PROBLEMS GENERATED BY THE USE OF TECHNOLOGY IN THE UNIVERSITIES

Authors

  • Luis Enrique Colmenares Guillén Facultad de Ciencias de la Computación, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
  • Maya Carrillo Ruiz Facultad de Ciencias de la Computación, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
  • Fabiola Jiménez González Facultad de Psicología, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
  • José Luis Hernández Ameca Facultad de Ciencias de la Computación, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.05.10.003

Keywords:

Use of ICT, Intrapersonal Problems, Addiction to the TIC, Higher Education

Abstract

The target of the present work is to show the effect that the use of the technology has in the pupils of the Faculties of Computer Science, Industrial Engineering, Law, Medicine and Psychology of the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. The results indicate that the majority of young people use Internet technologies and mobile devices on a daily basis for curricular and extracurricular activities. The work shows that the inappropriate use of these technologies has negative consequences of an academic, family and social nature.

References

Everett Katz, J. E.; Rice, R. Consecuencias sociales del uso de internet. España: Editorial OUC. (2006).

Griffiths, M.D. Technological addictions. Clinical Psychology Forum, 76, pp. 14-19, 1995.

Castellana, M.; Sánchez Carvonell, X.; Graner, C. La relación del adolescente ante las TIC: Un tema de relevancia social. Full Informatiu del Collegi Oficial de Psicòlegs de Catalunya, 192, pp. 22- 23, 2006.

Parra Castrillón, E. Las redes sociales de Internet: También dentro de los hábitos de los estudiantes universitarios. Anagramas, 9, 17 (2010), pp. 107-116.

Young, K.; Pistner, M.; O’Mara, J.; Buchanan, J. Ciber – disorders: the mental health concern for millennium. University of Pittsburgh at Bradford. CiberPsychology and Behavior, 3, 5(2000), pp. 475-479.

Navarro Mancilla, Á. A.; Rueda Jaimes, G. E. Adicción a Internet: revisión crítica de la literature, Asociación Colombiana de Psiquiatría, Revista Colombiana de Psiquiatría, XXXVI, 4(2007), pp. 691-700.

Carbonell, X.; Fúster, H.; Chamarro, A.; Oberst. U. ADICCIÓN A INTERNET Y MÓVIL: UNA REVISIÓN DE ESTUDIOS EMPÍRICOS ESPAÑOLES. Papeles del Psicólogo, 33, 2(2012), pp. 82-89.

INEGI. Estadísticas a propósito del día mundial de Internet URL:http://www.inegi.org.mx/saladeprensa/aproposito/2017/internet2017_Nal.pdf. (15.05.2017).

Sanabria Ferrand, P.A. Características psicológicas de consumidores de cibersexo: Una aproximación. Acta colombiana de Psicología, 12(2004), pp. 19-38.

Luengo López, A. (2004). Adicción a Internet: conceptualización y propuesta de intervención. Revista Profesional Española de Terapia Cognitivo-Conductual 2. URL:http://www.itm.edu.co/Data/Sites/1/SharedFiles/Bienestar/Test/adiccionainternet.pdf.

Labrador, F. J.; Villadagos, S. M.; Crespo, M.; Becoña, E. Desarrollo y validación del cuestionario de uso problemático de nuevas tecnologías (UPNT). Anales de psicología, 29, 5 (2013), pp. 836-847.

IBM Corp. Released 2012. IBM SPSS Statistics for Windows, Version 21.0. Armonk, NY: IBM Corp.

Streiner D. L. Starting at the beginning: an introduction to coefficient alpha and internal consistency. Journal of Personality Assessment, 80, 1(2003), pp. 99-103.

Published

2017-12-12

How to Cite

Colmenares Guillén, L. E., Carrillo Ruiz, M., Jiménez González, F., & Hernández Ameca, J. L. (2017). PROBLEMS GENERATED BY THE USE OF TECHNOLOGY IN THE UNIVERSITIES. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 5(10), 13–19. https://doi.org/10.36825/RITI.05.10.003