Formative evaluation in EVEA Moodle to improve the effectiveness and efficiency of students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.09.19.003

Keywords:

Virtual Environments, Teaching and Learning, Effectiveness, Time-Based Efficiency, Student t Test, Formative Assessment

Abstract

This work reflects on the formative assessment in virtual teaching and learning environments (EVEA) Moodle, to improve the effectiveness and efficiency of students, allowing to assess through the student t test, if there is a significant difference between the measures of two independent samples. In order to verify if the result of the activities is more efficient through feedback in the formative evaluation processes, as well as to verify if the student's academic performance is increased through more efficient feedback. The research was quantitative and for the statistical analysis the student t test, using the questionnaire tool, having as a study the group of the Engineering in Information and Communication Technologies career of the eighth semester, in the field of Electronic Business I, from the Higher Technological Institute of Mulegé in Mexico. As a representative sample, 9 students participated and 6 modules were designed where different activities that the same participant would develop were placed. The results indicate that there is a significant difference before without a rubric and afterwards with a rubric in the training processes in the EVEA Moodle platform, where the student's academic performance is increased and improved over time, since the result of the application of Student's t test validates the hypothesis.

References

Hernández, R. M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y Representaciones, 5 (1), 325-347.doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149

Segovia, D., Pérez, M. (2015). Aprendiendo a enseñar, Manual práctico de didáctica (1era. Ed.). Madrid, España: Ediciones Pirámide.

Condemarín, M., Medina, A. (2000). Evaluación de los Aprendizajes: un medio para mejorar las competencias lingüísticas y comunicativas (1era. Ed.). Chile: Ministerio de Educación, Chile.

Lezcano, L., Vilanova, G. (2017). Instrumentos de evaluación de aprendizaje en entornos virtuales. Perspectiva de estudiantes y aportes de docentes. Informes Científicos Técnicos – UNPA, 9 (1). doi: https://doi: 10.22305/ict-unpa.v9i1.235

Meriño Almaguer, Y., Lorente Rodríguez, A. E., Gari Maribona, M. (2011). Propuesta de instrumentos de evaluación para entornos virtuales de aprendizaje: una experiencia en la universidad de las ciencias informáticas. Revista de Informática Educativa y Medios Audiovisuales, 8 (15), 1–8. Recuperado de: http://laboratorios.fi.uba.ar/lie/Revista/Articulos/080815/A1mar2011.pdf

Dorrego, E. (2006). Educación a distancia y evaluación del aprendizaje. RED. Revista de Educación a Distancia, M6, 1–23. Recuperado de: https://revistas.um.es/red/article/view/24301

Gutiérrez Muñoz, F., Triana Gallo, O. I. (2015). Modelo de evaluación en entornos virtuales MOOC para los estudiantes del programa de extensión cultural y deportivo de la Universidad Militar Nueva Granada (Tesis de Maestría). Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá. Recuperado de: https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/6687/PROYECTO DE GRADO - Modelo Evaluación MOOC.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Estrada Villa, E. J., Boude Figueredo, O. R. (2015). Hacia una propuesta para evaluar ambientes virtuales de aprendizaje (AVA) en Educación Superior. Revista Academia y Virtualidad, 8 (2), 14–23. doi: https://doi.org/10.18359/ravi.1156

Miramontes Arteaga, M. A., Castillo Villapudua, K. Y., Macías Rodríguez, H. J. (2019). Estrategias de aprendizaje en la educación a distancia. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 7 (14), 199–214. doi: https://doi.org/10.36825/RITI.07.14.017

Hernández Sampieri, R. (2014). Metodología de la Investigación (6ta. Ed.). Ciudad de México: McGraw-Hil Interamericana.

Varo, J. (1994). Gestión estratégica de la calidad en los servicios sanitario. Un modelo de gestión hospitalaria. Madrid: Ediciones Díaz Santos, S.A.

Balluerka, N., Vergara, A. I. (2002). Diseños de Investigación Experimental en Psicología. Madrid: Pearson Educación Prentice Hall.

Published

2021-09-22

How to Cite

Hernández Valenzuela, J. C., Martínez Ramírez, Y., Meza Arellano , A., & Miranda Mondaca, S. A. (2021). Formative evaluation in EVEA Moodle to improve the effectiveness and efficiency of students. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 9(19), 32–46. https://doi.org/10.36825/RITI.09.19.003