Barriers of generative artificial intelligence in higher education student. Teacher perception

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.12.25.003

Keywords:

Higher Education, Artificial Intelligence, Chatbot

Abstract

This research aims to explore and deeply understand teachers' perceptions of integrating Artificial Intelligence, based explicitly on chatbots, in higher education. The study seeks to identify and analyze the perceived barriers teachers face when using this technology and their opinions on potential benefits and associated ethical challenges. The research adopts a qualitative, exploratory approach with a field design. The primary outcome of the responses is the duality of opinions regarding the benefits and risks associated with AI in the academic sphere. The conclusion drawn from the responses underscores the urgent need to address the ethical and legal risks associated with the misuse of AI, particularly in academic research.

References

UNESCO. (2021). La inteligencia artificial en la educación. https://es.unesco.org/themes/tic-educacion/inteligencia-artificial

Bryson, J. J. (2020). La última década y el futuro del impacto de la IA en la sociedad. https://www.bbvaopenmind.com/articulos/la-ultima-decada-y-el-futuro-del-impacto-de-la-ia-en-la-sociedad/

Goldcheidt, O. (2023). La inteligencia artificial (IA) y su impacto en la educación universitaria. https://portal.ucm.cl/noticias/opinion-la-inteligencia-artificial-ia-impacto-la-educacion-universitaria

Díaz Arce, D. (2016). Plagio académico en estudiantes de bachillerato: ¿qué detecta Turnitin? RUIDERAe: Revista de Unidades de Información, (9), 1-31.

https://revista.uclm.es/index.php/ruiderae/article/view/1146

Escalante, J. L., Martínez, S. (2022). Causas del plagio académico en estudiantes universitarios de educación: percepción docente de una universidad dominicana. Revista EDUCARE-UPEL-IPB-Segunda Nueva Etapa 2.0, 26 (3), 47-62. https://doi.org/10.46498/reduipb.v26i3.1814

Díaz Arce, D. (2015). El uso de Turnitin con retroalimentación mejora la probidad académica de estudiantes de bachillerato. Ciencia, docencia y tecnología, 26 (51), 197-216.

https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14542676009

Marcano, E. J. (2023). ¿Podrán Convivir la inteligencia artificial y las universidades?

https://es.linkedin.com/pulse/podr%C3%A1n-convivir-la-inteligencia-artificial-y-las-eric-jos%C3%A9-marcano-v-

Vera, F. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación superior: Desafíos y oportunidades. Revista Electrónica Transformar, 4 (1), 17-34.

https://www.revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/84/44

Marcos Rodríguez, M. A., Álvarez Rubio, A. M., Aguado Lingán, A. M., Paz Rubio, D. E., Saldaña Bocanegra, J. C., Carrillo Flores, J. W. (2023). Inteligencia Artificial en la educación digital y los resultados de la valoración del aprendizaje. Editorial Mar Caribe. https://doi.org/10.31219/osf.io/c3pmd

Diéguez, A. (2022). La búsqueda tecnológica del mejoramiento humano. Editorial Herder.

https://herder.com.mx/es/libros-books/transhumanismo/antonio-dieguez/herder

Miailhe, N., Lannquist, Y. (2018). Un desafío de gobernanza mundial. Integración & comercio, (44), 218-231. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6551945

Leyva Vázquez, M. Y., Escobar Jara, R., Espin Riofrio, C. H., Pérez Teruel, K. (2018). Facebook como herramienta para el aprendizaje colaborativo de la inteligencia artificial. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 9 (1), 27-36. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6595066

Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L. A., & Garro-Aburto, L. L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos y representaciones, 7 (2), 536-568.

http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274

Badaró, S., Ibañez, L. J., Agüero, M. J. (2013). Sistemas expertos: fundamentos, metodologías y aplicaciones. Ciencia y tecnología, (13), 349-364. http://dx.doi.org/10.18682/cyt.v1i13.122

Valentín-Bravo, F. J., Mateos-Álvarez, E., Usategui-Martín, R., Andrés-Iglesias, C., Pastor-Jimeno, J.C., Pastor-Idoate, S. (2023). Integrando la inteligencia artificial y los nuevos modelos de lenguaje En oftalmología: Complicaciones del uso del aceite de silicona en cirugía vítreo-retiniana. Archivos de la Sociedad Española de Oftalmología, 98 (5), 298-303. https://doi.org/10.1016/j.oftal.2023.03.010

Gorospe‐Sarasúa, L., Muñoz-Olmedo, J., Portero, F. S., De Luis‐García, R. (2022). Retos de la formación en radiología en la era de la inteligencia artificial. Radiología, 64 (1), 54-59.

https://doi.org/10.1016/j.rx.2020.10.003

Martínez-Comesaña, M., Rigueira-Díaz, X., Larrañaga-Janeiro, A., Martínez-Torres, J., Ocarranza-Prado, I., Kreibel, D. (2023). Impacto de la inteligencia artificial en los métodos de evaluación en la educación primaria y secundaria: revisión sistemática de la literatura. Revista De Psicodidáctica, 2 8(2), 93-103. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2023.06.001

Terán Torres, H. (2023). La implementación de la inteligencia artificial en la enseñanza de la programación. Un estudio sobre el uso ético de ChatGPT en el aula. Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería. Cartagena de Indias, Colombia. https://doi.org/10.26507/paper.2768

Díaz Arce, D. (2023). Plagio IA en estudiantes de bachillerato: un problema real. Revista innova educación, 5 (2), 108-116. https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/845

García Sánchez, O. V. (2023). Uso y percepción de ChatGPT en la educación superior. Revista de investigación en tecnologías de la información (RITI), 11 (23), 98-107. https://doi.org/10.36825/riti.11.23.009

Atencio-González, R. E., Bonilla-Ron, D. E., Miles-Flores, M. V., López-Zavala, S. Á. (2023). Chat GPT como Recurso para el Aprendizaje del Pensamiento Crítico en Estudiantes Universitarios. CIENCIAMATRIA, 9 (17), 36-44. https://doi.org/10.35381/cm.v9i17.1121

Vera, F. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación superior: Desafíos y oportunidades. Transformar, 4 (1), 17-34. https://www.revistatransformr.cl/index.php/transformar/article/view/84

Jara, I., Ochoa, J. M. (2020). Usos y efectos de la inteligencia artificial en educación. Banco Interamericano de Desarrollo (BID). https://doi.org/10.18235/0002380

Sanabria-Navarro, J. R., Silveira-Pérez, Y., Pérez-Bravo, D. D., Cortina-Núñez, M. J. (2023). Incidencias de la inteligencia artificial en la educación contemporánea. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 31 (77), 1-11. https://doi.org/10.3916/C77-2023-08

Joison, A. N., Barcudi, R. J., Majul, E. A., Ruffino, S. A., De Mateo Rey, J. J., Joison, A. M., Baiardi, G. (2021). La inteligencia artificial en la educación médica y la predicción en salud. Revista Methodo. Investigación Aplicada a las Ciencias Biológicas, 6 (1), 44-50. https://doi.org/10.22529/me.2021.6(1)07

Published

2024-04-17

How to Cite

Morán-Ortega, S.-A., Ruiz-Tirado, S.-G., Simental-López, L.-M., & Tirado-López, A.-B. (2024). Barriers of generative artificial intelligence in higher education student. Teacher perception. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 12(25), 26–37. https://doi.org/10.36825/RITI.12.25.003

Issue

Section

Artículos