garrido, D. (2024). De la educabilidad a la aceptabilidad tecnológica y la alfabetización en inteligencia artificial: validación de un instrumento. DigitalEducationReview (45), 8-14. https://doi.org/10.1344/der.2024.45.8-14
García Cuevas, J., Alor Dávila, L., Cisneros Del Toro, Y. (2023). Percepción de los tutores virtuales sobre el impacto de la inteligencia artificial en la educación universitaria. Company Games & Business Simulation Academic Journal, 3 (1), 49-58. http://uajournals.com/ojs/index.php/businesssimulationjournal/article/view/1439
Franganillo, J., Lopesoza, C., Salse, M. (2023). La inteligencia artificial generativa en la docencia universitaria. Universitat de Barcelona. https://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/202932
Gallent Torres, C., Zapata González, A., Ortego Hernando, J. (2023). El impacto de la inteligencia artificial generativa en educación superior: una mirada desde la ética y la integridad académica. Relieve. Investigación y evaluación educativa, 29 (2), 1-20. https://doi.org/https://doi.org/10.30827/relieve.v29i2.29134
García-Peñalvo, F. (2023). Redefiniendo la relación del profesorado con la inteligencia artificial. II Congreso Internacional de Educación Superior (IDEIN). Cuenca, Ecuador. https://doi.org/10.5281/zenodo.10076280
Parra Bernal, L., Menjura Escobar, M., Pulgarín Puerta, L., Gutiérrez, M. (2021). Las prácticas pedagógicas. Una oportunidad para innovar en la educación. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 17(1), 70–94. https://doi.org/10.17151/rlee.2021.17.1.5
Arreola, A., Palmares, G., Ávila, G. (2019). La práctica pedagógica desde la socioformación. Revista Argentina de Educación Superior: RAES, 11 (18), 74-87. https://revistas.untref.edu.ar/index.php/raes/issue/view/raes18
Alfaro Salas, H., Díaz Porras, J. (2024). Percepción de los docentes sobre el uso ético de la inteligencia artificial en su labor educativa. Innovaciones educativas, 26 (41), 63–77. https://doi.org/10.22458/ie.v26i41.4952
Andreoli, S., Perillo, L., Aubert, E., Cherbavaz, M. C. (2024). Entre humanos y algoritmos: percepciones docentes sobre la exploración con IAG en la Enseñanza del Nivel Superior. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (37), 63-77. https://doi.org/10.24215/18509959.37.e6
Bernilla Rodriguez, E. (2024). Docentes ante la inteligencia artificial en una universidad pública del norte del Perú. Educación, 33 (64), 8-28. https://doi.org/10.18800/educacion.202401.M001
Kap, M. (2024). Desafiando las fronteras de la enseñanza: un análisis crítico de la inteligencia artificial generativa en la educación. https://www.zonadocs.mx/2024/01/22/desafiando-las-fronteras-de-la-ensenanza-un-analisis-critico-de-la-inteligencia-artificial-generativa-en-la-educacion/
Perezchica-Vega, J., Sepúlveda-Rodríguez, J., Román-Méndez, A. D. (2024). Inteligencia artificial generativa en la educación superior: usos y opiniones de los profesores European. Public & Social Innovation Review, 9, 1-20. https://doi.org/10.31637/epsir-20
García-Peñalvo, F., Llorens-Largo, F., Vidal, J. (2024). La nueva realidad de la educación ante los avances de la inteligencia artificial generativa. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27 (1). https://doi.org/10.5944/ried.27.1.377), 9-39
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. [UNESCO]. (2024). Guía para el uso de IA generativa en educación e investigación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000389227
Bellettini Vela, G., Mora Naranjo, B., Ríos Quinte, R., Egas Villafuerte, V., López Velasco, J. (2024). Inclusión de la inteligencia artificial en la docencia universitaria. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5 (1), 905-918. https://doi.org/10.56712/latam.v5i1.1642
Oviedo, G. L. (2024). La definición del concepto de percepción en psicología con base en la teoría Gestalt. Revista de estudios sociales, 1 (18), 89-96. https://doi.org/10.7440/res18.2004.08
Antonietti , C., Cattaneo, A., Amenduni, F. (2022). Can Teachers’ Digital Competence Influence Technology Acceptance in Vocational Education? Computers in Human Behavior, 132, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107266
Jiménez Banchon, A., Ramírez-Anormaliza, R. (2024). Uso de la inteligencia artificial entre profesores de educación básica superior en Ecuador. Revista Científica Conectividad, 5 (3), 30-43. https://doi.org/10.37431/conectividad.v5i3.148
Segarra Ciprés, M., Grangel Seguer, R., Belmonte Fernández, O. (2024). ChatGPT como herramienta de apoyo al aprendizaje en la educación superior: una experiencia docente. Tecnología, Ciencia y Educación, (28), 7-44. https://doi.org/10.51302/tce.2024.19083
Maldonado Reyes, F., Alvarez Ochoa, R., Maldonado Cordova, P., Cordero Cordero, G., Capote Janares, M. (2023). Metodología de la Investigación de la teoria a la práctica. Puerto Madero.
Rodríguez-Rodríguez, J., Reguant-Álvarez, M. (2020). Calcular la fiabilidad de un cuestionario o escala mediante el SPSS: el coeficiente alfa de Cronbach. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 13 (2), 1–13. https://doi.org/10.1344/reire2020.13.230048
Chao-Rebolledo, C., Rivera-Navarro, M. (2024). Usos y percepciones de herramientas de inteligencia artificial en la educación superior en México. Revista Ibero-americana de Educación, 95 (1), 57-72. https://doi.org/10.35362/rie9516259
Larico Hanco, R. (2024). Impacto de la inteligencia artificial generativa Chatgpt en la enseñanza universitaria. SciELO Preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.9332
Sánchez Vera, M. M. (2023). La inteligencia artificial como recurso docente: usos y posibilidades para el profesorado. Educar, 60 (1), 33-47. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1810
Sosa de Wood, P. N., Jiménez Chaves, V. E., Riego Esteche, A. (2024). Análisis de la percepción de los profesores respecto al uso de la inteligencia artificial. Revista EDUCA UMCH, 24, 66-77. https://doi.org/10.35756/educaumch.202424.293
Tramallino, C. P., Zeni, A. M. (2024). Avances y discusiones sobre el uso de inteligencia artificial (IA) en educación. Educación, 33 (64), 29-54. https://dx.doi.org/10.18800/educacion.202401.m002
Davis, F., Bagozzi, R. P., Warshaw, P. R. (1989). Aceptación del usuario de la tecnología informática: una comparación de dos modelos teóricos. Ciencias de la Gestión, 35 (8), 982-1003. https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
Gómez-Zermeño, M. (2023). Inteligencia Artificial. Conceptos clave y tendencias para la innovación educativa. Editorial Transdigital. https://doi.org/10.56162/transdigitalb22
Álvarez Cazares, M. J. (2024). Inteligencia artificial como estrategia en la educación superior. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 12 (26), 108–116. https://doi.org/10.36825/RITI.12.26.009
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de Investigación en Tecnologías de la Información

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global del conocimiento.
El texto publicado en la Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI) se distribuye bajo la licencia Creative Commons (CC BY-NC), que permite a terceros utilizar lo publicado citando a los autores del trabajo y a RITI, pero sin hacer uso del material con propósitos comerciales.