Use of digital platforms and online applications to book hosting services in Mazatlan, Mexico
DOI:
https://doi.org/10.36825/RITI.08.15.008Keywords:
Digital Platforms, Online Applications, Security, Tourist CompetitivenessAbstract
On a permanent basis, various companies that offer hosting services try to take advantage of the existing conditions in their environment to diversify their offer, improve their services and attract more customers in the middle of a highly competitive market. Such is the case of the current profile of travelers who remain interconnected, increasingly accustomed to using their mobile and applications to interact with the environment of the visited site. Given this context, it was established as a main objective to analyze the behavior patterns and factors that influence decision making for a user to use or not, digital platforms and online applications to reserve and consume the hosting services of a mexican coastal destination. To do this, a questionnaire was designed and applied to 377 tourists of national origin during the holiday period of Holy Week 2019 through a personal interview in the areas with the highest tourist influx in the destination. Among the main findings, the use of the Internet to make reservations (44%) stands out, followed by telephone calls (37%). Likewise, 51% of the visitors used their mobile phones to book online, conduct already internalized in their tourist practices since the majority of the respondents have carried it out on more than one occasion, a situation that describes part of the conduct of the consumer in this town.
References
Organización Mundial del Turismo (OMT). (2018). Panorama OMT del turismo internacional. Edición 2018. Recuperado de: https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419890
DATATUR. (2017). Compendio estadístico del turismo en México 2017. Sistema Nacional de Información Estadística del Sector Turismo de México, Secretaría de Turismo. Recuperado de: https://www.datatur.sectur.gob.mx/SitePages/CompendioEstadistico.aspx
INEGI. (2017). Anuario Estadístico y geográfico de Sinaloa. México: Instituto Nacional de Estadística y Geografía.
Flores Gamboa, S., Mariño Jiménez, J. P., León Santiesteban, M., Liz, A. P. (2016). Percepción de seguridad del turismo extranjero que arriba en casas rodantes a playas de Mazatlán (Sinaloa). Turismo y Sociedad, 19, 97-119. doi: https://doi.org/10.18601/01207555.n19.06
Flores Gamboa, S., Leyva López, J. C. (2018). Evaluación de la seguridad pública en municipios turísticos de sol y playa de México bajo un enfoque multicriterio. Ciudad de México: Editorial Juan Pablos.
Montecinos Torres, A. (2016). Turismo gastronómico sostenible. Planificación de servicios, restaurantes, rutas, productos y destinos. Ciudad de México: Editorial CEGAHO.
Lavín Zatarain, S., Zaldívar Colado, A., Rodelo Moreno, J. A., Zaldívar Martínez, J. J. (2019). Utilización de smartphone por estudiantes de nivel superior. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 7 (14), 89-97. doi: https://doi.org/10.36825/RITI.07.14.008
Ricaurte-Quijano, C., Arellano Agusto, A., Naranjo Salavarria, K. (2017). (Des)conexión durante el viaje turístico: uso de smartphones por parte de viajeros independientes en la ciudad de Guayaquil. Teoría y Praxis, (23), 93-119. doi: 10.22403/UQROOMX/TYP23/04
Rivas Pérez, T. J., Avilez Pineda, H., Chavarría Solís, M. E., Jaimez Compean, J. J. (2014). Páginas web: herramientas de venta para las empresas de hospedaje. En J. C. Monterrubio Cordero y A. López López (Coords), De la dimensión teórica al abordaje empírico del turismo en México. Perspectivas multidisciplinarias (pp. 161-172). México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Flores Alberto, D., Salazar Niebla, L., Santana Turégano, M. G. (2011). ¿Desaparecerán los Tour Operadores? El papel de los intermediarios en la distribución turística: Análisis del caso de Tenerife. PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 9 (2), 341-159.
AIMX. (2019). Estudio sobre los servicios financieros de los usuarios de internet en México. Asociación Mexicana de Internet AMIPCI. Recuperado de: https://www.asociaciondeinternet.org.mx/en/component/remository/Banca-por-Internet/Estudio-sobre-los-Servicios-Financieros-de-los-Usuarios-de-Internet-en-Mexico-2019/lang,en-gb/?Itemid=
Miranda Zavala, A. M., Cruz Estrada, I., Valle Ascencio, M. R., Flores Trejo, J. C. (2015). Estrategias de marketing con redes sociales en hoteles de cuatro y cinco estrellas. Teoría y Praxis, (Núm. Esp.), 10-31. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=456144904002
Martínez, C. I., Moncada Jiménez, P., Sosa Ferreira, A. P. (2018). Panorama de la oferta y la demanda de la plataforma Airbnb e implicaciones para el turismo en Cancún, Quintana Roo, México. Dimensiones Turísticas, 2 (3), 8-24.
Gutiérrez Márquez, A., Pérez Castro, L. D., Sotelo Campos, E. (2014). Competitividad organizativa del sector hotelero de Mazatlán, México. En S. Alvarado Altamirano, E. Avilés Ochoa, y L. A. Vega Osuna (Coords.), Anuario de las ciencias económico-administrativas 2014. México, D.F.: Ediciones Del Lirio.
Abascal-Mena, R., Sotres-Castrejón, P., López-Ornelas, E. (2019). Tourismexico: audio tours para propiciar un turismo seguro en la Ciudad de México. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 7 (14), 137-150. doi: https://doi.org/10.36825/RITI.07.14.012
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista de Investigación en Tecnologías de la Información
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global del conocimiento.
El texto publicado en la Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI) se distribuye bajo la licencia Creative Commons (CC BY-NC), que permite a terceros utilizar lo publicado citando a los autores del trabajo y a RITI, pero sin hacer uso del material con propósitos comerciales.