TEACHING PERFORMANCE ASSESSMENT IN PROFESIONAL EDUCATION INSTITUTIONS OF NAYARIT, MEXICO. QUALITATIVE ANALYSIS USING TIC

Authors

  • Ana Teresa Sifuentes Ocegueda Universidad Autónoma de Nayarit
  • Carlos Alberto Hoyos Castellanos Instituto Tecnológico de Tepic
  • Emma Lorena Sifuentes Ocegueda Universidad Autónoma de Nayarit
  • Rocío Mabeline Valle Escobedo Universidad Autónoma de Nayarit

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.06.12.006

Keywords:

Evaluation Practices, Teaching Performance, Higher Education

Abstract

This work is part of a research on the systematization of the 360 ​​° methodology for the evaluation of the performance of higher level teachers. In a previous stage the methodology was tested manually; as a second stage, the diagnosis presented here was made and it is intended to culminate with the proposal of an online evaluation computer system that allows immediate feedback to both the teachers evaluated for their professional development and the coordinators of the academic programs for the integration of training events aimed objectively at the detected needs. The results obtained are presented when investigating the current practices of teacher evaluation in four institutions of higher education in the state of Nayarit, Mexico. To make the diagnosis, technological tools of qualitative analysis were used to facilitate the handling of documents, through an encoding to import data from the survey.

References

Flores, P., y García, C. (2014). La reforma Educativa en México: ¿Nuevas reglas para las IES?. Revista de educación superior, 43(172), 9-31.

Ley General de Educación. (1993). México: Secretaría de Educación Pública.

Gobierno de la República. (2013). Plan Nacional de Desarrollo 2013-2018. México.

Diario Oficial de la Federación. (8 de Febrero de 2016). Reglamento Interior de la Secretaría de Educación Pública. México.

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación, ANUIES. (2008). Evaluación, certificación y acreditación en la educación superior de México. Hacia la integración del subsistema para evaluar la educación superior. México ANUIES.

Álvarez, Méndez, J. M. (2008). Evaluar para conocer, examinar para excluir. (3era ed.). Madrid: Morata.

García, C. B., Loredo, E. J., Carranza, P. G., Figueroa, R. A. E., Arbesú, G. I., Monroy, F. M., y Reyes, C. R. (2008). Aproximaciones teórico-metodológicas en los trabajos de la RIED: consideraciones en torno a la construcción de un modelo de evaluación de la práctica docente. En Mario, R. B. (coordinador). La evaluación de los profesores como recurso para mejorar su práctica. IISUE y Plaza y Valdés editores, pp. 163-220.

Alles, M. (2005). Desempeño por competencias: Evaluación del 360°. Buenos Aires: Granica.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., Baptista Lucio, P., Méndez Valencia S., Mendoza Torres C. P. (2014). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Ander, E. (2003). Repensando la Investigación-Acción-Paticipativa. Bilbao: Grupo Editorial Lumen.

Yin, R. (1989). Case Study Research: Desing and Methods, Applied social research Methods Series. Newbury Park CA: Sage.

Martínez, P. (Julio 2006). El método de estudio de caso: estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento & Gestión, (20), 165-193.

Bernal, C. (2006). Metodología de la investigación. Para administración, economía, humanidades y ciencias sociales. México: Pearson Educación.

Published

2018-11-28

How to Cite

Sifuentes Ocegueda, A. T., Hoyos Castellanos, C. A., Sifuentes Ocegueda, E. L., & Valle Escobedo, R. M. (2018). TEACHING PERFORMANCE ASSESSMENT IN PROFESIONAL EDUCATION INSTITUTIONS OF NAYARIT, MEXICO. QUALITATIVE ANALYSIS USING TIC. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 6(12), 36–43. https://doi.org/10.36825/RITI.06.12.006