DESIGN, IMPLEMENTATION AND EVALUATION OF A MOOC IN ORDER TO REDUCE CLASSROOM HOURS IN THE COMPETENCE-BASED EDUCATION MODEL
DOI:
https://doi.org/10.36825/RITI.06.11.007Keywords:
MOOC, Educative Technology, E-learning, xMOOCAbstract
The massive open online courses known as MOOC are an educational modality that combines different types of didactic material, such as text documents, presentations, videos, audio, learning forums, etc. Among the different types of MOOC we have the xMOOC, which are managed in a web page where all participants interact. In this modality, the evaluation is carried out by tests and other certain activities that must be given to the teacher. This paper presents a proposal for the design, implementation and evaluation of an xMOOC for the Artistic Drawing subject in the Academic Program of Engineering in Animation and Visual Effects. The units of that subject have been developed with their respective text documents, audiovisual resources, forums and evaluation instruments, all of them integrated into Opigno platform. The results show high student interaction, registering up to 3750 visits in one of the units, which is positive for this virtual teaching modality; in addition, the average grade obtained by the students in the first unit was 93, which indicates a favorable result in the participants learning.
References
Cabero Almenara, J., Llorente Cejudo, M., Vázquez Martínez, A. (2014). Las tipologías de MOOC: su diseño e implicaciones educativas. Profesorado. Revista De Currículum Y Formación De Profesorado, 18(1), 13-26.
Román Graván, P., Méndez Rey, J. (2014). Experiencia de innovación educativa con curso MOOC: Los códigos QR aplicados a la enseñanza. Profesorado. Revista De Currículum Y Formación De Profesorado, 18(1), 113-136.
Vázquez Cano, E., López Meneses, E., Sarasola Sánchez-Serrano, J. L. (2013). La expansión del conocimiento en abierto: los MOOC. Barcelona: Octaedro-ICE UB.
Lozano Rosales, R., Castillo Santos, A., Cerecedo Mercado, M. (2012). Modelo Educativo Basado en Competencias en Universidades Politécnicas en México: percepción de su personal docente-administrativo. Actualidades Investigativas En Educación, 12(2), 1-19.
Brannen, J. (1992). Mixing methods: Qualitative and quantitative research. London: Avebury. (Reprinted)
Todd, Z., Nerlich, B., & McKeown, S. (2004). Introduction. En Z. Todd, B. Nerlich, S. McKeown & D. Clarke (Eds.), Mixing methods in psychology (pp. 3-16). Hove, East Sussex, UK: Psychology Press.
Sampieri, H., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill.
Murillo, F.J. (2012). Nuevas formas de innovar en educación. En M. Rodríguez y C. Llopis (Coords.), Otra educación es posible (pp. 83-109). Madrid: Narcea.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista de Investigación en Tecnologías de la Información

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global del conocimiento.
El texto publicado en la Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI) se distribuye bajo la licencia Creative Commons (CC BY-NC), que permite a terceros utilizar lo publicado citando a los autores del trabajo y a RITI, pero sin hacer uso del material con propósitos comerciales.