Self-perceived level of digital teaching competence in university faculty
DOI:
https://doi.org/10.36825/RITI.13.29.011Keywords:
Digital Teaching Competence, Higher Education, Self-Perception, University ProfessorsAbstract
The objective of this research was to determine the self-perceived level of development of digital teaching competence among faculty members at a public university in Mexico. The recognition of competence levels was carried out in the dimensions of communication, information, and digital resources. The study followed a non-experimental, cross-sectional design with a descriptive scope, employing a quantitative approach through an online questionnaire administered to a sample of 1,762 faculty members. The results indicate that the university level of competence development is intermediate, with variations across the assessed dimensions. The dimension with the lowest level of development is educational resources. It is concluded that the intermediate level of competence development is consistent with findings from other countries and that teacher training should incorporate higher-order taxonomic levels. Otherwise, faculty members will simply substitute one tool for another, missing opportunities to analyze and evaluate their teaching practices to modify or redefine them.
References
Marimon-Martí, M., Romeu, T., Usart, M., Ojando, E. S. (2023). Análisis de la autopercepción de la competencia digital docente en la formación inicial de maestros y maestras. Revista de Investigación Educativa, 41 (1), 51-67. https://doi.org/10.6018/rie.501151
Castro-Granados, A., Artavia-Díaz, K.Y. (2020) Competencias digitales docentes: un acercamiento inicial. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 11 (1), 47-80. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8005932
Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Palacios Rodríguez, A., Llorente-Cejudo, C. (2020). Marcos de Competencias Digitales para docentes universitarios: su evaluación a través del coeficiente competencia experta. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23 (3), 17-34. https://doi.org/10.6018/reifop.414501
Perdomo, B., González-Martínez, O. A., Barrutia Barreto, I. (2020) Competencias digitales en docentes universitarios: una revisión sistemática de la literatura. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 9 (2), 92-115. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i2.12796
Padilla-Hernández, A. L., Gámiz-Sánchez, V. M., Romero-López, A. (2020). Evolución de la competencia digital docente del profesorado universitario: incidentes críticos a partir de relatos de vida. Educar, 56 (1), 109-127. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1088
INTEF. (2022) Marco de Referencia de la Competencia Digital Docente. Enero de 2022. https://intef.es/wp-content/uploads/2022/03/MRCDD_V06B_GTTA.pdf
Torres Barzabal, M. L., Martínez Gimeno, A., Jaén Martínez, A., Hermosilla Rodríguez, J. M. (2022). La percepción del profesorado de la Universidad Pablo de Olavide sobre su Competencia Digital Docente. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 63, 35-64. https://doi.org/10.12795/pixelbit.91943
Romero-Hermoza, R. (2021) Competencia digital docente: una revisión sistemática. Revista EDUSER, 8, 131-137. https://doi.org/10.18050/eduser.v8i1.2033
Paz Saavedra, L. E., Gisbert Cervera, M. (2023). Autopercepción del profesorado universitario sobre la competencia digital docente. Educar, 59 (2), 437-455. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1614
Ulerio, L. F. J. (2024). Las estrategias didácticas en los procesos de enseñanza-aprendizaje. Pedagogy, Culture and Innovation, 1 (1). https://beta.mlsjournals.com/pedagogy-culture-innovation/article/view/2773
Atkins, L., Fraser, J., Hall, R. (2014). DigiLit Leicester: 2014 Survey Results. http://www.josiefraser.com/wp-content/uploads/2015/10/2014-survey-report-140901.pdf
Pérez González, J. A., Pérez-García, E. A, Rodríguez-Sánchez J. J., López-Sánchez N. A. (2025). Modelo de Competencia Digital Docente Universitaria de la UASLP. Universidad Autónoma de San Luis Potosí. https://academica.uaslp.mx/documentos/EaD_ModeloCDD.pdf
Generalitat de Catalunya. (2018). Competència digital docent del professorat de Catalunya. Servei de Comunicació i Publicacions de la Generalitat de Catalunya Departament d’Ensenyament.
Ministerio de Educación y Formación Profesional de España. (2020). Resolución 7775. Boletín Oficial del Estado (pp. 31). https://www.boe.es/eli/es/res/2020/07/02/(2)
Redecker, C. (2020). Marco Europeo para la Competencia Digital de los Educadores: DigComEdu. Secretaría General Técnica del Ministerio de Educación y Formación Profesional de España. https://www.metared.org/content/dam/metared/pdf/marco_europeo_para_la_competencia_digital_de_los_educadores.pdf
De la Cruz Vega, S. A., Paredes Cahuana, G. A. (2021). Diseño de infraestructura vial con pavimento flexible para mejora de transitabilidad de la avenida Industrial, Lurín, Lima. Memoria Investigaciones En Ingeniería, (21), 108–114. https://doi.org/10.36561/ING.21.9
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., Baptista Lucio, M. P. (2014). Metodología de la Investigación (6ta Ed.). McGraw Hill.
Sánchez Flores, F. A. (2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: consensos y disensos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13 (1), 102-122. https://doi.org/10.19083/ridu.2019.644
Alvarado Quito, K., Campodónico Durango, G. (2023). Análisis de las Fintech y su contribución al desarrollo de las PYMES en Guayaquil-Ecuador. Revista Universidad y Sociedad, 15 (2), 475-483. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000200475
Pérez García, E. A. (2021). Modelo de competencia digital docente para su desarrollo y evaluación en la Universidad Autónoma de San Luis Potosí [Tesis de Doctorado]. Universidad Autónoma de Querétaro. https://ri-ng.uaq.mx/xmlui/handle/123456789/3116
INTEF (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. Octubre 2017. https://www.campuseducacion.com/blog/wp-content/uploads/2018/05/2017_1020_Marco-Com%C3%BAn-de-Competencia-Digital-Docente.pdf
Gordillo-Salazar, J. M., Sánchez-Torres, Y., Terrones-Cordero, A., Cruz-Cruz, M. (2020). La productividad académica en las instituciones de educación superior en México: de la teoría a la práctica. Propósitos y Representaciones, 8 (3), 1-19. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n3.441
Garzón Artacho, E., Sola Martínez, T., Trujillo Torres, J. M., Rodríguez García, A. M. (2021). Competencia digital docente en educación de adultos: un estudio en un contexto español. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 62, 209-234. https://doi.org/10.12795/pixelbit.89510
Urbina, S, Pérez-Garcias, A., Ramírez-Mera, U. N. (2022). La competencia digital del profesorado universitario en la formación de maestros. Campus Virtuales, 11 (2), 49-62. https://doi.org/10.54988/cv.2022.2.1043
Serrano Hidalgo, M., Llorente Cejudo, M. C. (2023). El modelo DIGCOMPEDU como base de la competencia digital docente en el contexto de una universidad latinoamericana. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 12 (2), 1-17. https://doi.org/10.21071/edmetic.v12i2.16011
Ponce-López, J. L., Vicario Solórzano, C. M., López Valencia, F. (2021). Competencias Digitales Docentes Metared México, estudio 2021. Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. https://estudio-tic.anuies.mx/CompDigDocMetaredMexico2021.pdf
Álzate Gallego, Y., Parra Bernal, L. R. (2022). Competencias digitales en docentes de educación superior. Libros IC, 1 (1), 93–106. https://doi.org/10.15765/librosic.v1i1.11
Moreno-Guerrero, A. J., Miaja-Chippirraz, N., Bueno-Pedrero, A., Borrego-Otero, L. (2020). El área de información y alfabetización informacional de la competencia digital docente. Revista electrónica educare, 24 (3), 521-536. http://doi.org/10.15359/ree.24-3.25
Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L., Morillo-Flores, J. (2020). La competencia digital en el docente universitario. Propósitos y Representaciones, 8 (1), 1-13. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.455
Palacios-Rodríguez, A., Llorente-Cejudo, C., Lucas, M., Bem-haja, P. (2025). Macroassessment of teachers’ digital competence. DigCompEdu study in Spain and Portugal. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 28 (1), 177-196. https://doi.org/10.5944/ried.28.1.41379
Barbazan Capéans, D., Ben Abdellah, K. D. M., Montes Hoyos, C. M. (2021) La competencia digital docente en educación superior: estado del arte en España y Latinoamérica. Etic@rte, 21 (2), 267-282. DOI: http://doi.org/10.30827/eticanet.v21i2.20837
López González, A. J., Morales Mateos, E. Y., López Garrido, M. A., López Díaz, L. (2022) Competencias digitales docentes en la educación superior: una revisión literaria. Revisa electrónica sobre Tecnología, Educación y Sociedad, 9 (18), 1-23. https://www.ctes.org.mx/index.php/ctes/article/view/785
Paz-Saavedra, L. E., Gisbert Cervera, M., Usart-Rodríguez, M. (2022). Competencia digital docente, actitud y uso de tecnologías digitales por parte de profesores universitarios Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 63, 93-130. https://doi.org/10.12795/pixelbit.91652
Pérez García, E. A., Andrade Cázares, R. A. (2020). Orientación de la competencia digital del profesor universitario en las propuestas de integración de TIC. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, 1-17. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.905
Pérez García, E. A., Andrade Cázares, R.A. (2019) Competencia Digital Docente. Reflexión sobre la estructura conceptual, el estado actual y su tendencia. XV Congreso Nacional de investigación Educativa (COMIE). Guerrero, México.
Gonzales Pacheco, A. J., Quipuscoa Silvestre, M., Mendoza León, O. E. (2024) Aplicación de la herramienta tecnológica WhatsApp en la retroalimentación de los aprendizajes en estudiantes universitarios. Revista InveCom - Estudios transdisciplinarios en comunicación y sociedad, 5 (2), 1-6. https://doi.org/10.5281/zenodo.13647139
Rambay Tobar, M. G., De la Cruz Lozado, J. (2020). Desarrollo de las competencias digitales en los docentes universitarios en tiempo pandemia: Una revisión sistemática. Crescendo, 11 (4), 511-527.
García-Utrera. L., Figueroa-Rodriguez, S., Esquivel-Gámez, I. (2014). Modelo de Sustitución, Aumento, Modificación, y Redefinición (SAMR): Fundamentos y aplicaciones. En I. Esquivel-Gámez (Ed.), Los Modelos Tecno-Educativos: Revolucionando el aprendizaje del siglo XXI (pp. 205-220). DSAE-Universidad Veracruzana.
Harris, J. B., Phillips, M., Koehler, M. J., Rosenberg, J. M. (2017). Editorial 33(3): TPCK/TPACK research and development: Past, present, and future directions. Australasian Journal of Educational Technology, 33 (3), i-viii. https://doi.org/10.14742/ajet.3907
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de Investigación en Tecnologías de la Información

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global del conocimiento.
El texto publicado en la Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI) se distribuye bajo la licencia Creative Commons (CC BY-NC), que permite a terceros utilizar lo publicado citando a los autores del trabajo y a RITI, pero sin hacer uso del material con propósitos comerciales.