The influence of gamification in higher education. Literature review
DOI:
https://doi.org/10.36825/RITI.12.26.004Keywords:
Gamification, Educational Games, Higher Education, LearningAbstract
Currently, there are methods to optimize the relationship between teaching and learning in higher education, notably highlighting one methodology: gamification. Emerging as a response to technological advancements, it facilitates collaborative work between teachers and students. Through a literature review, this article explores the influence and applications of learning games in the university context. The documentary method was used to review the literature from the past eight years regarding the impact of gamification in higher education. Twenty research articles were analyzed to identify the influence of games in the classroom. In conclusion, it is inferred that gamification holds significance in certain countries that have applied the method. Considering this, the influence is positive and has great potential for continued growth.
References
Ardila-Muñoz, J. Y. (2019). Supuestos teóricos para la gamificación de la educación superior. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 12 (24), 71-84. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m12-24.stge
Ojeda-Lara, O. G., Zaldívar-Acosta, M. S. (2023). Gamificación como Metodología Innovadora para Estudiantes de Educación Superior. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 16 (1), 5-11. https://doi.org/10.37843/rted.v16i1.332
Vargas-Enríquez, J., García-Mundo, L., Genero, M., Piattini, M. (2015). Análisis de uso de la Gamificación en la Enseñanza de la Informática. Actas de las XXI Jornadas de la Enseñanza Universitaria de la Informática, Andorra la Vella. https://aenui.org/actas/pdf/JENUI_2015_020.pdf
Lozada-Ávila, C., Betancur-Gómez, S. (2017). La gamificación en la educación superior: una revisión sistemática. Revista Ingenierías Universidad de Medellín, 16 (31), 97-124. https://doi.org/10.22395/rium.v16n31a5
Valencia-Quecano, L. I., Orellana-Viñambres, D. (2019). Barreras en la implementación de la gamificación en educación superior: revisión de literatura. Crescendo, 10 (3), 635-650.
Martínez López, V., Campo Mon, M. Á., Fueyo Gutiérrez, E., Dobarro González, A. (2022). La herramienta Kahoot! como propuesta innovadora de gamificación educativa en Educación Superior. Digital Education Review, (42), 34-49. https://doi.org/10.1344/der.2022.42.34-49
Pérez-Vázquez, E., Gilabert-Cerdá, A., Lledó Carreres, A. (2019). Gamificación en la educación universitaria: El uso del escape room como estrategia de aprendizaje. En R. Roig-Vila (Ed.). Investigación e innovación en la Enseñanza Superior. Nuevos contextos, nuevas ideas (pp. 660-668). Octaedro. http://hdl.handle.net/10045/98964
Rincón-Flores, E. (2020). Gamificación en la educación superior. II Congreso Internacional de Ingeniería de Sistemas. Lima, Perú. https://doi.org/10.26439/ciis2019.5497
García Santos, N., Muñoz Soriano, S. (2019). Experiencias Reales De Gamificación En Educación. En. P. Rivera Vargas, P. Neut Aguayo, P. Luchino, S. Pascual (Coords.). Pedagogías emergentes en la sociedad digital (pp. 7-19). Universidad de Barcelona.
Santana Cabello, R., García-Juan, L. (2018). La gamificación en la educación superior. Tecnologías emergentes que motivan al estudio y aumentan el rendimiento. En Las competenias y la sociedad del conocimiento (pp. 155-176). Editoria CIMTED. http://hdl.handle.net/20.500.11912/3832
Tafur-Méndez, F. J., Almao-Malvacias, V. A., Zambrano-Chamba, M. L. (2023). Conocimiento sobre la gamificación como técnica para reforzar el aprendizaje en la educación superior. 593 Digital Publisher CEIT, 8 (3), 209-218. https://doi.org/10.33386/593dp.2023.3.1628
Peñafiel-Rodríguez, W. N. (2021). El enfoque complejo de las Estrategias de Gamificación en la Educación Superior. Revista EDUSER, 8 (1), 90–103. https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/1416
Vargas Salazar, O. B., Polo Morquera, L. M. (2021). Gamificación aplicada a una estrategia basada en retos para dinamizar procesos de educación superior bajo la modalidad virtual [Tesis de Grado]. Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD, Colombia. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/43644
Diaz Alcívar, M. M., Villa Ortiz, M. R. (2023). Gamificación y promoción digital en la educación superior [Tesis de Grado]. Universidad Técnica de Ambato, Ecuador. https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/39327
Echavarría Echavarría, P., Leigh González, C. (2023). Estrategias de gamificación para el aprendizaje en una carrera de formación artística en educación superior. Revista Iberoamericana de Investigación en Educación, (7), 1-12. https://doi.org/10.58663/riied.vi7.86
García, I. I., Meneses, M. N. (2022). Evidencias de Gamificación Implementada en Educación Superior. Revista Semillas del Saber, 2 (2), 49-57. https://www.revistas.unicatolica.edu.co/revista/index.php/semillas/article/view/576
Zepeda, J. C., Cantarero, M. A. (2021). La gamificación de la filosofía para el aprendizaje significativo en la educación superior. INNOVARE Ciencia y Tecnología, 10 (3), 162-171. https://revistas.unitec.edu/innovare/article/view/176
Torres Toukoumidis, A. L., González Moreno, S. E. (2019). Gamificación en la educación superior: Estudio de caso México y Ecuador. En V. Ojeda-Serna, M. C. Caldeiro-Pedreira, G. Godoy Guevera (Coords.), Perspectivas actuales de la Educomunicación. Desarrollo de la competencia mediática en el contexto iberoamericano (pp. 162-182). Universidad Técnica del Norte.
http://gamelab.ups.edu.ec/wp-content/uploads/2018/10/PerspectivasActualesdelaEducomunicacin.pdf
Llorent-Vaquero, M. (2018). Gamificación y juegos serios en Educación Superior. IV Congreso Virtual Internacional sobre Innovación Pedagógica y Praxis Educativa, Sevilla, España. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7291424
Reyes Cabrera, W. R., Góngora Balam, G. A. (2016). Estrategias de gamificación en la educación superior: un caso en una universidad pública. En N. M. Reyes Mendoza, R. A. Olivares Contreras, N. E. Rodríguez Valencia, E. E. Ceh Varela (Eds.), Avances y perspectivas de la innovación, investigación y vinculación (pp. 323-333). Universidad Tecnológica Metropolitana.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Investigación en Tecnologías de la Información
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global del conocimiento.
El texto publicado en la Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI) se distribuye bajo la licencia Creative Commons (CC BY-NC), que permite a terceros utilizar lo publicado citando a los autores del trabajo y a RITI, pero sin hacer uso del material con propósitos comerciales.