USE OF SOCIAL NETWORKS IN HIGHER EDUCATION IN MEXICO. A STUDENT PERSPECTIVE
DOI:
https://doi.org/10.36825/RITI.04.07.001Keywords:
Social Networks, Higher Education , ICT, Educative Technology, E-LearningAbstract
The use of social networks is growing exponentially. In all areas, the aim is to implement this technology, due to its playful nature or as a means of communication. In the business world, small and large organizations try to implement them looking for competitive advantages. The most obvious benefits seem to be the communication and connectivity of social networks. Institutions of higher education in Mexico have not been able to implement this technology in a formal way to the plans and programs of study. But students and professors have reached this tool and part of the communication they maintain between them is through this means. The main objective of this study is to determine the use that higher education students make of social networks, if they consider them beneficial or not for their academic training. For its realization, a descriptive investigation was carried out; A survey was designed to collect data on higher education students from the Universidad Autónoma de Sinaloa (UAS) in the city of Mazatlan, Mexico. This study considered 90 subjects enrolled in eight UAS degrees, 41 women and 49 men; Among the most important results, there are 89 students who consider that they remain in social networks longer than they expected. 78 of the students have a smartphone, but only 41 use it for academic purposes. This study shows that university students do not make proper use of social networks and few use them for academic purposes.
References
Marketing Directo. Social Media Marketing. 2011. URL: http://www.marketingdirecto.com/actualidad/social-media-marketing/breve-historia-de-las-redes-sociales. (03.04.2016).
Lizárraga Reyes, J.; Rodelo Moreno, J. A.; Tovar Hernández, J. E.; Anguiano Franco, C.E. Las Redes Sociales y su Influencia en el Rendimiento Escolar de los Estudiantes de Nivel Superior. RITI Journal. 3, 5(2015), pp.14-18. ISSN: 2387-0893.
Sotomayor García, G. Las redes sociales como entornos de aprendizaje colaborativo mediado para segundas lenguas. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. 34(2010), pp.1-16. ISSN: 1135-9250.
Gómez Naranjo, J. A.; Redondo Castro, C. Las redes sociales como fuentes de conocimiento en la enseñanza primaria. Proceedings of the XII Congreso Internacional de Teoría de la Educación. Barcelona, Barcelona, 2011, pp.1-14.
Herrera Batista, M. A. Las Redes sociales como entornos académicos en la enseñanza universitaria. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo (RIDE). 10(2013), pp.1.17. ISSN 2007 – 2619.
Mateos-Aparicio, M. Sitios de redes sociales y mediación en procesos de enseñanza-aprendizaje. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia. 22(2012), pp. 1-11.
Rodríguez, A. L. Uso de redes sociales como estrategia de aprendizaje. Ana Ligia Rodríguez. Revista AKADEMOS 2, 1(2013), pp. 59-76. ISSN. 1995-4743.
De La Hoz, L. P.; Acevedo, D.; Torres, J. Uso de Redes Sociales en el Proceso de Enseñanza y Aprendizaje por los Estudiantes y Profesores de la Universidad. Formación Universitaria. 8, 4(2015), pp.77-84.
Garate-Osuna, L. E.; Nava-Quevedo, A.; Pacheco-Millán, C. Impacto de las Redes Sociales en el Comportamiento de Estudiantes de Nivel Superior. RITI Journal, 3, 5(2015) ISSN: 2387-0893.
Palaiokrassas, G; Voulodimos, A.; Konstanteli, K.; Vretos, N.; Salama Osborne, D.; Chatzi, E.; Daras, P.; Varvarigou, T. Social Media Interaction and Analytics for Enhanced Educational Experiences. IEEE MultiMedia. 23, 1(2016), pp. 26 – 35.
Chen, X.; Vorvoreanu, M.; Madhavan, K. Mining Social Media Data for Understanding Students’ Learning Experiences. IEEE Transactions on Learning Technologies, 7, 3(2014), pp. 246-259.
Li, Q.; Lau, R.W.H.; Popescu, E.; Rao, Y.; Leung, H.; Zhu, X. Social Media for Ubiquitous Learning and Adaptive Tutoring. IEEE MultiMedia. 23, 1(2016), pp. 18-24.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Revista de Investigación en Tecnologías de la Información
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global del conocimiento.
El texto publicado en la Revista de Investigación en Tecnologías de la Información (RITI) se distribuye bajo la licencia Creative Commons (CC BY-NC), que permite a terceros utilizar lo publicado citando a los autores del trabajo y a RITI, pero sin hacer uso del material con propósitos comerciales.