INFLUENCE OF VIDEOGAMES IN HIGHER EDUCATION STUDENTS

Authors

  • José Bryan Sosa Galindo Facultad de Informática Mazatlán, Universidad Autónoma de Sinaloa
  • Johanna Ruiz Rodríguez Facultad de Informática Mazatlán, Universidad Autónoma de Sinaloa
  • José Alberto Covarrubias Flores Facultad de Informática Mazatlán, Universidad Autónoma de Sinaloa

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.06.11.009

Keywords:

Videogames, Students, Higher Education

Abstract

This document presents results from an investigation into the effect of the use of video games in the education of higher-level students. The objective is to determine whether this technology influences their studies, which is done through field research with a quantitative approach; level descriptive – explanatory. A survey was designed for data collection, which was applied to university institutions in the municipality of Mazatlán, Mexico. Among the most relevant results it was found that, for the most part, the subjects of study did not perceive to be addicted to video games, but they claim to play up to more than 21 hours per week. It could be concluded that there is no addiction to video games or that they do not negatively impact their studies.

References

Zaldívar, A., Tripp, C., Aguilar, J. A., Tovar, J. E., Anguiano, C. E. (2015). Using Mobile Technologies to Support Learning in Computer Science Students. IEEE Latin America Transactions, 3(1): 377-382. doi: https://doi.org/10.1109/TLA.2015.7040672

Zaldívar, A., Alvarado, R. I., Rubio, D. E. (2017). Evaluation of Using Mathematics Educational Software for the Learning of First-Year Primary School Students. Education Sciences, 7(4), 1-12. doi:10.3390/educsci7040079

Prensky, M. (2001). Digital Natives, digital inmigrants. On the Horizon, 9(5): 1-6. Recuperado de: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf

The Competitive Intelligence Unit (CIU). (2017). Usos y Actitudes de los Videojugadores en 2017. Recuperado de: https://www.theciu.com/publicaciones-2/2018/1/22/usos-y-actitudes-de-los-videojugadores-en-2017

Craton, J. (2011). The Effect of Videogames on Student Achievement. Recuperado de: http://www.acsd.org/article/the-effect-of-videogames-on-student-achievement/

UCLA Higher Education Research Institute. (2009). Your First College Year: National Aggregat.

Escobar-Chaves, S. L., Anderson, C. A. (2008). Media and Risky Behaviors. The Future of Children, 18(1): 147-180.

Llorca, M. A. (2009). Hábitos y uso de los videojuegos en la comunicación visual: influencia en la inteligencia espacial y el rendimiento escolar. Tesis Doctoral. Universidad de Granada, España.

Llorca Díez, M. A., Bueno, G. M., Villar Fernández, C., Diez, M.A. (2010). Frecuencia en el Uso de Videojuegos y Rendimiento Académico. Ponencia Presentada en el II Congreso Internacional Comunicación 3.0. Salamanca, España. pp.1-10.

Becerra, F. (2011). Relación entre el hábito de consumo de videojuegos y el rendimiento académico, diferencias de género y edad en tercer ciclo de educación primaria. International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD Revista de Psicología, 2(1): 347-356.

Chamarro, A., Carbonell, X., Manresa, J. M., Muñoz, R., Ortega, R., López, M. R., Batalla, C., Torán, P. (2014). El Cuestionario de Experiencias Relacionadas con los Videojuegos (CERV): Un instrumento para detectar el uso problemático de videojuegos en adolescentes españoles. Adicciones: Revista de socidrogalcohol, 26(4): 303-311.

Griffiths, M. D., Fargues, M. B. (2008). Adicción a los videojuegos una breve revisión psicológica. Revista de psicoterapia, 19(73): 33-50.

Revuelta, F. I., Guerra, J. (2012). ¿Qué aprendo con videojuegos? Una perspectiva de meta- aprendizaje del videojugador. Revista de Educación a Distancia. Universidad de Murcia. 2012(3). Recuperado de: http://revistas.um.es/red/article/view/233161

Imaz, J. I. (2011). Pantallas y Educación: Adolescentes y Videojuegos en el País Vasco. Teoría de la Educación. Universidad de Salamanca. 23(1): 181-200. Recuperado de: http://revistas.usal.es/index.php/1130-3743/article/view/8583/8815

Espejo, T., Chacón, R., Castro, M. Martínez, A., Zurita, F., Pinel, C. (2015). Análisis descriptivo del uso problemático y hábitos de consumo de los videojuegos con relación al género en estudiantes universitarios. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14(3): 84-93. doi: https://doi.org/10.17398/1695-288X.14.3.85

Published

2018-06-21

How to Cite

Sosa Galindo, J. B., Ruiz Rodríguez, J., & Covarrubias Flores, J. A. (2018). INFLUENCE OF VIDEOGAMES IN HIGHER EDUCATION STUDENTS. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 6(11), 55–60. https://doi.org/10.36825/RITI.06.11.009

Issue

Section

Artículos