Didactic strategy to favor the virtual teaching-learning process in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.10.20.002

Keywords:

Didactic Strategy, Virtual Teaching-Learning, Initial Education

Abstract

The research approached virtual training in early childhood education children starting from the need to find didactic strategies considered pertinent under the online study modality, the objective was to propose playful virtual activities based on the teacher-student-family integration to favor the virtual teaching-learning process in children from 4 to 5 years old belonging to sub-level 2 of the Augusta Ugalde Alcívar Fiscal Early Childhood Education Center in the city of Portoviejo. The inquiry for the realization of the article was carried out under a social-critical paradigm with the participatory action research methodology, with a qualitative approach; for data collection the technique of interview and observation with their respective instruments was used; it was carried out with a sample of the general population, randomly delimited in a probabilistic manner. Among the main findings of the article, it was evidenced that the use of didactic strategies that favor the virtual teaching-learning process of children in early education is relevant, highlighting that TIC provide many of them; created from playful activities, considered as a contribution to teaching. It is concluded that the teacher-student-family must work in correlation for the good of the children so that they reach the desired learning.

References

Martínez, M. (2021). Realidades y retos en el uso de las TIC en educación, por la emergencia sanitaria provocada por el COVID-19. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 9 (19), 73-88. doi: https://doi.org/10.36825/RITI.09.19.006

Escalante, G. (2020). Estrategias de involucramiento y comunicación entre docentes y padres de familia: un estudio de caso. TLA-MELAUA – REVISTA DE CIENCIAS SOCIALES, 14 (48), 175-193. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7546114

Moreno, W., Velázquez, M. (2017). Estrategia Didáctica para Desarrollar el Pensamiento Crítico. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15 (2), 53-73. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/551/55150357003.pdf

Pérez, C., Suárez, R., Rosillo, N. (2018). La educación virtual interactiva, el paradigma del futuro. Atenas, 44 (4), 144-151. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478055154009

Crisol-Moya, E., Herrera-Nieves, L., Montes-Soldado, R. (2020). Educación virtual para todos: una revisión sistemática. Education in the Knowledge Society (EKS), 21, 1-13. doi: https://doi.org/10.14201/eks.23448

Páez Barón, E. M., Corredor Camargo, E. S., Fonseca Carreño, J. A. (2015). Evaluación del uso de herramientas sincrónicas y asincrónicas en procesos de formación de las ciencias. Revista Ciencia y Agricultura, 13 (1), 77-90. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5560523

Flores Flores, J., Ávila Ávila, J., Rojas Jara, C., Sáez González, F., Acosta Trujillo, R., Díaz Larenas, C. (2017). Estrategias didácticas para el aprendizaje significativo en contextos universitarios. Chile: Universidad de Concepción.

Vialart Vidal, M. N. (2020). Estrategias didácticas para la virtualización del proceso de enseñanza aprendizaje en tiempos de COVID-19. Educación Médica Superior, 34 (3), 1-10. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v34n3/1561-2902-ems-34-03-e2594.pdf

Cedeño, E., Murillo, J. (2019). Entornos virtuales de aprendizaje y su rol innovador en el proceso de enseñanza. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4 (1), 119-127. Recuperado de https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/2156/2275

Gisbert Cervera, M., Adell Segura, J., Rallo Moya, R., Bellver Torlá, A. (2018). Entornos virtuales de enseñanza aprendizaje: El proyecto Get. Cuadernos de Documentación Multimedia, 6 (7), 24-35. Recuperado de: https://revistas.ucm.es/index.php/CDMU/article/view/59135

Ministerio de Educación. (2014). Currículo de Educación Inicial. Recuperado de https://educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2016/03/CURRICULO- DE-EDUCACION-INICIAL.pdf

Cerdas Núñez, J., Polanco Hernández, A., Rojas Núñez, P. (2002). El niño entre cuatro y cinco años: características de su desarrollo socioemocional, psicomotriz y cognitivo-lingüístico. Revista Educación, 26 (1), 169-182. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44026114

Razeto, A. (2016). El involucramiento de las familias en la educación de los niños: Cuatro reflexiones para fortalecer la relación entre familias y escuelas. Páginas de Educación, 9 (2), 184-201. Recuperado de: http://www.scielo.edu.uy/pdf/pe/v9n2/v9n2a07.pdf

UNICEF. (2017). La primera infancia importa para cada niño. Recuperado de: https://www.unicef.org/peru/sites/unicef.org.peru/files/201901/La_primera_infancia_importa_para_cada_nino_UNICEF.pdf

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., Baptista Lucio, M. P. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill Education.

Published

2022-01-26

How to Cite

Ponce Mera, P., & Arroyo Vera, Z. (2022). Didactic strategy to favor the virtual teaching-learning process in early childhood education. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 10(20), 18–27. https://doi.org/10.36825/RITI.10.20.002

Issue

Section

Artículos