The need for education 4.0 in Mexico to delve into industry 4.0

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.11.24.006

Keywords:

Education 4.0, Industry 4.0, Skills, Competencies

Abstract

The concept of the fourth industrial revolution or industry 4.0 was born in Germany more than 10 years ago and began to be implemented in companies in European countries seeking to improve manufacturing competitiveness, which observed the need to have human capital with different capabilities and qualities that those that were counted, which is why it is suggested that Higher Education Institutions (HEIs) begin to modify and adapt their study plans to respond to the needs of companies. The objective of this article is to expose the importance of beginning to implement technological, social and critical competencies in Mexican institutions so the students can be prepared for the needs of Industry 4.0 and become competent in 21st century jobs. A qualitative study was carried out, an analysis the data from the period 2017 to 2022 since it was found that during these years organizations worldwide published reports on the skills necessary for the jobs of the future, in turn databases of national and international organizations were studied to know the educational level of Mexico and analyze how close the population is to being competent for this industrial stage, the results showed that this is low compared to other countries, which can compromise the entry of the Mexican population to the fourth industrial revolution, the literature studied suggests that universities needs to modify their study plans, adapting teaching techniques, the role of the teacher and the student, as well as the forms of teaching and learning in order to create a workforce  competent for industry 4.0.

Author Biographies

Damaris Elizabeth Zazueta López, Universidad Autónoma de Sinaloa

Dra. Ciencias Sociales por la Universidad Autónoma de Sinaloa (UAS), Maestra en Administración Estratégica con énfasis en Dirección de Negocios Internacionales y Licenciada en Negocios y Comercio Internacional.

Docente de la Unidad Académica de Ciencias de la Comunicación y asesora del área en la Coordinación General de Planeación y Desarrollo de la de la UAS.

Campos de estudio: educación 4.0, industria 4.0, tecnología, triple hélice.

Santos López Leyva, Universidad Autónoma de Baja California

Doctor en Economía por la Universidad Nacional Autónoma de México en el área de Economía de la Ciencia y la Tecnología. Profesor de la Facultad de Economía y Relaciones Internacionales de la UABC. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores nivel III y cuenta con el reconocimiento del Perfil Deseable PRODEP de la Secretaría de Educación Pública

Salvador Abraham Romero-Rubio, Universidad Autónoma de Sinaloa

Doctorando en Ciencias Sociales de la Universidad Autónoma de Sinaloa. Auxiliar de investigación en el Parque de Innovación Tecnológica de la Universidad Autónoma de Sinaloa. Colaborador en el cuerpo académico UAS-CA-288, Innovación educativa en el marco del desarrollo administrativo de las empresas. Calle Josefa Ortiz de Domínguez S/N, Ciudad Universitaria, 80013, Culiacán Rosales, Sinaloa, México. 6673062066 salvador.fca@uas.edu.mx - https://orcid.org/0000-0002-8912-0556

References

Martínez Ruiz, X. (2019). La industria 4.0 y las pedagogías digitales: aporías e implicaciones para la educación superior. Innovación educativa, 19 (79), 7-11. https://www.ipn.mx/assets/files/innovacion/docs/Innovacion-Educativa-79/Presentaci%C3%B3n-la-industria-4.0-y-las-pedagogIas-digitales.pdf

Mendizábal Bermúdez, G., Sánchez Castañeda, A., Kurczyn Villalobos, P. (2019). Industria 4.0 Trabajo y seguridad social. Universidad Nacional Autónoma de México; Instituto de Investigaciones Jurídicas. https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/12/5645/20.pdf

Escalante Ferrer, A. E. (2019). El reto de la educación superior ante la industria 4.0. En G. Mendizábal Bermúdez, A. Sánchez-Castañeda, P. Kurczyn Villalobos (Coord.), Industria 4.0 Trabajo y seguridad social (pp. 417-440). Universidad Nacional Autónoma de México; Instituto de Investigaciones Jurídicas.

Pedroza Flores, R. (2018). La universidad 4.0 con currículum inteligente 1.0 en la cuarta revolución industrial. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9 (17), 168-194. http://dx.doi.org/10.23913/ride.v9i17.377

Calvo Fonseca, J. R. (2020). La educación 4.0 en México. Reflexiones y propuestas desde la educación superior. Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas; Corporación Universitaria Minuto de Dios. https://hdl.handle.net/10656/12697

Seldon, A., Abidoye, O. (2018). The fourth education revolution will artificial inteligence liberate or infantilise humanity. Legend Press Ltd.

Pereira, A. C., Romero, F. (2017). A review of the meanings and the implications of the Industry 4.0 concept. Procedia Manufacturing, 13, 1206-1214. https://doi.org/10.1016/j.promfg.2017.09.032

López Torres, V. G., Pérez Rivas, D. A., Galván Mendoza, O. (2020). El mercado laboral en el contexto de la cuarta revolución industrial, perfil del trabajador profesional de las ciencias administrativas: competencias y habilidades. Gestión y Estrategia, (57), 39-51. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/gye/2020n57/Lopez

Akgül, H., Ayer, Z. (2020). Examining the impact of industry 4.0 on education. Journal of Awareness, 5 (2), 159-168. https://dergipark.org.tr/tr/pub/joa/issue/54487/742382

Crăciun, I. (2021). Industry 4.0 – Training and Education Implications. Romanian Cyber Security Journal, 3 (2), 97-105. https://rocys.ici.ro/fall-2021-no-2-vol-3/industry-40-training-and-education-implications/

Schwab, K. (2020). La Cuarta Revolución Industrial. Futuro hoy, 1 (1), 6-10. https://doi.org/10.5281/zenodo.4299164

Ozköse, H., Güney, G. (2023). The effects of industry 4.0 on productivity: A scientific mapping study. Technology in Society, 75, 1-22. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2023.102368

Carmona, R., Amato Neto, J., Ascúa, R. (2020). Industria 4.0 en empresas manufactureras del Brasil. Naciones Unidas. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/46389/1/S2000735_es.pdf

Sandoval Rodríguez, D. (2018). Innovación y emprendimiento, fundamentales en la educación 4.0. https://www.uv.mx/prensa/general/innovacion-y-emprendimiento-fundamentales-en-la-educacion-4-0/

Basco, A. I., Beliz, G., Coatz, D., Garnero, P. (2018). Industria 4.0: Fabricando el Futuro. Banco Interamericano de Desarrollo. http://dx.doi.org/10.18235/0001229

Toro González, J. (2020). La docencia politécnica y la Educación 4.0. Docencia Politécnica, 1 (2), 6-8. https://www.ipn.mx/assets/files/innovacion/docs/docencia-politecnica/Docencia-Politecnica-No-2/La-docencia-politecnica-y-la-Educaci%C3%B3n-4-0.pdf

Tobar Litardo, J. E., Rodríguez Wong, C. A., Garcés Suárez, E. F. (2023). La formación de los docentes para la enseñanza de la industria 4.0 en la educación superior. RECIAMUC, 7 (2), 180-194. http://dx.doi.org/10.26820/reciamuc/7.(2).abril.2023.180-194

Baldo Moraes, E., Mahlmann Kipper, L., Hackenhaar Kellermann, A. C., Austria, L., Leivas, P., Ribas Moraes, J. A., Witczak, M. (2023). Integration of Industry 4.0 technologies with Education 4.0: advantages for improvements in learning. Interactive Technology and Smart, 20 (2), 271-287. https://doi.org/10.1108/ITSE-11-2021-0201

Maitah, M., y Smutka, L. (2019). The Development of World Sugar Prices. Sugar Tech, 21, 1-8. https://doi.org/10.1007/s12355-018-0618-y

González-Pérez, L. I., Ramírez-Montoya, M. S. (2022). Components of Education 4.0 in 21st Century Skills Frameworks: Systematic Review. Sustainability, 14 (3), 1-31. https://doi.org/10.3390/su14031493

Mohamed, M. (2018). Challenges and Benefits of Industry 4.0: an overview. International Journal of Supply and Operations Management, 5 (3), 256-265. http://doi.org/10.22034/2018.3.7

Centurión, D. (2022). Educación 4.0: un proceso continuo de innovación educativa. Revista UNIDA Científica, 7 (1), 32-38. https://revistacientifica.unida.edu.py/publicaciones/index.php/cientifica/article/view/137

Palestina, R. L. (2021). Curriculum Implementation Towards Education 4.0. International Journal of Research Publications, 80 (1), 126-145. http://doi.org/10.47119/IJRP100801720212090

Pérez-Romero, P., Rivera Zárate, I., y Hernández Bolaños, M. (2019). La Educación 4.0 de Forma Simple. Congreso Internacional de Educación. Currículum 2019, Tlaxcala, México. https://centrodeinvestigacioneducativauatx.org/publicacion/pdf2019/A002.pdf

Banco de México (2018). La Automatización en México desde una Perspectiva Regional. https://www.banxico.org.mx/publicaciones-y-prensa/reportes-sobre-las-economias-regionales/recuadros/%7BE3665296-DCDE-78FD-54CB-0420E1CD9A36%7D.pdf

INEGI. (s.f.). Escolaridad. https://cuentame.inegi.org.mx/poblacion/escolaridad.aspx?tema=P

OCDE. (2022). Education at a Glace 2022. https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/3197152b-en.pdf?expires=1697263458&id=id&accname=guest&checksum=9DA49EB732FDE98AD2848C7428A0C6CB

Ellahi, R. M., Ali Khan, M. U., Shah, A. (2019). Redesigning Curriculum in line with Industry 4.0. Procedia Computer Science, 151, 699-708. https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.04.093

Becerra, L. Y. (2021). Tecnologías de la información y las Comunicaciones en la era de la cuarta revolución industrial: Tendencias Tecnológicas y desafíos en la educación en Ingeniería. Entre Ciencia e Ingeniería, 14 (28), 76-81. https://doi.org/10.31908/19098367.2057

OCDE. (2019). OECD Future of Education and Skills 2030. https://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/learning-compass-2030/OECD_Learning_Compass_2030_Concept_Note_Series.pdf

Sandoval Carrero, N. S., Acevedo Quintana, N. M., Santos Jaimes, L. M. (2021). Lineamientos desde la industria 4.0 a la educación 4.0: caso tecnología IoT. Revista Colombiana de Tecnologías de Avanzada, 1 (39), 81-92. https://doi.org/10.24054/rcta.v1i39.1379

Gueye, M. L., Expósito, E. (2020). University 4.0: The Industry 4.0 paradigm applied to Education. IX Congreso Nacional de Tecnologías en la Educación, Puebla, México. https://hal-univ-pau.archives-ouvertes.fr/hal-02957371/document

Echeverría Samanes, B., Martínez Clares, P. (2018). Revolución 4.0, Competencias, educación y orientación. Revista digital de investigación en docencia universitaria, 12 (2), 4-34. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.2018.831

OCDE. (2019). The Future of Mexican Higher Education: Promoting Quality and Equity, Reviews of National Policies for Education. https://doi.org/10.1787/9789264309371-en

Zazueta López, D. E., Guzmán Lares, G., y Retamoza López, A. (2022). Retos educativos en México para insertarse en la cuarta revolución industrial. En L. Martínez Pérez, J. Rebollo Meza, V. Berroterán Martínez, M. M. Terán Cázarez, E. D. Galaviz Rendón, G. T. Camacho Echeverría, E. Biviano Pérez, B. F. Esquinca Castillejos, E. Nava Zavala, D. Román Gillén (Coords.), Planes y programas de estudio en las disciplinas económico-administrativas ante la cuarta revolución industrial y la nueva normalidad. Estructura curricular, programas transversales y perfil del egresado (págs. 20-31). Universidad Tecnológica de Tabasco. https://www.uttab.edu.mx/resources/publicaciones/Libro_Planes_y_programas_de_estudio_en_las_disciplinas_economico_administrativas_ante_la_Cuarta_Revolucion_Industrial_y_la_nueva_normalidad.pdf

Peña-Cheng, L. M., y Valencia-Pérez, L. R. (2020). Industria 4.0 requiere competencias 5.0. Revista Científica, 14, 58-65. https://utcjtheorema.com/edicion-14/art_8_ed_14/

Manpowergroup. (2019). Se buscan personas: Los robots las necesitan. https://blog.manpowergroup.com.ar/empresa/el-futuro-del-empleo/se-buscan-personas-los-robots-las-necesitan/.

World Economic Forum. (2020). The future of Jobs. Report 2020. https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf

Lópes Martínez, I., Cuesta Santos, A., Neumann, G., Günze, M., Marrero Durán, S. P., Noya Domínguez, L., Martínez Pérez, E., Cruz Ruiz, A., Machado de Armas, D., Diaz Pereira, D. (2021). La transformación del talento humano en el marco de la Industria 4.0. Revista cubana de transformación digital, 2 (2), 118-133. https://rctd.uic.cu/rctd/article/view/122

Published

2023-10-21

How to Cite

Zazueta López, D. E., López Leyva, S., & Romero-Rubio, S. A. (2023). The need for education 4.0 in Mexico to delve into industry 4.0. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 11(24), 62–75. https://doi.org/10.36825/RITI.11.24.006