Mobile application for the promotion, strengthening and preservation of the Zapotec indigenous language (Diidxazá)

Authors

  • Williams Fuentes Cortes Universidad del Istmo, campus Tehuantepec
  • Silvia Reyes Jiménez Universidad del Istmo, campus Tehuantepec https://orcid.org/0000-0003-0947-2322
  • Rubén Sánchez González Universidad del Istmo, campus Tehuantepec

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.10.22.007

Keywords:

Mobile Application, Zapotec Indigenous Language, Empowerment, Flutter, User Centered Design

Abstract

The research consists of the development of a mobile application for Android and iOS operating systems, with the main purpose of promoting, strengthening and preserving the indigenous Zapotec language Diidxazá in its variant of San Blas Atempa, Oaxaca, Mexico. Through the application, any user who has little knowledge of the language, can practice through fun and interactive activities without an internet connection. Its intuitive and interactive design shows basic information about the indigenous language and its representation through images, as well as the audio pronunciation of each word. The methodology used is the user-centered design, which allows to understand the needs of the users and thus ensure that they obtain a greater satisfaction and an experience that guarantees the good use of the application. In addition, a modern technological tool such as the Flutter mobile development framework and the Visual Studio Code source code editor were used. As a result, a high-fidelity prototype was obtained, as well as the approval of the users through the usability scale system.

References

Anuario. (2005). Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social. CIESAS.

Rosales, R, A. (2014). ¿Lenguas indígenas? pérdida irremediable? El economista. https://www.eleconomista.com.mx/arteseideas/Lenguas-indigenas-perdida-irremediable-20140810-0083.html

Instituto Nacional de Lenguas Indígenas. (2008). Programa de revitalización, fortalecimiento y desarrollo de las lenguas indígenas nacionales 2008-2012, PINALI. https://site.inali.gob.mx/pdf/02_JUL_PINALI-2008-2012.pdf

Comisión Nacional para el Desarrollo de los Pueblos Indígenas. (2005). Acciones de Gobierno para el Desarrollo Integral de los Pueblos Indígenas. https://www.inpi.gob.mx/2021/dmdocuments/CDI_informe_2005.pdf

Ordóñez, M., Rodríguez Hernández, P. (2008). Oaxaca, el estado con mayor diversidad biológica y cultura de México, y sus productores rurales. Ciencias (91), 54-64. https://www.revistacienciasunam.com/pt/44-revistas/revista-ciencias-91/232-oaxaca-el-estado-con-mayor-diversidad-biologica-y-cultural-de-mexico-y-sus-productores-rurales.html

ANENOR. (2000). UNE EN ISO 13407 Procesos de diseño para sistemas interactivos centrados en el operador humano (ISO 13407: 1999). https://www.une.org/encuentra-tu-norma/busca-tu-norma/norma?c=N0023082

Escorza-Sánchez, Y. M., Martínez-Martín, G., Saldaña-Tapia, Y., Maldonado-Catalán, O. (2018). Aplicación móvil para reforzar el aprendizaje de la lengua Hñähñu. Revista de Tecnología y Educación, 2 (6), 32-31. https://www.ecorfan.org/republicofperu/research_journals/Revista_de_Tecnologia_y_Educacion/vol2num6/Revista_de_Tecnolog%c3%ada_y_Educaci%c3%b3n_V2_N6_4.pdf

González Orozco, D. D., García Trillo, M. Á. (2021). Diseño y construcción de una aplicación móvil para fomentar el uso y aprendizaje de la lengua P’urhépecha. En M. Á. García Trillo, M. L. Sáenz Gallegos, A. G. López Maldonado, A. A. Hurtado Olivares (Coordinadores), Procesamiento de lenguaje natural para lenguas indígenas (pp. 95-111). Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.23936.97287

Muñoz García, R. (2018). Aplicación móvil para el aprendizaje de la lengua náhuatl [Tesis de Maestría]. Universidad Autónoma de Guerrero. http://ri.uagro.mx/handle/uagro/279?locale-attribute=en

Cunalata Amuguimba, C. J. (2020). Desarrollo de una aplicación móvil que facilite el aprendizaje de la lengua Kichwa. [Tesis de Grado]. Escuela Politécnica Nacional. https://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/21103

Martínez, C. (2012). Estadística y muestreo (13ra Ed). Ecoe Ediciones.

Flutter. (2020). Flutter es el kit de herramientas de interfaz de usuario de Google. https://flutter.dev/?gclid=EAIaIQobChMIkpSp07ez6AIVrYFaBR3LAwQvEAA YASAAEgLkBfD_BwE

Visual Studio Code. (2021). Visual Studio. https://code.visualstudio.com/

Picket, V. (2013). Vocabulario Zapoteco del Istmo. Instituto Lingüístico de Verano. https://www.sil.org/system/files/reapdata/47/57/69/47576984555300844250765337113555205633/zai_vocabulario_ed5.2.pdf

Brooke, J. (1995). SUS: A quick and dirty usability scale. En P. W. Jordan, B. Thomas, I. L. McClelland, B. Weerdmeester (Ed.), Usability Evaluation in Industry. CRC Press.

Nielsen, J., Landauer, T, K. (1993) A Mathematical Modelo of the Finding of Usability Problems. INTERCHI93: Conference on Human Factors in Computing, Amsterdam, The Netherlands. https://doi.org/10.1145/169059.169166

Flutter Team. (2019). Flutter: a Portable UI Framework for Mobile, Web, Embedded, and Desktop. https://developers.googleblog.com/2019/05/Flutter-io19.html

Tarnowski., D. (2019). Flutter and Fuchsia. The next big thing? https://medium.com/swlh/flutter-and-fuchsia-the-death-of-react-android-a34f6d12bb82

MindMatic. (2013). Las leyes de la Gestalt. https://es.slideshare.net/jalidf/gestalt-27607087

Published

2022-10-04

How to Cite

Fuentes Cortes, W., Reyes Jiménez, S., & Sánchez González , R. (2022). Mobile application for the promotion, strengthening and preservation of the Zapotec indigenous language (Diidxazá). Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 10(22), 92–102. https://doi.org/10.36825/RITI.10.22.007