Artificial intelligence as a strategy in higher education
DOI:
https://doi.org/10.36825/RITI.12.26.009Keywords:
Artificial Intelligence, Higher Education, Personalized Learning, Data Privacy, InsensitivityAbstract
Artificial intelligence (AI) is becoming a key tactic in higher education to enhance teaching and learning processes. This study aims to assess student's thinking about implementing AI in their academic experiences. A qualitative approach was conducted with students from the Autonomous University of Sinaloa, considering it as one of the higher education institutions, focusing on their level of knowledge, expectations, and various concerns about its use. The results highlight that most students are aware of the various potential applications of AI in education, with significant variations in acceptance and trust towards it. Students recognize advantages such as personalized learning and administrative efficiency but also express concerns about data privacy and potential insensitivity in education. The findings indicate that for AI to have a substantial positive impact on higher education, it is essential to consider both the expectations and concerns of students, and to promote an equitable and ethical integration of this technology into educational processes.
References
Norman-Acevedo, E. (2023). La inteligencia artificial en la educación: una herramienta valiosa para los tutores virtuales universitarios y profesores universitarios. Panorama, 17 (32), 1-11. https://doi.org/10.15765/pnrm.v17i32.3681
Lerís, D., Sein-Echaluce, M. L. (2011). La personalización del aprendizaje: un objetivo del paradigma educativo centrado en el aprendizaje. Arbor, 187 (Extra_3), 123-134. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.extra-3n3135
Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L. A., Garro-Aburto, L. L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 7 (2), 536–568. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274
Aznarte Cabezudo, J. L. (2020). Consideraciones éticas en torno al uso de tecnologías basadas en datos masivos en la UNED. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23 (2), 237-252. https://www.redalyc.org/journal/3314/331463171012/html/
Llerena Aguilar, P., Ruiz Casares, T., Proaño Merino, V., Ashqui Sisalema, M., Ayala Martínez, M., Carrera Yacchirema, A., Chanaluisa Chanaluisa, G., Chiluisa Chicaiza, C., Moya Moya, I., Quilligana Gordon, G. (2024). Desarrollo y evaluación de un algoritmo educativo basado en inteligencia artificial para mejorar la enseñanza de la división en estudiantes de secundaria utilizando Python y Google Cola. Polo del Conocimiento, 9 (1), 940-956. doi:https://doi.org/10.23857/pc.v9i1.6416
Rodríguez Chávez, M. H. (2021). Sistemas de tutoría inteligente y su aplicación en la educación superior. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11 (22), 1-25. https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.848
Torres, C. G., Zapata-González, A., Hernando, J. O. (2023). The impact of Generative Artificial Intelligence in higher education: a focus on ethics and academic integrity. RELIEVE-Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 29 (2), 1-19. http://doi.org/10.30827/relieve.v29i2.29134
Camacho Ubal, M., Tambasco, P., Martínez, S., García Correa, M. (2023). El impacto de la Inteligencia Artificial en la educación. Riesgos y potencialidades de la IA en el aula. RiiTE Revista interuniversitaria de investigación en Tecnología Educativa 15 (2023), 41-57. https://doi.org/10.6018/riite.584501
Lugo Sánchez, L. J. (2023). Guía para Uso Ético de la Inteligencia Artificial: Una Propuesta para la Investigación y Educación. Editorial Amazon.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Investigación en Tecnologías de la Información

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global del conocimiento.
El texto publicado en la Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI) se distribuye bajo la licencia Creative Commons (CC BY-NC), que permite a terceros utilizar lo publicado citando a los autores del trabajo y a RITI, pero sin hacer uso del material con propósitos comerciales.