VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENT: A SUPPORT TOOL FOR TEACHING OF MATHEMATICS

Authors

  • Juan Santiago Ayil Carrillo Departamento de Tecnología Educativa, Universidad Da Vinci

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.06.11.006

Keywords:

Virtual Environment of Learning, Students, Secondary-Level Education, Mathematics

Abstract

This work aimed to design a virtual learning environment mediated by the learning management system (SGA) Moodle, as a support tool for teaching mathematics at the secondary education. In addition, it seeks to innovate in this educational level in order to boost teaching mathematics and to provide learners with a more active role, engaging in interactive mathematical exercises and where the resources employed will capture their attention, motivate and interest them to keep on learning about the different topics that make up the course, with their teacher and peers. Through the use of the SGA students manage to build a meaningful learning and that the knowledge acquired and developed math skills constitute a reference enabling them to continue with their training in the area of the mathematics in later grades.

References

Cantoral, R. (2001). Enseñanza de las matemáticas en la educación superior. Revista Electrónica Sinéctica (19), 3-27. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/998/99817935002.pdf.

Gamboa, R. (2007). Uso de la tecnología en la enseñanza de las matemáticas. Revista Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática. 2 (3): 11-44. Recuperado de: http://cimm.ucr.ac.cr/cuadernos/cuaderno3/cuaderno3_c1.pdf.

Martin, W. (2000). Lasting effects of the integrated use of graphing technologies in precalculus mathematics. In E. Dubinsky; A. Schoenfeld; J. Kaput (Eds.). CBMS Issues in Mathematics Education. Mathematical Association of America. Washington, D. C. 8, 154-187. National Council of Teachers of Mathematics.

PND (2013-2018) Plan Nacional de Desarrollo. Gobierno Federal. Recuperado de: http://www.sev.gob.mx/educacion-tecnologica/files/2013/05/PND_2013_2018.pdf.

Salinas, J. (1997). Nuevos ambientes de aprendizaje para una sociedad de la información. Revista Pensamiento Educativo, 20, 81-104. Recuperado de: http://www.ses.unam.mx/curso2008/pdf/Salinas.pdf

Muñoz, M., Sanhueza, J. (2007). Características de la integración curricular de la informática educativa en el currículo de aula multigrado. Revista Iberoamericana de Educación. 1-13. Recuperado de: http://www.rieoei.org/deloslectores/1189Sanhueza.pdf.

Fernández-Pampillón, C. (2009). Las plataformas e-learning para la enseñanza y el aprendizaje universitario en internet. Universidad Complutense de Madrid. In Las plataformas de aprendizaje. Del mito a la realidad.

Biblioteca Nueva, Madrid, pp. 45-73. Recuperado de: http://eprints.ucm.es/10682/1/capituloE_learning.pdf.

Gómez, L., Silas, J., Miranda, E. (2015). Un modelo para la enseñanza de las matemáticas en secundaria. Revista Diálogos sobre Educación. Temas Actuales en Investigación Educativa. 6 (10), 1-17. Recuperado de: http://dialogossobreeducacion.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/viewFile/286/276.

Webb, D., Kooij, H., Geist, M. (2011). Design Research in the Netherlands: Introducing Logarithms Using Realistic Mathematics Education. Journal of Mathematics Education at Teachers College. 2. 47-52. Recuperado de: http://journals.tc-library.org/index.php/matheducation/article/viewFile/639/405.

Qualding, D. (1982). La importancia de las matemáticas en la enseñanza. XII (4), 443-452. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0005/000524/052474so.pdf.

Secretaría de Educación Pública (2006). Aprender y enseñar matemáticas en la escuela secundaria. Cuadernillo de diagnóstico personalizado. Elementos para la detección de necesidades de formación continua. México: SEP. Recuperado de: http://www3.sepdf.gob.mx/para/para_maestros/formacion/archivos/ens_mate_sec.pdf.

Borges, F. (2007). El estudiante de entornos virtuales. Una primera aproximación. En Borges, F. (coord.).El estudiante de entornos virtuales [dossier en línea]. Digithum. 9. UOC. Recuperado de: http://www.uoc.edu/digithum/9/dt/esp/borges.pdf.

Rincón, M. (2008). Los entornos virtuales como herramientas de asesoría académica en la modalidad a distancia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte. (25). Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/1942/194215513009.pdf.

Bustos, A., Coll, C. (2010). Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje. Una perspectiva psicoeducativa para su caracterización y análisis. Revista

Mexicana de Investigación Educativa. 15(44). Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662010000100009.

Rondón, A., Mora, O., Machado, O., Romero, R. (2017). Puesta en práctica de las aulas virtuales, en la formación de los estudiantes universitarios. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información. 5(9), 47-53.

Chan, G., Druet, N. (2015). Entorno virtual: un recurso de apoyo para el tutor. En Sánchez, E.P. y Cisneros, C.E. (2015). Innovación y Evaluación en la educación superior. Editorial: Pearson Educación de México, S.A. de C.V. México. pp. 31-39.

Dans, E. (2009). Educación online: plataformas educativas y el dilema de la apertura. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. 6(1), 22-30.

General Public License. (2017). Documentación de Moodle. Recuperado dehttps://docs.moodle.org/all/es/Caracter%C3%ADsticas

Lopera, S. (2012). El uso de la plataforma educativa MOODLE en un curso de competencia lectora en inglés como lengua extranjera (ILE). Revista Electrónica SCIELO. 24(29), 79-103.

Vidrio, P., Gómez, M., Zambrano, D. (2015). Valoración didáctica del uso de Moodle en la educación media superior. Apertura. Revista de Innovación Educativa. 7(1). Recuperado de: http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/667/html

Published

2018-05-19

How to Cite

Ayil Carrillo, J. S. (2018). VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENT: A SUPPORT TOOL FOR TEACHING OF MATHEMATICS. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 6(11), 34–39. https://doi.org/10.36825/RITI.06.11.006

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)