Development of a digitalized cultural product to promote the historical identity of a city in Patagonia Argentina
DOI:
https://doi.org/10.36825/RITI.12.26.015Keywords:
Historical Identity, Patagonia Argentina, Cultural Product, Research and Development, Geolocated AudioAbstract
Valuing history reinforces identity and influences the sense of belonging. When technological products are able to catch the origin and essence of a city or region, they can positively contribute to ties of groundedness belonging. This work is focused on the development of a cultural product that captures the dawn of the history of Caleta Olivia city in Patagonia Argentina. The process includes several research areas, ranging from acquiring the referents’ knowledge about historical milestones and their relevance in the evolution of the city, up to deciding the functionality and technologies to embody, defining the tools for their implementation. A customized approach based on the agile paradigm is defined and applied to reinforce the interaction and actively engage customers interested in digitalization. Contextualized in this approach enriched with modeling techniques, the process is carried out in an iterative-incremental cycle guided by the cadence of interaction and the delivery of value. Finally, the resulting product is presented, offering conclusions that characterize its contribution to the city and the region, such as the use of geolocation to promote an auditory historical experience; in addition, projections for future work are explained.
References
Butler, R. (1980). The Concept of a Tourist Area Cycle of Evolution: Implications for Management of Resources. Canadian Geographer; 24(1), pp. 5-12, https://doi.org/10.1111/j.1541-0064.1980.tb00970.x
Reyes-Menendez, A., Saura, J. & Palos-Sanchez, P. (2018). Crowdfunding y financiación 2.0. Un estudio exploratorio sobre el turismo cultural. International Journal of Information Systems and Tourism (IJIST), 3(1), pp. 23-34. http://hdl.handle.net/10272/16860
Sotres-Castrejón, P.; Abascal-Mena, R. & López-Ornelas, E. (2019). Tourismexico: audio tours para propiciar un turismo seguro en la Ciudad de México. RITI: Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 14(19), pp. 137-150. https://doi.org/10.36825/RITI.07.14.012
Bernard Conde, M. (2020). Nuevas tecnologías y difusión del turismo cultural: descubriendo a Goya con realdad aumentada. Revista ROTUR, 14(1), pp. 81-93. https://doi.org/10.17979/rotur.2020.14.1.5945
Chanchí, G.; Saba, M. & Monroy, M. (2020). Propuesta de una arquitectura software basada en realidad virtual para el desarrollo de aplicaciones de turismo cultural. Revista RISTI, E36, pp. 157-170.
Urvina, A.; Lastra-Bravo, X. & Jaramillo-Moreno, C. (2022). Turismo y aplicaciones móviles. Preferencias de turistas y prestadores de servicios en el cantón Tena, Napo, Ecuador. Revista PASOS, 20(1), pp. 83-39. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2022.20.006
Lin, X.; Shen, Z.; Teng, X. & Mao, Q. (2024). Cultural Routes as Cultural Tourism Products for Heritage Conservation and Regional Development: A Systematic Review. Heritage Journal, 7(5), pp. 2399-2425, https://doi.org/10.3390/heritage7050114
Indans, R.; Hauthal, E. & Burghardt, D. (2019). Towards an Audio‑Locative Mobile Application for Immersive Storytelling. Cartogr. Geogr. Inf. 69, pp. 41-50. https://doi.org/10.1007/s42489-019-00007-1
Behrendt, F. (2010). Mobile Sound: Media Art in Hybrid Spaces. Dissertation, University of Sussex, UK. Disponible en: http://sro.susse x.ac.uk/6336/ - Accedido Julio 2024.
Benedek, I. & Szöllősi, T. (2022). The role of mobile Apps in destination marketing and branding. Territorial Identity and Development; 7(1), pp. 95-108. http://doi.org/10.23740/TID120227
Herrera-Prado, A., Velarde-Valdez, M. & Olmos-Martínez, E. (2024). Participación de las TIC en los modelos de Destinos Turísticos Inteligentes. Investigaciones Turísticas, nº27, pp. 1-28, https://doi.org/10.14198/INTURI.20111
INVAT.TUR. (2014). Destinos turísticos inteligentes Comunitat Valenciana. Disponible en: https://invattur.es/uploads/entorno_37/ficheros/626905489baf21583379105.pdf - Accedido Mayo 2024.
Cimbaljević, M., Stankov, U. & Pavluković, V. (2018). Más allá de la competitividad tradicional del destino: reflexiones sobre un destino inteligente en la investigación actual. Current Issues in Tourism, 22(20), pp. 2472–2477. https://doi.org/10.1080/13683500.2018.1529149.
Ivars-Baidal, J.; Navarro Jurado, E.; Celdrán Bernabeu, M.; Perles Ribes, J. & Perea Medina, M. (2018). El enfoque integral de los Destinos Turísticos Inteligentes (DTI) en áreas litorales: Alcance, progresos y limitaciones. IV Congreso Ciudades Inteligentes, Madrid, España.
Ghizoni de Sousa, T. (2018). Modelo de Competitividad de Destino Turístico Inteligente. [Tesis Doctoral]. Universidad de Alicante. Disponible en: http://hdl.handle.net/10045/77603 - Accedido Mayo 2024.
Ente Oficial de Turismo (2020). Acerca de la Patagonia Argentina. Sitio web disponible en: https://patagonia.gob.ar/acerca-de-patagonia/ - Accedido Mayo 2024.
López, R. (2001). Lo que el viento no llevó: Caleta Olivia 100 años. Imprenta Gráfica de Armando E. Andrade, 338 páginas.
Casatti, A. (2002). Memorias del Golfo. Comodoro Rivadavia: Biblioteca Popular Profesor Rubén Sepúlveda.
García, A. (2020). Llegada 26 de Mayo de 1901 del Teniente de Navío Ezequiel Guttero a las costas de Caleta Olivia. Video del Municipio de Caleta Olivia - Subsecretaría de Turismo. Disponible en: https://www.facebook.com/MCOlivia/videos/un-d%C3%ADa-como-hoy-pero-de-1901-el-entonces-teniente-de-nav%C3%ADo-ezequiel-guttero-desc/660002194841070/ - Accedido: Mayo 2024.
Vidal, P. & Martin,A. (2020). Revista de Informes Científicos y Técnicos ICT-UNPA, 12(1), pp. 49-75, ISSN: 1852-4516. https://doi.org/10.22305/ict-unpa.v12.n1.703
Cardozo, C.; Martín, A.; Saldaño, V. & Gaetán, G. (2020). Una propuesta para mejorar la experiencia de los adultos mayores con las redes sociales. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, nº16, pp. 113-142. https://doi.org/10.51302/tce.2020.445
Cardozo, C.; Martin A.; Saldaño, V. & Gaetan, G. (2022). Aplicaciones de turismo cultural: Definiendo un enfoque para el desarrollo. Libro de Artículos del 7° Encuentro de Investigadores de la Patagonia Austral, pp. 810-814, ISBN: 978-987-48866-1-3. Disponible en: https://eipa.unpa.edu.ar/wp-content/uploads/2024/08/Libro-resumenes-VII-EIPA.pdf
Sosa, H., Martín, A. & Saldaño, V. (2022). Necesidades de Comunicación Complejas: desarrollando una aplicación SAAC móvil para el hospital zonal de Caleta Olivia. Libro de Artículos del XXVIII Congreso Argentino de Ciencias de la Computación, pp. 920-924, ISBN: 978-987-1364-31-2. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/149499
Sosa, H.; Martin, A.; Saldaño, V. & Gaetán, G. (2022). Atendiendo necesidades de comunicación complejas: una aplicación saac móvil para un hospital zonal. Libro de Artículos del 7° Encuentro de Investigadores de la Patagonia Austral, pp. 818-822, ISBN: 978-987-48866-1-3. Disponible en: https://eipa.unpa.edu.ar/wp-content/uploads/2024/08/Libro-resumenes-VII-EIPA.pdf
Montaño-Torrico, C.; Saldaño, V. & Martin, A. (2022). Integrando Herramientas en una Aplicación Turística para el Aprendizaje de Realidad Aumentada y Geolocalización. Revista de Informes Científicos y Técnicos ICT-UNPA, 14(3), pp. 169-142, ISSN: 1852-4516. http://dx.doi.org/10.22305/ict-unpa.v14.n3.900
Vega Alanis, M. & Martin, A. (2024). Evaluación de Características de Adaptabilidad en Aplicaciones de Mapas para Dispositivos Móviles. Revista de Informes Científicos y Técnicos ICT-UNPA, 16(1), pp. 162-185, ISSN: 1852-4516. https://doi.org/10.22305/ict-unpa.v16.n1.1104
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Investigación en Tecnologías de la Información

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global del conocimiento.
El texto publicado en la Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI) se distribuye bajo la licencia Creative Commons (CC BY-NC), que permite a terceros utilizar lo publicado citando a los autores del trabajo y a RITI, pero sin hacer uso del material con propósitos comerciales.