Social networks and digitalization: strategies to promote training trajectories in tourism students
DOI:
https://doi.org/10.36825/RITI.13.29.001Keywords:
Social Media, Digitalization, Digital LiteracyAbstract
This study investigates the impact of social media and digitalization on tourism students' learning pathways. It aims to analyze how digital tools and strategies can enhance educational experiences and skill development in tourism. The research employed a three-phase methodology: initial planning and data collection, thematic selection and resource allocation, and final presentations with evaluation. Students collaborated in teams, focusing on various aspects of digital content creation and dissemination, including social media management, website development, and multimedia production. Key findings reveal that students demonstrate adaptable skills in navigating the digital landscape but require further development in media and digital literacy. The pilot study successfully showcased the potential of integrating digital tools and social media into tourism education, leading to improved engagement and practical skill application. However, the authors acknowledge the limitations of the pilot study's scope and methodology. The study concludes that integrating digital strategies can significantly enhance learning outcomes for tourism students. It recommends further research with more robust methodologies, such as triangulation, to validate the findings and explore broader applications across diverse educational settings.
References
Peralta Rocal, L. E., Gaona Portal, M. P., Luna Acuña, M. L., Bazán Linares, M. V. (2023). Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en educación secundaria: Una revisión sistemática. Revista Andina De Educación, 7 (1), 1-8. https://doi.org/10.32719/26312816.2023.7.1.1
Smartinsight. (2023). Digital marketing trends 2023. https://www.smartinsights.com/tag/digital-marketing-trends-2023/
Instituto Nacional de Estadística y Geografía-Instituto Federal de Telecomunicaciones. (2023). Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la Información en los Hogares (ENDUTIH) 2022. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2023/ENDUTIH/ENDUTIH_22.pdf
Instituto Federal de Telecomunicaciones. (2023). Encuesta Nacional de Consumo de Contenidos Audiovisuales. https://somosaudiencias.ift.org.mx/archivos/01reportefinalencca2023_vp.pdf
Ponce López, J. L. (2021). Estado actual de las tecnologías de la información y comunicación en las Instituciones de educación superior en México: estudio 2021. Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. https://estudio-tic.anuies.mx/Estado_actual_TIC_sencillo_2021_media.pdf
Ruiz Mezcua, A. (2019). Competencia digital y TICs en interpretación: «renovarse o morir». Revista de Educación Mediática y TIC, 8 (1), 55-71. https://doi.org/10.21071/edmetic.v8i1.11062
Creswell, J. W. (2012). Action Research designs. En J. Creswell (Ed.), Educational research. Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. (4ta. Ed., pp. 607-634). Pearson.
Camacho y López, S. M., Martínez Campos, J. F., Solano Solano, G., Padrón Arce, A. (2018). El método de investigación-acción en el aula. XIKUA Boletín Científico de la Escuela Superior de Tlahuelilpan, 6 (11). https://doi.org/10.29057/xikua.v6i11.2778
Morduchowicz, R. (2021). Competencias y habilidades digitales. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380113/PDF/380113spa.pdf.multi
Bauman, Z. (2006). Ética postmoderna. Siglo XXI editores.
Castells, M. (2006). Internet y la Sociedad Red. En R. Aparici (Ed.), Comunicación Educativa en la Sociedad de la Información (pp. 319-320). Universidad de Educación a Distancia.
Hernádez Rubio, J. (2019). Internet y postmodernidad: un soporte de comunicación tan necesario como irreverente en la actualidad. Necesidades pedagógicas. VivatAcademia Revista de Comunicación, (146), 21-41). https://doi.org/10.15178/va.2019.146.21-41
Amón, R. (2017). Conectarse o morir. Revista. Claves de Razón Práctica, (255), 36-41. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6170982
Decuypere, M., Grimaldi, E., Landri, P. (2021). Introduction: Critical studies of digital education platforms. Critical Studies in Education, 62 (1), 1–16. https://doi.org/10.1080/17508487.2020.1866050
Gros Salvat, B., Noguera Fructuoso, I. (2013). Mirando el futuro: Evolución de las tendencias tecnopedagógicas en Educación Superior. Campus Virtuales, 2 (2), 11-26. http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/44
Torras Virgili, M. E. (2021). Emergency Remote Teaching: Las TIC aplicadas a la educación durante el confinamiento por COVID-19. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 7 (1), 122-136. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i1.9079
Villalobos-García, M., Núñez-Sosa, O. (2020). Prácticas pedagógicas apoyadas por tecnologías móviles: Oportunidades para potenciar el aprendizaje de la población estudiantil. Innovaciones Educativas, 22 (32), 78-90. https://doi.org/10.22458/ie.v22i32.2806
Castañeda, L., Marín, V. I., Scherer Bassani, P., Camacho, A., Forero, X., Pérez, L. (2023). Tareas académicas para promover el PLE en educación superior: perspectivas internacionales sobre diseño educativo y agencia. Revista de Educación a Distancia, 23 (71), 1-29. https://doi.org/10.6018/red.526541
Díaz-López, A., Maquilón-Sánchez, J. J., Mirete-Ruiz, A. B. (2020). Uso desadaptativo de las TIC en adolescentes: Perfiles, supervisión y estrés tecnológico. Comunicar, 64, 29-38. https://doi.org/10.3916/C64-2020-03
Marín-Díaz, V., Cabero-Almenara, J. (2019). Las redes sociales en educación: desde la innovación a la investigación educativa. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22 (2), 25-33. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.24248
Rodríguez-Gallego, M. R., López Martínez, A., Martín Herrera, I. (2017). Percepciones de los estudiantes de ciencias de la educación sobre las redes sociales como metodología didáctica. Pixel Bit, Revista de Medios y Educación, (50), 77-93. https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61766
Mnkandla, E., Minnaar, A. (2017). The Use of Social Media in E-Learning: A Metasynthesis. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 18 (5), 227-248. https://doi.org/10.19173/irrodl.v18i5.3014
Sandoval Pillajo, L. L., Enríquez Chugá, J. F., Sandoval Pillajo, A. L. (2021). Las TIC en la educación y difusión de un producto turístico en Ibarra. Conrado, 17 (78), 291-296. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n78/1990-8644-rc-17-78-291.pdf
Choez Pesantes, M. S., Santos Moreira, V. T., Pita Lino, A. E. (2023). Las TIC como estrategia de difusión de la información turística del potencial turístico en Latinoamérica. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria PENTACIENCIAS, 5 (5), 809–822. https://doi.org/10.59169/pentaciencias.v5i5.830
Gutiérrez Jaramillo, D. I., Costa Sosa, M. V., (2021). Diseño de estrategias con enfoque tecnológico que permitan la reactivación turística asociada al Covid-19 en Ballenita, Santa Elena. Revista Científica y Tecnológica UPSE, 8 (2), 76-83. https://doi.org/10.26423/rctu.v8i2.623
Véliz Alcívar, K. I., Mar Cornelio, O. (2023). Sistema de IoT para la interacción con los visitantes del museo de la fundación Raíces y Sueños de San Isidro. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria PENTACIENCIAS, 5 (2), 779-795. https://doi.org/10.59169/pentaciencias.v5i2.772
Cruz Estrada, I., Miranda Zavala, A. M., Lobo Rodríguez, M. O. (2019). Innovación mediante las TIC: Retos y oportunidades en las empresas turísticas de Puerto Nuevo, Baja California. El periplo sustentable, (36), 372-401. https://doi.org/10.36677/elperiplo.v0i36.9142
Puiggrós Román, E., Tort González, N., Fondevila Gascón, J. F. (2017). Tecnologías de la Información y Comunicación, innovación y actividad turística: hacia la empresa en red. PASOS Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 15 (3), 619-623. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2017.15.042
Rodríguez Moreno, D. C. (2018). Tecnologías de Información y Comunicación para el Turismo Inclusivo. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 26 (1), 125-146. https://doi.org/10.18359/rfce.3142
Elliott, J. (2018). La investigación-acción en educación (5a Ed.). Ediciones Morata.
Roque Rodríguez, E. (2020). Tutoriales de YouTube como estrategia de aprendizaje no formal en estudiantes universitarios. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11 (21). https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.797
González Rodríguez, G. I., García-Hijar, M. B., Correa Arias, C. (2022). Al encuentro de un otro virtual en clave dialógica. Pensamiento crítico en la incertidumbre educativa. En Problemáticas educativas contemporáneas y tecnologías aplicadas en el contexto escolar (pp. 161-176). Astra ediciones.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de Investigación en Tecnologías de la Información

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global del conocimiento.
El texto publicado en la Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI) se distribuye bajo la licencia Creative Commons (CC BY-NC), que permite a terceros utilizar lo publicado citando a los autores del trabajo y a RITI, pero sin hacer uso del material con propósitos comerciales.