SOCIAL LEARNING BASED ON THE USE OF MOBILE DEVICES
Keywords:
Social Learning, Mobile Devices, Knowledge ManagementAbstract
This document presents the results of a study whose objective was to identify and explain Social Learning (AS) based on the use of Mobile Devices (DM) in Undergraduate students. The research design was non-experimental applied to a sample of 100 students in an Educational Institution (IE) located in the City of Tijuana, B.C., Mex. Based on the results, it is identified that the Social Learning (AS) of undergraduate students, is defined in their visits to websites to listen to music, watch videos, edit audios, photos and send them via Snapchat, as well as interact in the Networks Social of Facebook, Whatsapp and Instagram.
References
Cawley, A., Hynes, D. (2010). Evolving mobile communication practices of Irish teenagers. Aslib Proceedings: New Information Perspectives. 62 (1) 29-45. doi: 10.1108/00012531011015181
Fernández, R. D., Sánchez, S. F.J., Izquierdo, G. A. (2014). Estrategias pedagógicas para uso de los dispositivos móviles como herramientas didácticas del aprendizaje. Recuperado de: https://www.uam.es/gruposinv/dim/assets/dalia-uned-2014.pdf
Chacón, O. M., Camacho, G. D., Heredia, E. Y. (2017). Conocimientos sobre aprendizaje móvil e integración de dispositivos móviles en docentes de la Universidad Nacional de Costa Rica. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 11 (1), 149-165. doi: http://dx.doi.org/10.19083/ridu.11.507
Quijada Monroy, V. D. C. (2014). Aprendizaje móvil: experiencias y nuevas perspectivas. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Buenos Aires, Argentina.
Shuler, C., Winters, N., West, M. (2013). El futuro del aprendizaje móvil. Implicaciones para la planificación y la formulación de políticas. Francia: UNESCO.
Cardona, J. G. (2016). El uso del celular influye en el rendimiento académico de los jóvenes. Fundación Universitaria del Área Andina. Recuperado de: https://www.vanguardia.com/entretenimiento/jovenes/364718-el-uso-del-celular-influye-en-el-rendimiento-academico-de-los-jovenes
Gómez, A. C. (2014). Utilizar el móvil en clase afecta incluso a los mejores estudiantes. Recuperado de: https://www.tendencias21.net/Utilizar-el-movil-en-clase-afecta-incluso-a-los-mejores-estudiantes_a34833.html
García del Castillo, J. A., López Sánchez C.(2009). Medios de comunicación, publicidad y adicciones. España: Editorial EDAF, S. L.
Lomelí Urquieta, L. M., Castañeda Jiménez, J. C., Velasco Orozco, E., Del Toro Esquivel, C. E., Boites Pérez, V. D., Nava Moreno, R., Sánchez Sandoval, F. J., González Sánchez, J., García Palacios, L. L., Preciado González, H. A., Topete Rodríguez, R. (2002). Psicología Antología. México: Ediciones Umbral.
Ching Céspedes,. R. L. (2005). Psicología Forense. Principios Fundamentales (1era. Ed.). Costa Rica: Editorial Universidad Estatal a distancia.
Morris, C. G., Maisto, A. A. (2005). Introducción a la psicología. México: Editorial Pearson Educación.
Beltrán LLera, J., Bueno Álvarez. J. A. (1995). Psicología de la Educación. Barcelona, España: Editorial Boixareu Universitaria
Gutiérrez Rubí, A., Peytibi, X. (2016). Snapchat y política. Transformando la comunicación social. Editorial Bebookness.
Silva Calpa, A. C., Martínez Delgado, D. G. (2017). Influencia del Smartphone en los procesos de aprendizaje y enseñanza. Suma de Negocios, 8 (17), 11-18. doi: https://doi.org/10.1016/j.sumneg.2017.01.00
Sharma, R., Madhusudhan, M. (2017). Use of Mobile Devices by Library and Information Science Students in Central Universities of Uttar Pradesh. DESIDOC Journal of Library & Information Technology, 37 (4), 287-296. doi: 10.14429/djlit.37.4.11505
Humanante-Ramos, P. R., García-Peñalvo, F. J., Conde-González, M. A., Velasco-Silva, D. P. (2015). Diagnóstico del uso de los dispositivos electrónicos y de las herramientas web 2.0 desde un enfoque PLE, en un grupo de estudiantes de ingeniería. En III Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad (CINAIC) (pp. 284-289). Madrid, España.
Cantillo Valero, C., Roura Redondo, M., Sánchez Palacín, A. (2012). Tendencias actuales en el uso de dispositivos móviles en educación. La Educ@ción Digital Magazine, 147, 1-21. Recuperado de: http://www.educoas.org/portal/la_educacion_digital/147/pdf/ART_UNNED_EN.pdf
Pérez Montero. G. M. (2018). Empleo de las tecnologías de la información y las comunicaciones: apuntes desde la universidad de Granma. Revista de Investigación en tecnologías de la Información (RITI) Journal, 6 (12), 1-7.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista de Investigación en Tecnologías de la Información

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global del conocimiento.
El texto publicado en la Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI) se distribuye bajo la licencia Creative Commons (CC BY-NC), que permite a terceros utilizar lo publicado citando a los autores del trabajo y a RITI, pero sin hacer uso del material con propósitos comerciales.