Didactic strategy to favor the virtual teaching-learning process in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.36825/RITI.10.20.002Keywords:
Didactic Strategy, Virtual Teaching-Learning, Initial EducationAbstract
The research approached virtual training in early childhood education children starting from the need to find didactic strategies considered pertinent under the online study modality, the objective was to propose playful virtual activities based on the teacher-student-family integration to favor the virtual teaching-learning process in children from 4 to 5 years old belonging to sub-level 2 of the Augusta Ugalde Alcívar Fiscal Early Childhood Education Center in the city of Portoviejo. The inquiry for the realization of the article was carried out under a social-critical paradigm with the participatory action research methodology, with a qualitative approach; for data collection the technique of interview and observation with their respective instruments was used; it was carried out with a sample of the general population, randomly delimited in a probabilistic manner. Among the main findings of the article, it was evidenced that the use of didactic strategies that favor the virtual teaching-learning process of children in early education is relevant, highlighting that TIC provide many of them; created from playful activities, considered as a contribution to teaching. It is concluded that the teacher-student-family must work in correlation for the good of the children so that they reach the desired learning.
References
Martínez, M. (2021). Realidades y retos en el uso de las TIC en educación, por la emergencia sanitaria provocada por el COVID-19. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 9 (19), 73-88. doi: https://doi.org/10.36825/RITI.09.19.006
Escalante, G. (2020). Estrategias de involucramiento y comunicación entre docentes y padres de familia: un estudio de caso. TLA-MELAUA – REVISTA DE CIENCIAS SOCIALES, 14 (48), 175-193. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7546114
Moreno, W., Velázquez, M. (2017). Estrategia Didáctica para Desarrollar el Pensamiento Crítico. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15 (2), 53-73. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/551/55150357003.pdf
Pérez, C., Suárez, R., Rosillo, N. (2018). La educación virtual interactiva, el paradigma del futuro. Atenas, 44 (4), 144-151. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478055154009
Crisol-Moya, E., Herrera-Nieves, L., Montes-Soldado, R. (2020). Educación virtual para todos: una revisión sistemática. Education in the Knowledge Society (EKS), 21, 1-13. doi: https://doi.org/10.14201/eks.23448
Páez Barón, E. M., Corredor Camargo, E. S., Fonseca Carreño, J. A. (2015). Evaluación del uso de herramientas sincrónicas y asincrónicas en procesos de formación de las ciencias. Revista Ciencia y Agricultura, 13 (1), 77-90. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5560523
Flores Flores, J., Ávila Ávila, J., Rojas Jara, C., Sáez González, F., Acosta Trujillo, R., Díaz Larenas, C. (2017). Estrategias didácticas para el aprendizaje significativo en contextos universitarios. Chile: Universidad de Concepción.
Vialart Vidal, M. N. (2020). Estrategias didácticas para la virtualización del proceso de enseñanza aprendizaje en tiempos de COVID-19. Educación Médica Superior, 34 (3), 1-10. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v34n3/1561-2902-ems-34-03-e2594.pdf
Cedeño, E., Murillo, J. (2019). Entornos virtuales de aprendizaje y su rol innovador en el proceso de enseñanza. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4 (1), 119-127. Recuperado de https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/2156/2275
Gisbert Cervera, M., Adell Segura, J., Rallo Moya, R., Bellver Torlá, A. (2018). Entornos virtuales de enseñanza aprendizaje: El proyecto Get. Cuadernos de Documentación Multimedia, 6 (7), 24-35. Recuperado de: https://revistas.ucm.es/index.php/CDMU/article/view/59135
Ministerio de Educación. (2014). Currículo de Educación Inicial. Recuperado de https://educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2016/03/CURRICULO- DE-EDUCACION-INICIAL.pdf
Cerdas Núñez, J., Polanco Hernández, A., Rojas Núñez, P. (2002). El niño entre cuatro y cinco años: características de su desarrollo socioemocional, psicomotriz y cognitivo-lingüístico. Revista Educación, 26 (1), 169-182. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44026114
Razeto, A. (2016). El involucramiento de las familias en la educación de los niños: Cuatro reflexiones para fortalecer la relación entre familias y escuelas. Páginas de Educación, 9 (2), 184-201. Recuperado de: http://www.scielo.edu.uy/pdf/pe/v9n2/v9n2a07.pdf
UNICEF. (2017). La primera infancia importa para cada niño. Recuperado de: https://www.unicef.org/peru/sites/unicef.org.peru/files/201901/La_primera_infancia_importa_para_cada_nino_UNICEF.pdf
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., Baptista Lucio, M. P. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill Education.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Investigación en Tecnologías de la Información
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global del conocimiento.
El texto publicado en la Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI) se distribuye bajo la licencia Creative Commons (CC BY-NC), que permite a terceros utilizar lo publicado citando a los autores del trabajo y a RITI, pero sin hacer uso del material con propósitos comerciales.