THE VIRTUAL CLASSROOMS IN THE CREATION AND MANAGEMENT OF EDUCATIONAL PROJECTS: TRAINING STRATEGY FOR TEACHERS IN THE TRAINING OF ENGINEERS

Authors

  • César Hernández Leyva Departamento de Informática, Facultad de Ciencias Técnicas, Universidad de Las Tunas
  • Yusmelkys Leonides Ramírez Gutiérrez Departamento de Informática, Facultad de Ciencias Técnicas, Universidad de Las Tunas
  • Geinier Ramírez Camejo Departamento de Informática, Facultad de Ciencias Técnicas, Universidad de Las Tunas
  • Yicenia Olano Hernández Departamento de Informática, Facultad de Ciencias Técnicas, Universidad de Las Tunas
  • Odiel Estrada Molina Facultad de Tecnologías y Ciencias Computacionales, Universidad de las Ciencias Informáticas, La Habana

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.05.09.013

Keywords:

Virtual Classrooms, Management of Educational Projects, Training Strategies, Virtuality in Learning, Process Teaching – Learning

Abstract

At present, the influence of the use of ICT for self-management of knowledge through virtuality in Technical Sciences for the training of engineers is undeniable. The present work provides a training strategy, duly structured by modules with well-defined knowledge systems, the main actions to be developed and the bibliography, which contribute to the improvement of lifelong learning, from the integration of the technological, the didactic and the pedagogical as part of the implementation of the curricular strategy aimed at teachers who are responsible for the training of future engineering professionals.

References

Cabero, J. y otros. La formación virtual: principios, bases y preocupaciones. (2000). URL: http://tecnologiaedu.us.es (20.09.2016)

García Fernández, O. Concepción pedagógica de un entorno virtual de enseñanza – aprendizaje desarrollador para la formación docente. (2010) Tesis de Doctorado en Ciencias Pedagógicas no publicada. Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García. Santiago de Cuba.

Gairín, J. Análisis de la interacción en comunidades virtuales. En EDUCAR, España: Universidad Abierta de Barcelona, 2006.

Guzmán, T. Proyecto de comunidad virtual de aprendizaje en el área del lenguaje y comunicación: una propuesta para el intercambio universitario. (2009) En QuadernsDigital.net. (12.01.2017)

Izquierdo, J. M. La gestión académica del Proceso Docente Educativo, sustentada en las tecnologías de la Información y las comunicaciones. (2004) Tesis de Doctorado en Ciencias Pedagógicas no publicada. Universidad de Oriente CEES” Manuel F. Gran”. Santiago de Cuba.

Martínez, J. R. Objetos de aprendizaje: una aplicación educativa en internet 2. (s/a) . Disponible en: http://eae.ilce.edu.mx/objetosaprendizaje.htm#uno (04.10.2016)

Martínez, L. Papel del docente en los entornos virtuales de aprendizaje. (2014). Disponible en: http://runachayecuador.com/refcale/index.php/refcale/article/view/41 (20.11.16)

Published

2017-06-12

How to Cite

Hernández Leyva, C., Ramírez Gutiérrez, Y. L., Ramírez Camejo, G., Olano Hernández, Y., & Estrada Molina, O. (2017). THE VIRTUAL CLASSROOMS IN THE CREATION AND MANAGEMENT OF EDUCATIONAL PROJECTS: TRAINING STRATEGY FOR TEACHERS IN THE TRAINING OF ENGINEERS. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 5(9), 91–99. https://doi.org/10.36825/RITI.05.09.013

Issue

Section

Artículos