ENABLING INFORMATION TECHNOLOGY AND COMMUNICATION IN THE TEACHERS OF FMVZ UAS

Authors

  • Tanya Samantha García Gastélum Facultad de Medicina Veterinaria y Zootecnia, Universidad Autónoma de Sinaloa
  • Yazmín Edith Villalba Robles Facultad de Medicina Veterinaria y Zootecnia, Universidad Autónoma de Sinaloa
  • Orlando del Rosario Gutiérrez López Facultad de Medicina Veterinaria y Zootecnia, Universidad Autónoma de Sinaloa
  • Manuel Salomón Aguilar Facultad de Medicina Veterinaria y Zootecnia, Universidad Autónoma de Sinaloa
  • Soila Maribel Gaxiola Camacho Facultad de Medicina Veterinaria y Zootecnia, Universidad Autónoma de Sinaloa

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.06.12.007

Keywords:

Digital Knowledge, ICT, Teachers, Training

Abstract

The incorporation of the Information and Communications Technologies (ICT) in education is imminent and increasingly necessary, which implies that the technological literacy of the actors, teachers and students, is considered in the curriculum and is carried out in a permanent at all levels of the education system. This article presents a review of the technological qualification of teachers of the Facultad de Medicina Veterinaria y Zootecnia of the Universidad Autónoma de Sinaloa, this training is based on the demand and need for teacher training in terms of digital knowledge.

References

De la Rosa Rodríguez, P. (2011). Los retos del uso de las TICs en la enseñanza. Tlatemoani Revista de Investigación Académica, 8(4), 1-13. Recuperado de: http://www.eumed.net/rev/tlatemoani/08/plrr.html.

Ramírez M., A., Castillo Alvarado, M., Aguirre González, I. R. (2018). Habilitación tecnológica de profesores universitarios y docentes de educación básica. Apertura: Revista de Innovación Educativa, 10(2), 124-139.

UNESCO (1998). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. La educación superior en el siglo XXI: Visión y acción. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001163/116345s.pdf

UNESCO (2004). Las tecnologías de la información y comunicación en la formación docente; guía de planificación. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001295/129533s.pdf

Ley General de Educación. (2018). Recuperado de: http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/137_190118.pdf

Díaz R., E. M., Gorgoso V., A. E., Díaz V., J. M. Santiesteban R., D. de la C (2017). Las TIC y la gestión del conocimiento. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 5 (10), 28-35.

Plan Nacional de Desarrollo 2013-2018 Gobierno de la República. (2018). Recuperado de: http://pnd.gob.mx/

Secretaria de Educación Pública Gobierno de la República Mexicana. (2018). Programa de fortalecimiento de la calidad educativa: Guía para la formulación de la planeación estratégica académica y de la gestión institucional 2018-2019. Recuperado de: http://148.214.155.19/images/pdf/guia_pfce_2018_2019.pdf

Zempoalteca, B., González, J., Barragán, J., Guzmán, T. (2018). Factores que influyen en la incorporación de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en universidades públicas: una aproximación desde la autopercepción docente. Revista de la Educación Superior, 47(186), 51-74.

Guerra Liera, J. (2017). Universidad Autónoma de Sinaloa. Plan de Desarrollo Institucional Consolidación Global 2021. Recuperado de: http://sau.uas.edu.mx/pdf/Plan_de_Desarrollo_Institucional_Consolidacion_Global_2021.pdf.

Universidad Autónoma de Sinaloa. (2017) Modelo Académico. Recuperado de: http://sau.uas.edu.mx/pdf/Modelo_Academico_UAS_2017.pdf.

Universidad Autónoma de Sinaloa. (2017) Modelo Educativo. Actualización 2017. Recuperado de http://sau.uas.edu.mx/pdf/Modelo_Educativo_UAS_2017.pdf.

Gutiérrez Martín, A. (2008). Las TIC en la formación del maestro. “Realfabetización" digital del profesorado. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 22 (3), 191-206.

Borbolla, J. E. (2013). Plan de Desarrollo Institucional 2013-2016. Facultad de Medicina Veterinaria y Zootecnia. Universidad Autónoma de Sinaloa.

García Sánchez, M.D., Reyes, J., Godínez Alarcón, G. (2017). Las Tic en la educación superior, innovaciones y retos. Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, 6 (12), 299-316.

Borbolla, J. E. (2017). Plan de Desarrollo Institucional 2017-2020. Facultad de Medicina Veterinaria y Zootecnia. Universidad Autónoma de Sinaloa.

Published

2018-12-01

How to Cite

García Gastélum, T. S., Villalba Robles, Y. E., Gutiérrez López, O. del R., Salomón Aguilar, M., & Gaxiola Camacho, S. M. (2018). ENABLING INFORMATION TECHNOLOGY AND COMMUNICATION IN THE TEACHERS OF FMVZ UAS. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 6(12), 44–49. https://doi.org/10.36825/RITI.06.12.007

Most read articles by the same author(s)