Challenges and difficulties of secondary school teachers in times of Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.36825/RITI.10.20.009Keywords:
Teaching Staff, Basic Education, Information Technology, Teaching ProfessionAbstract
This article aims to describe some of the main experiences that teachers at the secondary level had, derived from the exercise of the teaching function during the covid-19 pandemic. The results were analyzed by categorizing their responses into five aspects: 1. Difficulties faced 2. Challenges of virtual teaching, 3. Technological tools used, 4. Strengths detected and 5. Achievements. Among the results, it was found that participants faced difficulties associated with student connectivity, communication, the lack of teacher training and among the challenges, teaching practice, the management of different application being that distance education in emergency by Covid-19 mainly involved the use of videoconferencing applications, thus posing new challenges to teachers for their effective management. However, important strengths in teachers´ attitudes and skills are recognized, that favored the achievement of the students´ learning, as well as the improvement of capacities for virtual teaching. It´s concluded the importance of reassessing the personal dimension of teaching, as a relevant element in teaching in emergency situation.
References
Martínez Márquez, M. A. (2021). Realidades y retos en el uso de las TIC en educación, por la emergencia sanitaria provocada por el COVID-19. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 9 (19), 73-88. doi: https://doi.org/10.36825/RITI.09.19.006
Sánchez Mendiola, M., Martínez Hernández, A. M. P., Torres Carrasco, R., De Agüero Servín, M. M., Hernández Romo, A. K., Benavides Lara, M. A., Rendón Cazalez, V. J., Jaimes Vergara, C. A. (2020). Retos educativos durante la pandemia por COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 21 (3), 1-24. doi: http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12
Chávez Sánchez, G., Hernández García, J., González Basilio, S. (2020). Principales retos educativos de los profesores de la Unidad Académica del Norte del Estado de Nayarit durante la pandemia de COVID-19. Revista de Educación Superior, 4 (12), 20 – 30. doi: http://doi.org/10.35429/JHS.2020.12.4.20.30
Murrillo, F. J., Duck, C. (2020). El Covid-19 y las brechas educativas. Revista Latinoamericana de Inclusión Educativa, 14 (1), 11-13. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782020000100011
Baptista Lucio, P., Almazán Zimerman, A., Loeza Altamirano, C. A., López Alcaraz, V. A., Cárdenas Domínguez, J. L. (2020). Encuesta Nacional a Docentes ante el COVID-19. Retos para la educación a distancia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50 (Especial), 41-88. doi: https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.96
Carmona Sánchez, D. D., Morales López, H. (2021). Retos de la pedagogía en los tiempos de Covid-19. Revista Archivos en Medicina Familiar, 23 (2), 59 – 64. Recuperado de: https://www.medigraphic.com/pdfs/medfam/amf-2021/amf212a.pdf
Martínez Gómez, G. I. (2020). Los docentes de educación básica en México ante el COVID-19 ¿La emergencia como principio de innovación docente? Consejo Mexicano de Investigación Educativa, A.C. Recuperado de: http://www.comie.org.mx/v5/sitio/2020/05/26/los-docentes-de-educacion-basica-en-mexico-ante-el-covid-19-la-emergencia-como-principio-de-innovacion-docente/
UNESCO (2020). World Teachers’ Day 2020 Fact SheetTeachers: Leading in crisis, reimagining the future. Recuperado de: http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/world_teachers_day_fact_sheet_2020.pdf
Moreno-Correa, S. M. (2020). La innovación educativa en los tiempos del Coronavirus. Revista Salutem Scientia Spiritus, 6 (1),14-26. Recuperado de: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1087909
Navarrete Cueto, C. A., Flores Peña, M. R. (2021). Retos de la educación a distancia para las instituciones de educación media superior tecnológica en tiempos de COVID-19. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, (Edición Especial), 1-21. Recuperado de: https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/2556/2594
Pinedo, I. H. (2017). Programa de Capacitación Docente: Tecnologías del Aprendizaje y del Conocimiento – TACs (Tesis Maestría). Universidad Especializada de las Américas, Panamá. Recuperado de: http://repositorio2.udelas.ac.pa/handle/123456789/32
Martínez Alvarado, H. (2021). La integración de las TIC en instituciones educativas. En R. Carneiro, J. C. Toscano y T. Díaz (Eds.), Los desafíos de las TIC para el cambio educativo (pp. 61-70). España: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI) en colaboración con Fundación Santillana.
Ponce Mera, P., Arroyo Vera, Z. J. (2022). Estrategias didácticas para favorecer el proceso de enseñanza-aprendizaje virtual en niños de educación inicial, 10 (20), 18-27. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI). doi: https://doi.org/10.36825/RITI.10.20.002
Castro, M., Paz, M., Cela, E. (2020). Aprendiendo a enseñar en tiempos de pandemia COVID-19: nuestra experiencia en una universidad pública de Argentina. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14 (2), 1-11. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/pdf/ridu/v14n2/2223-2516-ridu-14-02-e1271.pdf
Hernández, R. M., Orrego Cumpa, R., Quiñones Rodríguez, S. (2018). Nuevas formas de aprender: la formación docente frente al uso de las TIC. Revista Propósitos y Representaciones, 6 (2), 671-701. doi: https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.248
Villafuerte Holguín, J. S., Bello Piguave, J. E., Pantaleón Cevallos, Y., Bermello Vidal, J. (2020). Rol de los docentes ante la crisis del COVID-19, una mirada desde el enfoque humano. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCaIE), 8 (1), 134-150. Recuperado de http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3214/1986
Núñez, C., Gaviria Serrano, J. M., Tobón, S., Guzmán Calderón, C. E., Herrera, S. R. (2019). La práctica docente mediada por TIC: una construcción de significados. Revista Espacios, 40 (5), 4 -18. Recuperado de: https://revistaespacios.com/a19v40n05/a19v40n05p04.pdf
Rojas Neira, G. A. (2019). Análisis de caso: Participación de los padres de familia en el proceso de enseñanza-aprendizaje en los niños de quinto de básica de la escuela de educación básica general Antonio Farfán del Cantón, Cuenca 2018 – 2019 (Tesis de grado). Universidad Politécnica Salesia Sede Cuenca, Ecuador. Recuperado de: https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/17892/1/UPS-CT008469.pdf
Jones, D. (2020). The impact of COVID on young children, families and teachers. Recuperado de: https://eric.ed.gov/?q=denisha+jones&id=ED609168
Valbuena Cueto, V. (2008). Desarrollo de actividades en el aula y en el proceso de construcción del conocimiento en alumnos de educación básica. Revista Omnia, 14 (3), 9-31. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/737/73711121001.pdf
Cabell Rosales, N. V., Pérez Azahuanche, M. A. (2021). Estrategias motivacionales para el logro de los aprendizajes. Revista Polo del Conocimiento, 6 (1), 978-997. Recuperado de: https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2194
Rodríguez Saltos, E. R., Moya Martínez, M. E., Rodríguez Gámez, M. (2020). Importancia de la empatía docente – estudiante como estrategia para el desarrollo académico. Revista Dominio de las Ciencias, 6 (2 Especial), 23-50. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7467931
Segovia Quesada, S., Fuster Guillén, D., Ocaña Fernández, Y. (2020). Resiliencia del docente en situaciones de enseñanza y aprendizaje en escuelas rurales de Perú. Revista Electrónica Educare, 24 (2), 1-26. doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.24-2.20
Noblejas, A. (2000). Palabras para una vida con sentido. Bilbao: Descleé Brouwer
Fabry, J. (2009). Señales del camino hacia el sentido. Descubriendo lo que realmente importa. México: Ediciones LAG.
Díaz Rosabal, E. M., Díaz Vidal, J. M., Gorgoso Vázquez, A. E., Sánchez Martínez, Y., Riverón Rodríguez, G., Santiesteban Reyes, D. C. (2020). La dimensión didáctica de las tecnologías de la información y las comunicaciones. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI), 8 (15), 8-15. doi: https://doi.org/10.36825/RITI.08.15.002
Graumann, O. (2020). Effects of the COVID-19 Pandemic on students and their parents. International Dialogues on Education, 7 (Special Issue), 52-60. Recuperado de: https://eric.ed.gov/?q=Graumann+pandemic&id=EJ1278625
Cabezas, L. E., Rodríguez Durán, M. E., Moyota Amaguaya, P. P. (2021). Conectividad y uso de herramientas digitales en el aprendizaje del idioma inglés en estudiantes universitarios en tiempos de covid-19. Revista Conciencia Digital, 4 (1.1), 307-326. doi: https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v4i1.1.1565
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Investigación en Tecnologías de la Información
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global del conocimiento.
El texto publicado en la Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI) se distribuye bajo la licencia Creative Commons (CC BY-NC), que permite a terceros utilizar lo publicado citando a los autores del trabajo y a RITI, pero sin hacer uso del material con propósitos comerciales.