MILLENNIALS, IRRESPONSIBLE OR INCOMPRESSED? THE CASE OF THE PREPARATORY ACADEMIC UNIT GUASAVE DIURNA-UAS

Authors

  • Lexdy Paola Duarte López Unidad Académica Preparatoria Guasave Diurna, Universidad Autónoma de Sinaloa
  • Brayan Alexander Sánchez López Unidad Académica Preparatoria Guasave Diurna, Universidad Autónoma de Sinaloa
  • Irma Leticia Zapata Rivera Unidad Académica Preparatoria Guasave Diurna, Universidad Autónoma de Sinaloa

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.05.10.006

Keywords:

Millennials, High School Students, Educational Problems

Abstract

The constant attention calls of the professors -adult in their majority-, the students of second grade of baccalaureate, and consequently the verbal confrontations, are the reason for the realization of this work of inquiry in the Guasave Diurnal Academic Preparatory Unit of the Universidad Autónoma de Sinaloa. From the point of view of Sinek, Ruiz, Estrevel and other scholars of the subject, it is that they try to understand and explain what happens in the classrooms of the high school. Under the aegis of the non-experimental design and the support of the observation and interview techniques in Semistructured or mixed mode, is that it is concluded that the high school student responds to a generation whose characteristics are far much of those They define the teaching staff. The generation gap between both figures in the grandiose space marks a distance ideological, linguistic and attitudinal.

References

Gutiérrez Rubí, A. (2014). 6 rasgos clave de los millennials, los nuevos consumidores. URL: https://www.forbes.com.mx/6-rasgos-clave-de-los-millennials-los-nuevos-consumidores/. (17.10.2017).

Arias, S. (2017). Generación X o Generación “sándwich”.. URL: http://www.psicologi camentehablando.com/la-generacion-x-o-generacion-sandwich/. (17.10.2017).

Benvenuto S. (2017). ¿Qué son los millennials? ¿Eres tú uno de ellos?. URL:https://www.vix.com/es/btg/curiosidades/7936/que-son-los-millennials-eres-tu-uno-de-ellos. (11.11.2017).

Definición ABC. URL: https://www.definicionabc.com/general/profesor.php. /. (17.10.2017).

Generación Z. URL:https://es.wikipedia.org/wiki/Generaci%C3%B3n_Z. (18.12.2017).

Olivares, S.; González, J. (2016.), La generación Z y los retos del docente. Proceedings of ECORFAN-México, Universidad Autónoma de Nayarit , 2016, pp. 114-124.

URL:http://www.ecorfan.org/proceedings/CDU_XI/TOMO%2011_11.pdf.

Di Lucca S. (2012). El comportamiento actual de la Generación Z en tanto futura generación que ingresará al mundo académico. URL:fido.palermo.edu/servicios_dyc/proyectograduacion/archivos/2255_pg.pdf. (18.12.2017).

Pérez Porto, J.; Gardey, A. (2015). Definicion.de: Definición de preparatoria. URL: https://definicion.de/preparatoria/. (20.10.2017).

Zapata, I. L. La violencia. Una enfermedad en la Escuela, Editorial UAS, Culiacán, México, 2014.

Problema. Significados.com. URL: https://www.significados.com/problema/. (20.10.2017).

Sinek, S. (2017). La viral reflexión de Simon Sinek sobre por qué los “millennials” no son felices. URL: http://www.huffingtonpost.es/2017/02/03/millennials-simon-sinek_n_14592190.html. (17.10.2017).

Lorente, M. (2015). Así es la Generación Millenials, jóvenes eternamente conectados. URL: https://computerhoy.com/noticias/life/asi-es-generacion-millenials-jovenes-eternamente-conectados-30835. (18.12.2017).

García, J. (2016). Millennials la generación de relevo. URL: http://www.consein.com/2016/09/16/millennials-la-generacion-de-relevo/. (18.12.2017).

Kurz, C.; Garcia, C.; McIlvenna, J. (2013) La Generación de los Millennials. URL:http://www.100research.com/boletines/10_la_generacion_de_los_millenials_pdf.pdf. (18.12.2017).

Siemens George. Una teoría del aprendizaje para la era digital. URL: https://scholar.google.com.mx/scholar?q=related:gVyz3HEIbXQJ:scholar.google.com/&hl=es&as_sdt=0,5&as_vis=1. (18.12.2017).

Calderón, F. (2014). Millennials, ¿los más atractivos en el mercado laboral?. URL:https://www.forbes.com.mx/millennials-los-mas-atractivos-en-el-mercado-laboral/. (17.10.2017).

Villavicencio Ayub, E. (2016). Un reto, la convivencia entre generaciones X, millennials y baby bloomers en un mismo ambiente laboral. URL: http://www.dgcs.unam.mx/boletin/bdboletin/2016_886.html. (17.10.2017).

Llantada, A. (2017). El horror de trabajar con un millennial…y con un Generación X. URL: https://www.altonivel.com.mx/horror-tra bajar-millennial-generacion-x/. (20.10.2017).

Rodríguez Burgos, K.; Martínez Cárdenas, A. A.; Rodríguez Serpa, F. A. Estudio empírico sobre los valores democráticos de tolerancia y respeto en la generación milenaria. Justicia, 22, 31(2017), pp. 135-150.

Prieto Jiménez, E. El papel del profesorado en la actualidad. Su función docente y social, Foro de Educación, 10(2008), pp. 325-345.

Horacio Lapalma, F. Los millennials, el nuevo niño, el docente y la educación, Revista Iberoamericana de educación, 52, 7(2010), pp. 1-3.

Ruiz Edgardo, E L. (2006). La relación maestro-alumno en el contexto del aprendizaje. URL: http://psicolatina.org/Seis/maestro.html. (11.11.2017).

Castorina, J. A. Los problemas del conocimiento escolar en la investigación educativa. Un análisis crítico. Espacios en blanco, Serie indagaciones, 25, 2(2015), vol. 25, n.2. pp. 373-391

García-Rangel, E. G.; García Rangel, A. K.; Reyes Angulo, J. A. Relación maestro alumno y sus implicaciones en el aprendizaje. Ra Ximhai, 10, 5,(2014), pp. 279-290.

Hernández Sampieri, R.; Fernández Collado, C.; Baptista Lucio P. Metodología de la investigación, Editorial McGraw-Hill, México, 206.

Benítez, L. Metodología de la Investigación Social II, Editorial Cengage Learning, México, D.F, 2017.

Woods, P. La escuela por dentro. Laetnografía en la investigación educativa. Editorial Paídos, Barcelona, España, 1987.

Published

2023-03-04

How to Cite

Duarte López, L. P., Sánchez López, B. A., & Zapata Rivera, I. L. (2023). MILLENNIALS, IRRESPONSIBLE OR INCOMPRESSED? THE CASE OF THE PREPARATORY ACADEMIC UNIT GUASAVE DIURNA-UAS. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 5(10), 36–42. https://doi.org/10.36825/RITI.05.10.006